Een gemiddeld verbruik van 1,6 l/100 en een CO2-uitstoot van 37 g/km, dat zijn de verbluffende constructeurscijfers die BMW voorlegt. Onhaalbaar, denkt u? Dat zal in de praktijk vooral afhangen van hoe u deze auto gebruik. Met zijn nieuw batterijpack van 12 kWh belooft de Duitse berline voortaan 66 elektrische kilometers in petto te hebben. Voor veel pendelaars moet dat al volstaan om de dagelijkse woon-werkverplaatsing volledig elektrisch te kunnen afleggen.
Voor velen zal het volstaan om ’s avonds de BMW 330e aan een klassiek stopcontact op te laden om de volgende ochtend met een volledig opgeladen batterij opnieuw te kunnen vertrekken. De klassieke benzinemotor dient in dat geval voor meer uitzonderlijke, verre verplaatsingen. Hierdoor kan het echte verbruik over lange termijn bijzonder ingeperkt worden. Anderzijds: indien uw dagelijkse pendelbeweging een paar honderd kilometer snelweg bevat, zal de hybride nooit de plaats van uw diesel kunnen innemen. Wij merkten dat wanneer we de batterij zo goed mogelijk probeerden te benutten en het elektrisch rijden spaarden voor de stad, we over onze volledige test het benzineverbruik net onder 4 l/100 km konden houden.
Aangename boost
Wie uitsluitend elektrisch wil rijden, zal merken dat dit weinig toegevingen vraagt in de BMW 330e. De elektrische motor beschikt over 113 pk en is krachtig genoeg om de hybride 3-reeks door het normale verkeer te loodsen. Pas boven 140 km/u – wat 20 km/u meer is dan in de vorige generatie – neemt de verbrandingsmotor over. Die laatste, een 2-liter TwinPower met 184 pk, springt ook bij wanneer krachtige acceleraties gevraagd worden. Beide motoren samen leveren een gecombineerd maximaal vermogen van 252 pk. BMW stelt verschillende rijprogramma’s voor. Naast de e-mode is er de klassieke hybride, die zelf de beste combinatie maakt. Hij heeft een sportmodus, die de XtraBoost geeft. Hierdoor geeft hij gedurende enkele seconden nog een bijkomende boost van 40 pk bovenop het maximale vermogen bij plankgas.
Zwaarder, maar nog steeds kwiek
In die omstandigheden blijft de BMW 330e trouw zweren aan de reputatie van het merk. Zijn dynamiek blijft intact, en we zouden zelfs zeggen dat zijn achttrapsautomaat hier nog voor een extra dimensie zorgt. De elektrische motor is geïntegreerd met die versnellingsbak, en hij is lichter en compacter dan voorheen. Natuurlijk is de BMW 330e zwaarder dan andere 3-reeks modellen. Hij weegt 1.740 kilogram, en dat voel je in de lastwissels. Toch heeft BMW er voor kunnen zorgden dat de 330e aanvoelt als eender welke andere 3-reeks. Dankzij de elektrische motor legt hij krachtige en snelle acceleraties voor. Hij heeft slechts 5,9 seconden nodig om 100 km/u te halen. Dat is snel en leuk achter het stuur.
Wie de BMW 330e op de zaak wil inbrengen, zal blij zijn te horen dat deze motor ook na 2020 voor de volle 100 procent aftrekbaar blijft. Ze zullen nog blijer zijn met het nieuws dat er deze keer ook een plug-in hybride break aankomt, en wel tegen volgende zomer. Hopen maar dat de break minder aan kofferruimte moet inboeten dan de berline, die 100 liter verliest omwille van de batterij. Hou houdt zo nog 375 liter over.
BMW | 330e |
---|---|
Motor | viercilinder turbobenzine + elektrische motor, 1.998 cc |
Pk | 184 pk bij 5.000 - 6000 opm + 113 pk |
Nm | 300 Nm bij 1.350 - 4.000 opm + 265 Nm |
0-100 km/u | 5,9 sec |
Top | 230 km/u |
Verbruik | 1,6 l/100 km |
Testverbruik | 4 l/100 km |
CO2 | 37 g/km |
Prijs | 52.450 euro |