Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Toyota Yaris: kleine revolutie

De kleine Toyota steekt in het nieuw en gaat voor meer persoonlijkheid. Met de ideale stadsauto als ambitie kiest de Yaris voor vernieuwde motoren, waaronder een hybride. Werpt de transformatie zijn vruchten af?

De Yaris is een instituut bij Toyota. Sinds eind vorige eeuw wil de kleine Japanner een toonbeeld zijn van veiligheid, betrouwbaarheid, en sinds de komst van de hybrideversie, van zuinigheid. Maar de minpunten van die ‘groene’ aandrijving kwamen ook bovendrijven. Heeft Toyota daar nu verandering in gebracht?

AS24 Yaris hybride logo

Blanco blad

Als je naar de recente Toyota-modellen kijkt, dan liggen de verwachtingen voor deze nieuwe stadsauto hoog. Het eerste goede nieuws: het nieuwe model staat op het gloednieuwe GA-B-platform, dat het moduleerbare TNGA-principe van de recente Toyota’s overneemt.

De nieuwe basis gaf de ingenieurs de vrijheid om de afmetingen van de Yaris compleet te veranderen. Hij is 40 millimeter lager geworden, maar wel zo’n 50 millimeter langer en breder. Het spoor nam met 57 millimeter toe. In totaal is de nieuwe Yaris nog steeds geen 4 meter lang, maar hij staat wel op een 50 millimeter langere wielbasis.

AS24 Yaris rijdend voor

Look at me!

Met het nieuwe platform koos Toyota voor een opvallender design. Dat is het minste wat je wel kan zeggen. Of het nu in de smaak valt of niet, je moet wel vaststellen dat de Yaris geen stadsauto van de witte producten meer is. Met zijn grote velgen (optioneel tot 17 duim), zijn grote zwarte radiatorrooster, zijn dak in een optionele contrastkleur en zijn heupen die beklemtoond worden door de achterlichten, rijdt hij niet onopgemerkt voorbij.

Door de lagere daklijn en meer geblokte esthetiek lijkt de nieuwe Yaris kleiner dan voordien. Maar je kunt niet verder af zijn van de waarheid. Door de langere wielbasis is hij zelfs ruimer binnenin. De koffer is nog steeds 286 liter groot.

Wat er binnenin ook verandert, is de algemene presentatie. Op dat vlak maakt de Yaris een flinke sprong voorwaarts. En dat werd tijd. Het dashboard heeft twee lagen, is voorzien van een infotainmentscherm en een hele reeks praktische opbergvakken. Ook de uitrusting stelt niet teleur: alle Yaris-versies zijn voorzien van Apple CarPlay en Android Auto, en in de optielijst staat er onder meer een JBL-geluidsinstallatie en zelfs een head-updisplay.

AS24 Yaris interieur

Groene keuze

Onder de motorkap herbergt de nieuwe Yaris drie motorversies met driecilinder. Er is een 1.0-benzine van 78 pk, een 1.5-benzine van 128 pk, en belangrijker, een hybride van 120 pk. De vierde generatie van de hybride aandrijflijn is hét element bij uitstek waar de nieuwe Yaris op inzet.

Net als de rest van de auto werd deze aandrijflijn volledig herwerkt. Ze bestaat voortaan uit een nieuwe benzinemotor van 1,5 liter en twee krachtigere elektromotoren/generatoren. De batterij is voortaan een lithium-ionexemplaar. Daardoor weegt ze 12 kilogram minder, krijgt ze een hoger voltage en zet ze betere prestaties neer.

AS24 Yaris rijdend

Mussendorst

Iedereen die al met een hybride Toyota gereden heeft, zal je vertellen dat de rijbeleving helemaal anders is dan de cijfers op papier. Maar dat was vroeger. Sinds de vierde generatie hybrides lijkt Toyota de voorkeur te geven aan elektrisch. En dat is in deze nieuwe Yaris niet anders. Door zijn krachtigere elektromotor schakelt de B-segmenter zijn verbrandingsmotor meestal uit.

Nog indrukwekkender wordt het bij krachtige hernemingen. De driecilinder wordt dan wakker, maar blijft gedempt klinken en het beruchte ‘koffiemoleneffect’ dat de e-CVT-versnellingsbak veroorzaakt, is tot een minimum beperkt. Eindelijk een Yaris met een respectabel geluidscomfort.

En het verbruik? Aangezien de benzinemotor meestal inactief is, levert een parcours in de stad en op secundaire wegen indrukwekkende cijfers op. Het officiële cijfer bedraagt 3,8 l/100 km (87 g/km aan CO2), maar wij haalden op die manier 3,1 l/100 km. Doe je er snelweg bij, dan stijgt het verbruik tot 4,4 l/100 km. Nog steeds impressionant.

AS24 Yaris achter

Conclusie

Met de nieuwe Yaris heeft Toyota een winnaar beet. De kleine stadswagen schudt zijn generische imago van zich af en wint aan persoonlijkheid. Zowel op vlak van stijl, interieurruimte als weggedrag. Een geslaagde mix, die verbeterd wordt door de mussendorst en het comfort van de nieuwe hybride aandrijflijn.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Toyota-Yaris-Cross-Test-INTRO

Test: Toyota Yaris Cross 130, hetzelfde… maar dan beter? (2024)

Autotests · Toyota
toyota yaris premier edition hybrid 49

Test: Toyota Yaris Hybrid 130, een duwtje in de rug (2024)

Autotests · Toyota
toyota-c-hr-211

Test: Toyota C-HR, de anti-Toyota! (2023)

Autotests · Toyota
Ontdek meer