Darwins evolutieleer gaat net zo goed op voor het autolandschap: of je past je aan de mode aan, of je verdwijnt. De monovolume was de lieveling van de jaren ’90, maar ziet zijn plaats nu ingepalmd door crossovers en SUV’s. Ford, VW en Seat blijven hardnekkig volhouden, maar anderen als Peugeot hebben besloten om met de 5008 zich naar de nieuwe smaak te schikken. Idem voor Renault.
Welke prijs heeft schoonheid?
De nieuwe Renault Scénic is gespierder, strakker en vooral knapper dan zijn voorganger. Hoewel hij in alle richtingen is gegroeid, is toch vooral duidelijk dat die groei er kwam om de looks beter voor de dag te doen komen. Maar de binnenruimte lijkt dan weer af te nemen. Niet bijzonder veel, maar het maakt toch dat vijf volwassenen de Scénic toch wat krap zullen vinden. Taxichauffeurs raden we sowieso de Grand Scénic aan.
Maar voor een gewoon gezin blijkt de Scénic toch nog voldoende ruim. De koffer is bovendien gegroeid, naar 572 liter (Grand Scénic 5 plaatsen: 765 liter; Grand Scénic 7 plaatsen: 596 liter). Dat maakt hem de ruimste in zijn categorie.
De Renault Scénic mag dan minder ruim zijn, hij is daarom niet minder praktisch dan voorheen. Hij beschikt nog steeds over talloze opbergvakjes. Renault brengt overigens een verschuifbare middenconsole aan, die 13 liter inhoud heeft. Wanneer je die naar achter schuift, kan een handtas gewoon op de grond staan. De stoelen kunnen in diverse configuraties worden opgesteld met een simpele druk op een knop in de koffer. We kunnen eigenlijk kort zijn: ja, de metamorfose van de Scénic vergt een offer van de praktische kwaliteiten van het interieur. Maar het is een kleine prijs.
Cooool
We hebben het over verschillende kwaliteiten in de Renault Scénic. Zo is de afwerkingskwaliteit er flink op vooruit gegaan. Ook de sfeer aan boord is aangenaam, zeker met het optionele R
Renault stelt de Scénic voor met twee benzinemotoren (110 pk en 130 pk) en zes diesels (95 pk tot 160 pk). Eèn daarvan krijgt een hybride systeem. De zestraps dubbelekoppelingsbak is beschikbaar met de 110 pk en 160 pk diesel. Maar wij bogen ons eerst over de TCe 130 pk. Deze kleine 1.2 turbobenzine viercilinder blijkt een opmerkelijke krachtbron. Zijn vermogen komt mooi tot zijn recht in de sportstand, terwijl hij anderzijds ook zuinig blijkt. Het onderstel is goed afgesteld, niet zozeer als dynamische keuze maar wel als een comfortabele cruiser. Daar heeft Renault toch een krachttoer geleverd, want standaard komt de Scénic al met 20-duims velgen. En als er doorgaans iets knaagt aan het comfort, dan zijn het wel grote wielen. Maar hier behoudt Renault een normale hoogte voor de bandenflank, geen laagprofiel versie dus. Hierdoor kan de band zijn deel doen in het wegwerken van de oneffenheden. Bovendien heeft Renault een deal gesloten met de grote bandenmerken, waardoor de 20-duimers voor de nieuwe Scénic niet duurder blijken dan gewone 17-duims banden. Goed gedaan.
Wanneer we er één diesel moeten uithalen, dan is het de dCi 110 Hybrid Assist. Die krijgt een elektrische motor in steun, maar kan niet uitsluitend op die motor rijden met nuluitstoot. Hij springt wel bij in lage toerentallen en laat de diesel toe om zacht op gang te komen. De startmanoeuvres in de stad worden zo wel comfortabeler. Hij is gehomologeerd met een officieel gemiddeld verbruik van 3,5 l/100 km en een CO2-uitstoot van 92 gr/km, wat hem een certitude maakt in de bedrijfsvloten.
De nieuwe Renault Scénic start aan 21.500 euro, voor een Grand Scénic met vijf zitplaatsen moet je op minstens 24.600 euro rekenen.
Renault Scénic TCe 130 |
---|
Motor 4 cilinder turbobenzine, 1.197 cc |
130 pk bij 5.500 opm |
205 Nm bij 2.000 opm |
Top: 195 km/u |
0-100 km/u: 11,4 sec |
Verbruik: 5,8 l/100 km (Gd Scénic: 6,1) |
CO2: 129 g/km (Gd Scénic: 136) |
Prijs: 25.300€ (Gd Scénic: 26.800€) |