Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Toyota Yaris Hybrid 130, een duwtje in de rug (2024)

De Toyota Yaris krijgt een facelift met een opgewaardeerd infotainment en een nieuwe hybridemotor die het vermogen opkrikt tot 130 pk. Autoscout24 doet de test!

In het kort

De vernieuwde Toyota Yaris gaat op hetzelfde elan verder en biedt nog steeds een verfijnde rijervaring, dit keer aangevuld met een royale uitrusting. 130 pk of niet, de hybridemotor maakt nog steeds indruk met zijn zuinigheid!

Pro

Voordelen

  • - Zuinig
  • - Dynamisch
  • - Puik uitgerust
Contra

Nadelen

  • - Topmotor enkel voor topversies
  • - Daardoor hoge prijs
  • - Koffer geen hoogvlieger

De Toyota Yaris op Autoscout24?

Naar de zoekertjes!

We kennen allemaal de Toyota Yaris. Sinds de lancering van de eerste generatie rond de eeuwwisseling is de kleine Japanse auto het populairste model van het merk. Tenminste in ons land. Na een paar generaties 'witgoed' kwam de Yaris in 2020 terug met een wraakactie. Nu is het tijd voor een reeks updates van de hipste Yaris ooit.

Exterieur

Ja, de Toyota Yaris heeft een facelift ondergaan. Ook wij vinden dat moeilijk te geloven, want de styling van het uiterlijk is geen jota veranderd. Het is nog steeds hetzelfde kleine stadsautootje, van nog geen 4 meter lang, met ronde vorm en een prominent achterwerk. De belangrijkste verandering is te vinden in de optielijsten Toyota heeft twee nieuwe kleuren en vijf verschillende wielontwerpen toegevoegd.

toyota yaris premier edition hybrid 70

Voor de (her)introductie krijgt de Yaris ook een speciale "Premiere Edition"-variant. Deze wordt geleverd in een tweekleurige combinatie van blauw en zwart en met speciale zwarte 17-duimsvelgen.

Interieur

In het interieur is het spel van “zoek de zeven verschillen” minder lastig. Het instrumentenpaneel is nu digitaal op alle versies, met een 7-duim display op de instapmodellen en een 12,3-duim display op de duurste modellen. Je herkent dit instrumentarium van de nieuwste Toyota-modellen, met hetzelfde design en nog steeds geen mogelijkheid om de navigatiekaart weer te geven...

toyota yaris premier edition hybrid 98

Het nieuwste infotainmentsysteem van het merk bevindt zich in het midden van het dashboard met dubbele flanken. Het heeft een nieuw touchscreen van 9 of 10,5 duim, met uitzondering van de volumeknop. Voor de rest is de Yaris opnieuw ontworpen met nieuwe stoelmotieven, maar de ruimte blijft krap. De bagageruimte is nog steeds 286 liter, waarmee de Yaris onderaan staat in vergelijking met zijn rivalen. Wat de Yaris wel heeft ten opzichte van de concurrentie, is de mogelijkheid om de auto te openen en te starten... met je smartphone!

Motor

Onder de motorkap vinden we het grootste verschil van deze facelift. Nou ja, bijna dan. We leggen het uit. De hybridemotor die een 1,5-liter driecilinder benzinemotor combineert met twee elektromotoren via Toyota's befaamde transaxle geeft nog steeds de toon aan. Het vermogen voor de basisversie blijft 116 pk, maar de Japanners hebben een nieuwe variant toegevoegd die het vermogen opvoert tot 130 pk dankzij aanpassingen aan de elektrische aandrijflijn.

toyota yaris premier edition hybrid 26

Het resultaat is dat de Yaris Hybrid 130 vijf tienden sneller de 100 km/u passeert en zijn brandstofverbruik ziet stijgen met amper 0,1 liter/100 km! Maak je dus geen zorgen, het is nog steeds een van de zuinigste auto's op de markt, met een officieel brandstofverbruik van 3,9 tot 4,3 liter/100 km en een CO2-uitstoot van 96 tot 116 g/km.

Rijgedrag

Dus wat is het nut van deze nieuwe, krachtigere variant? Het antwoord is simpel: gemak. Dankzij het extra koppel van de krachtigere elektromotoren beweegt de Yaris Hybrid 130 zich met nog meer finesse door de stad en op de snelweg. Goed nieuws voor degenen die nog steeds denken dat Toyota in de jaren 2000 is blijven hangen: het beroemde 'koffiemoleneffect' van de eCVT-transaxle is bijna verdwenen! Hij zingt natuurlijk nog wel, maar alleen bij hard accelereren. In alle andere gevallen heerst rust.

toyota yaris premier edition hybrid 22

Voor de rest, 130 pk of niet, blijft de Yaris een van de leukste compacte stadsauto's. Wanneer het asfalt kronkelt, schittert hij met zijn combinatie van comfort en dynamiek. Bovendien brengt deze update de functie Predictive Driving Assist met zich mee, die anticipeert op bochten of andere voertuigen en de regeneratie aanpast aan het optrekken van de voet. Dit helpt bij het brandstofverbruik: onze test werd vlot afgesloten met een gemiddelde van 4,3 liter/100 km, zonder eieren onder het gaspedaal!

Prijs

Het moet gezegd worden dat de Toyota Yaris nooit de meest betaalbare stadsauto is geweest. Deze Hybrid 130 versie maakt de situatie er niet beter op... want hij is alleen verkrijgbaar op de topmodellen Style, GR Sport en Premier Edition! De vanafprijs stijgt daarom naar 32.870 euro, wat een fors bedrag is voor zijn formaat. Gelukkig is de 116 pk versie nog steeds verkrijgbaar vanaf € 26.690.

toyota yaris premier edition hybrid 84

Besluit

Met deze update corrigeert en herstelt de Toyota Yaris hier en daar zijn kleine foutjes. Er is verbeterde boordtechnologie, een grotere actieradius en een krachtigere motor die dankzij zijn koppel het rijden tot een plezier maakt. Dat gezegd hebbende, deze laatste verbetering is alleen beschikbaar voor diegenen die bereid zijn diep in de buidel te tasten....

Technische gegevens Toyota Yaris Hybrid 130 (2024)

  • Motor: 1.5-liter 3-cilinder + elektromotor
  • Vermogen: 130 pk
  • Koppel: 185 + 120 Nm
  • Transmissie: eCVT
  • 0-100 km/u: 9,2 s
  • Topsnelheid: 175 km/u
  • Bagageruimte: 286 liter
  • Brandstofverbruik: 3,9-4,3/100 km (WLTP) / 4,3 l/100 km (gemeten)
  • CO2: 96-116 g/km (WLTP)
  • Prijs: Vanaf 32.870 euro

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Toyota-Yaris-Cross-Test-INTRO

Test: Toyota Yaris Cross 130, hetzelfde… maar dan beter? (2024)

Autotests · Toyota
toyota-c-hr-211

Test: Toyota C-HR, de anti-Toyota! (2023)

Autotests · Toyota
Toyota Prius (2023) banner

Test: Toyota Prius, de metamorfose (2023)

Autotests · Toyota
Ontdek meer