Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Test: Toyota GR Yaris facelift, twee gezichten (2024)
Félix Bouland · 13/08/2024 · 5 min gelezen
De opgefriste Toyota GR Yaris krijgt een make-over, een gloednieuw interieur, maar vooral meer vermogen en... een automatische versnellingsbak! Wat?!
In het kort
De Toyota GR Yaris blijft een van de gekste compacte sportauto's op de markt. In een wereld die steeds milieubewuster wordt, drijft Toyota zijn bommetje op tot 280 pk, corrigeert het een paar (kleine) foutjes en geeft het karretje een speciaal dashboard. Oh ja, het Gazoo Racing team maakt ook van de gelegenheid gebruik om een geheel nieuwe automatische versnellingsbak te ontwikkelen...
De Toyota GR Yaris verraste de autowereld in 2020. We hadden veel verwacht van 's werelds grootste fabrikant, maar niet een bom op steroïden uit het rallykampioenschap. Vier jaar later lijkt het erop dat de populariteit van de kleine Toyota niet is afgenomen, want alle voorraad voor onze markt... is uitverkocht! Kom op, laten we het toch proberen, maar gewoon voor de lol!
Exterieur
De Toyota GR Yaris is een auto geboren uit Japanse techniek. Hij is niet bepaald de mooiste, maar de esthetische keuzes zijn er niet alleen om er mooi uit te zien. Zo is het ook na deze update. We herontdekken een kleine, gespierde Japanse auto, maar de voorkant is aangepast. De bumper heeft meer openingen voor meer koeling en de bumper bestaat zelfs uit verschillende onderdelen om hem gemakkelijker te repareren bij een ongeluk in het terrein!
Zo zie je maar dat Toyota aan zijn klanten denkt. Hetzelfde geldt voor de achterkant, waar de nieuwe doorlopende LED-strip nu ook het derde remlicht bevat. "Waarom is dat belangrijk, vraag je je misschien af? Nou, het maakt het makkelijker om een andere spoiler toe te voegen aan de bovenkant van de achterklep, terwijl je nog steeds voldoet aan de homologatievoorschriften!
Interieur
De teams van Toyota nemen geen blad voor de mond: "We hebben naar klanten geluisterd en onze fouten gecorrigeerd". Een uitspraak die duidelijk wordt zodra je over de drempel stapt. De nieuwe GR Yaris heeft een geheel nieuw dashboard met een verticaal gezicht dat een beetje doet denken aan de Supra uit de jaren '90. Maar de logica is niet nostalgisch.
Volgens Toyota heeft het nieuwe dashboard niet alleen alles binnen handbereik, maar is het scherm ook 5 cm lager. In combinatie met een 25 mm hogere centrale achteruitkijkspiegel verbetert dit het zicht aanzienlijk. Toyota maakt ook van de gelegenheid gebruik om een van de belangrijkste opmerkingen over de GR Yaris recht te zetten: de bestuurdersstoel is nu 25 mm lager!
Motor
Wie Toyota kent, weet dat het merk niet stopt bij lippenstift aan de buitenkant en aanpassingen aan het interieur. Ja, ook de motor profiteert van een reeks verbeteringen. Naast de eerder genoemde verbeterde koeling zijn er lichtgewicht zuigers, versterkte kleppen, verbeterde kleptiming en een watersproeier in de intercooler. Het resultaat is dat de kleine 1,6-liter driecilinder turbo nu 280 pk (+19 pk) en 390 Nm koppel (+30 Nm) levert. Genoeg om hem van 0-100 km/u te brengen in 5,2 seconden, drie honderdsten minder dan voorheen.
Onder het koetswerk vinden we nog steeds de befaamde vierwielaandrijving met twee sperdifferentiëlen die de GR Yaris zo populair maakte. De verdeling voor/achter is verbeterd, met een Track-modus die nu variabel is en een nieuwe Gravel-modus. Tot slot komen we bij de olifant in de kamer: de automatische versnellingsbak. Dit is een 8-versnellingsbak met koppelomvormer van Aisin die volgens Toyota "sneller is dan de ZF 8-versnellingsbak van de Toyota GR Supra". Snel of niet, de handgeschakelde 6-versnellingsbak blijft gelukkig standaard!
Rijgedrag
Laten we het ijzer smeden terwijl het heet is: de nieuwe automatische versnellingsbak is niet de gruwel die je wil geloven. Jep, Toyota slaagt erin een goede rijervaring te bieden. De versnellingsbak handhaaft de versnellingen in de handmatige modus, geeft een acceleratiestoot bij het terugschakelen en accepteert zelfs dat je midden in de bocht met je linkervoet remt. Bovendien voegt hij een flinke dosis comfort toe. Dat is allemaal mooi en aardig, maar willen we dat echt van een sportwagen?
Gelukkig voor ons, liefhebbers van sportwagens met 98 in het bloed, is de GR Yaris met handgeschakelde versnellingsbak altijd een genot. Op de openbare weg schittert hij met zijn krachtige motor, zijn gripvast chassis en zijn onovertroffen rijdynamiek. Als een bulldog die zijn speeltje verslindt, beklimt hij een bergpas met bedwelmende felheid. Een korte stint op het circuit stelt ons in staat om de Track-modus te gebruiken, die het vermogen van de achteras op koppel verhoogt. Je kunt er dus voor kiezen om netjes en snel te zijn, of om hem er voor de bocht uit te gooien voor een gecontroleerde glijpartij met gemak. Wat een genot!
Prijs
Zoals we al eerder zeiden, is de Toyota GR Yaris razend populair. Zo populair zelfs dat... de hele voorraad voor onze markt al was uitverkocht voordat hij op het continent arriveerde! Het heeft dus geen zin om over de prijs te praten, want die kunnen we ons niet meer veroorloven. Ter informatie: de GR Yaris begon bij € 48.630, terwijl de versie met automatische versnellingsbak € 51.270 kostte. Als je op zoek bent naar een koopje, kijk dan voor gebruikte modellen op Autoscout24...
Besluit
In deze wereld van (zogenaamd) schone auto's en zelfingenomen politici, blijft Toyota codes breken en tegen de haren instrijken. De nieuwe GR Yaris is verbeterd, maar het is nog steeds een van de gekste, meest bedwelmende en meest innemende sportbommen! Als je ons zoekt; we gaan de hele middag op zoek naar een tweedehands exemplaar...
Technische specificaties Toyota GR Yaris Facelift 2024