Sinds de lancering van de Prius in 1997 heeft Toyota al vier miljoen hybride auto’s verkocht. Dit jaar wil het, Lexus inbegrepen, voor het eerst meer dan één miljoen hybride auto’s bouwen. Dat is 12 procent van de totale productie.
Dankjewel Prius
Gezien de populariteit van kleine stadsauto’s vraagt iedereen zich af waarom Toyota zo lang heeft gewacht met het uitbrengen van een hybride stadsauto. Het antwoord is eenvoudig. Hybride technologie is duur en hoe kleiner de auto, hoe kleiner de winstmarges. Waarom het nu wel kan? Omdat Toyota vandaag de hybride onderdelen bij wijze van spreken zo uit het rek kan halen. Al is die laatste redenering een beetje kort door de bocht.
De Yaris Hybride gebruikt de 1.5 liter grote benzinemotor, die in de eerste generaties van de Prius werd gebruikt. Tenminste het motorblok, want de cilinderkop, de inlaat, de uitlaat, de injectoren en de randorganen zijn nieuw. En de elektrische motor en overbrenging zijn compacter en lichter geworden. In totaal wegen motor en transmissie 42 kilogram minder dan in een Prius of een Auris. Ook op het batterijpack is beknibbeld. Het vermogen van de nikkel-metaalhybridebatterijen is gereduceerd van 27 naar 19 kW. Met als gevolg twintig procent minder volume en tien kilogram minder gewicht. Dankzij het kleinere volume past het batterijpack netjes onder de achterbank, waardoor de binnenruimte en de bagageruimte worden gevrijwaard. Wat in dit segment een belangrijke troef is.
Sportieve snoet
De Yaris Hybride herken je aan zijn eigen, sportiever ogende bumper die de auto welgeteld twee centimeter langer en verwaarloosbaar aerodynamischer maakt. Een smoeltje dat hem wel staat. Binnenin volgt hij de lijn van de Prius en de Auris Hybride met blauwe stiknaden op de stoelbekleding en typische instrumenten waarmee je onder andere de energiestroom en het verbruik kan volgen. Voor het overige is het interieur identiek aan dat van de ‘gewone’ Yaris. Wat absoluut geen compliment is. Wanneer we deze derde generatie van de Yaris vergelijken met zijn voorgangers, dan is er qua afwerkingskwaliteit en materiaalkeuze binnenin een stap terug gezet. Wat zeker in een dure versie als deze hybride moeilijk te aanvaarden is.
Gelukkig heeft de auto andere kwaliteiten. Net zoals bij de grotere hybriden regelt de elektronica de samenwerking tussen de verbrandingsmotor en de elektromotor. Die de stok vrijwel ongemerkt aan elkaar doorgeven. Wil je echt weten op welke energie je rijdt, moet je de display raadplegen. Belangrijker is echter dat je als chauffeur de keuze krijgt tussen drie aandrijvingsmodi : Norma, Eco en EV. In deze laatste modus rijdt de Yaris Hybride twee kilometer lang en tot een snelheid van 60 km/u autonoom op de elektrische motor. Dat is meteen het belangrijkste verschil met zijn enige rivaal in zijn klasse, de Honda Jazz Hybrid. Een zogenaamde ‘mild hybrid’ waarin de elektrische motor als hulpmotor fungeert en de auto dus niet autonoom kan aandrijven.
Prijzig
De belangrijkste troef van de Yaris Hybride zijn verbruik en uitstoot. Toyota claimt een gemiddeld verbruik van 3,5 l/100 km en een CO2-uitstoot van 79 gr/km. Wij haalden op een overwegend stadsparcours makkelijk 3,8 l/100 km. Dat is echt weinig. Maar dat mag ook voor een kleine auto met een prijskaartje van 17.990 euro.