Voor een constructeur die de reputatie heeft om te vaak te treuzelen vooraleer in te grijpen, zouden we nu kunnen spreken van een bliksemsnelle respons. De Giulia en de Stelvio dateren nog maar respectievelijk van 2016 en 2017, dus nog niet rijp voor een facelift. En toch heeft Alfa Romeo hen al aangepakt.
Handicap
Hoewel de dynamische kwaliteiten van beiden meteen indruk maakten, maakten pers en publiek ook erg snel duidelijk dat beide Alfa’s over een stevige handicap beschikten die hen zou hinderen in hun carrière: de afwerkingskwaliteit van het interieur, en een multimediasysteem dat niet in deze klasse thuishoorde. Al snel is gebleken dat de verkoop van Giulia en Stelvio niet aan de verwachtingen voldeed. Vrij kort na de lancering probeert Alfa dan ook gedane zaken toch om te keren.
Wat er niet verandert
Dit is een facelift zonder facelift. Alfa Romeo heeft alleen maar veranderd wat veranderd moest worden… en is dus van het design af gebleven. We herinneren ons nog hoe de 156 en de 147 verknipt uit hun facelift kwamen. Zelfs Donatella Versace was gechoqueerd bij zoveel onkunde van de plastische chirurg. Een fout die Alfa niet nog eens maakt. Met de nieuwe generatie zien we wel nieuwe lakkleuren opduiken, en groeit het aantal uitrustingslijnen. Daarmee wil Alfa Romeo meer vrouwen overtuigen.
Alfa heeft evenmin geraakt aan het motorenaanbod en aan de afstellingen van het onderstel. Laat dat net twee punten zijn waar deze Alfa’s uitblinken. Van het basismodel tot en met de Quadrifoglio, er zit geen enkele motor tussen waarvan je zegt: ‘mwaa’. Wat rijplezier en rijdynamiek betreft zijn de Giulia en de Stelvio referenties in hun klasse.
Geslaagd
Van zodra je achter het stuur ziet, merk je meteen dat Alfa de presentatie beter heeft verzorgd. De plastics in het interieur zijn van betere kwaliteit, de afwerking vertoont meer precisie en dat vertaalt in een interieur dat duurder aanvoelt.
De grootste verbetering is technologisch. Het multimediasysteem dat zelfs zijn meerdere moest erkennen in dat van een Fiat 500 is weg. De verandering is gigantisch. Voortaan maakt het multimediasysteem wel gebruik van de hele breedte van de zwarte schermband. De bedieningsknop blijft behouden, maar het scherm is wel een touch-screen geworden. De knop blijft handig voor de bediening tijdens het rijden. Dit is een multimediasysteem van een nieuwe generatie. De functies zijn in widgets gebundeld, die je kan organiseren via een eenvoudige swipe van je vingers. De vormgeving is modern en de online-mogelijkheden zijn correct. Zo kan je een bestemming voor de gps vanop je telefoon versturen terwijl je nog snel een koffie drinkt in de keuken. Goed, het overklast de concurrentie niet, maar het brengt de Alfa wel up-to-date.
Ook wat rijhulpen betreft maakt Alfa Romeo een inhaalbeweging, zonder aan het dna van het merk te raken. Zo krijgen zowel Giulia als Stelvio een intelligente cruise-control, actieve rijvakcorrectie, dodehoeksensor met correctie, kortom alles wat semi-autonoom rijden op niveau 2 mogelijk maakt. Het goede nieuws is dat deze systemen niet al te hard ingrijpen, in tegenstelling tot wat Mercedes en Volvo aanbieden bijvoorbeeld.
Alfa Romeo heeft dus begrepen dat je niet langer een auto kan verkopen op basis van rijdynamiek alleen. Maar enkele kleine ingrepen blijken te volstaan om hem op niveau te brengen, zonder aan zijn kwaliteiten te raken. De nieuwe Giulia en Stelvio komen begin 2020 bij de dealers aan, maar de prijzen zijn nog niet bekend.