Motorsport XL is een Duitse organisatie, maar aangezien die ook een raceweekend op Circuit Zolder op de kalender had, mocht het veld stevig aangedikt met deelnemers uit België en Nederland. Vandaar de por van Nick Geelen van NG Racing om mijn racehelm voor die gelegenheid van de haak te halen. De piloot uit Overijse tunet al enkele jaren Porsche Boxsters, die hij inzet in de Belcar Youngtimer Series en de Nederlandse Porsche Club Racing serie, waarin hij vorig jaar kampioen werd in de Boxster Cup.
Intussen promoveerde Geelen naar de snellere GT Cup waar hij met de Boxster opnieuw een gooi naar de titel doet. “Je gaat je vreselijk amuseren, want de Boxsters en de 944’s in de Cup zijn allemaal aan elkaar gewaagd en de sfeer tussen de rijders is zeer gemoedelijk. Dit is nog echt club racing: leuk en betaalbaar”, maakte hij me vooraf warm voor het avontuur.
Eenzitters, sportscars en de hele Porsche-familie
De hoofdact in Zolder was de DMV GT- und Touringcar Cup met snelle hedendaagse bolides, maar dit keer hadden de toeschouwers minstens evenveel oog voor de wagens die aantraden in de nevenraces: de AvD Historic Race Cup en de Porsche Club Historic Challenge. Hier werd de aandacht niet getrokken door de ronkende namen van de piloten (trouwens allemaal gepassioneerde hobbyrijders), maar door hun fraaie bolides met een nostalgisch tintje. De iets rijpere racefans herinneren zich waarschijnlijk de Van Diemen, Swift of Reynard FF1600 – de sigaartjes zonder vleugels - , de Formule Opel Lotus of de Formule 3’s van Martini, Dallara en Ralt, of de sportscars van Lola, Shrike of Tiga, die hier allemaal als vanouds over het circuit raasden.
Even indrukwekkend waren de races in de Porsche Club Historic Challenge. Samengevat mag eigenlijk elke race-Porsche van voor 2014 deelnemen: dus heel veel 911 GT3 Cups, maar ook de GT3 R, oudere RS en RSR, aangevuld met Caymans, Boxsters en 944’s uit de Nederlandse Porsche Club Racing serie, die traditioneel graag enkele buitenlandse uitstappen op de kalender zet.
Gezellige boel en hard racen
De kameraadschappelijke sfeer die hier heerst, valt meteen op. Iedere piloot geniet volop van het rijden met zijn favoriete bolide. En dat plezier wordt soms héél intens beleefd. Ik zat in het gewoel van de Boxster en 944 Cup, die sterk aan elkaar gewaagd zijn en waar vele rijders niet aarzelen om de strijd bumper aan bumper en deur tegen deur uit te vechten. Zo werd ik op de hielen gezeten door een 944 in de bekende iconische ‘Schinken’-decoratie die besloot aan het bordje ‘TE LAAT’ voor de haarspeldbocht te remmen, waarop ik die hele charcuterietoog op wielen haast over me heen kreeg. Gelukkig konden we beide de finish halen en werd er achteraf hartelijk om gelachen terwijl de gehavende ‘Kotlett’-deur met vereende krachten werd uitgedeukt.
Nakaarten bij de barbecue
Die race-incidenten werden allemaal nog eens opgerakeld tijdens de BBQ die de dag op Zolder afsloot, want een gezellige sfeer en kameraadschap is minstens zo belangrijk als het klassement in de races. Bovendien kan iedereen hier volgens zijn budget racen. Koop je een recente 911 GT3 Cup dan ben je makkelijk de prijs van een rijhuis kwijt, maar de iets oudere Boxsters of 944’s bouw je al op met het budget van een gezinswagen: circa 20.000 euro. Haalbaar dus voor de liefhebber die dolgraag met een Porsche wil racen. En reken maar dat dit echte fun is!