Bij ons is hij zelfs de best verkopende Toyota. Toyota kon zich dan ook geen misstap permitteren door met een halfbakken update voor de pinnen te komen. Ook in het design heeft Toyota de zaken grondig aangepakt. Vooraan heeft hij voortaan de grootste impact. Zijn leuke snoet vindt inspiratie bij de nieuwe Aygo, maar de ontwerpers van Toyota hebben er vooraan nog een kruis aan toegevoegd dat het onderscheid tussen de hoge delen mooi en de lage wegneemt. Achteraan zijn de wijzigingen minder scherp gesteld. Daar komt een nieuwe bumper met diffusor plaatsnemen. Afhankelijk van de gekozen afwerking (er zijn nu vijf niveaus beschikbaar), wisselt het design van de lichtblokken en de led-dagrijlichten.
Warm interieur
Ook de binnenkant geniet enkele wijzigingen. Meer nog dan een veranderde boordplank, wijzigt ook de sfeer. Hij voelt nu warmer aan. De boordplank is hoger geplaatst en beschikt nu over afsluitbare opbergvakjes. Daarnaast gebruikt Toyota ook zachter aanvoelende plastic elementen, die een groter kwaliteitsgevoel geven. Bij de nieuwe afwerkingsniveaus Style en Lounge, appreciëren we dat voortaan de boordplank en de stofjes op de deuren dezelfde kleur kunnen hebben. Wat ruimte betreft, vallen er geen nieuwe elementen te rapporteren. De koffer blijft 286 liter groot, en dat volume kan tot 710 liter groeien.
Gewijzigde motoren
Toyota stelt vier motoren voor in het Yaris-gamma. Bij de benzines is er de 1.0 VVT-i (69 pk), de 1.33 VVT-i (99 pk) en de 1.5 VVT-i Hybrid (100 pk). De 1.4 D-4D (90 pk) is de enige diesel. De 1.33 VVT-i en de 1.4 D-4D zijn herzien en trillen minder, terwijl ze ook minder lawaai produceren. De 1.0 VVT-i driecilinder krijgt een nieuwe luchtinlaat die het verbruik helpt dalen naar 4,3 l/100 km en de CO2-uitstoot naar 99 gr/km brengt. Ook de hybride heeft enkele verbeteringen gekregen. Hierdoor ziet hij zijn gemiddelde CO2-uitstoot zakken naar 75 gr/km in plaats van 79. Officieel bedraagt zijn gemiddeld verbruik 3,3 l/100 km.
Verstandig
De Toyota Yaris Hybrid kost 18.375 euro. Daarmee lijkt hij een zinnige aankoop. Al na de eerste kilometers merken we dat hij even comfortabel gebleven is. De ophanging is herwerkt, en filtert moeiteloos de oneffenheden in het wegdek weg. Je voelt ook niet langer dat je 80 kilogram extra aan batterijen meezeult onder de stoelen.
In de stad blijft het leuk om volledig elektrisch te kunnen rijden. Je raakt nu ook iets verder op de batterijkracht alleen. Toyota is hierin geslaagd door de elektronische sturing van de hybride aandrijfgroep te herzien. Je rijdt dus stil en relax, en dat vinden we bijzonder aangenaam. Helaas valt in stadsverkeer wel op dat zijn draaicirkel op 16-duims wielen met 11,6 meter te groot uitvalt om handig te zijn. Hoewel de stad zijn uitverkoren speelterrein is, hoeft de Yaris evenmin schrik te hebben van een lange rit op de snelweg. Wanneer je niet plankgas rijdt, is hij zelfs zeer comfortabel. Maar van bruskeren houdt hij niet. Dat komt mede door de continu variabele transmissie die dan de motor te hoog in de toeren jaagt. Zen is de rijstijl die de voorkeur krijgt, wil je niet met hoofdpijn op je bestemming toekomen.