Fiat kreeg tot voor kort geregeld te horen dat het achterop liep bij de concurrentie wanneer het aankomt op elektrische voertuigen. Maar de Italianen zijn nu vastbesloten de wereld van antwoord te dienen. Dat maken ze alvast duidelijk met de nieuwe Fiat 500, die een erg interessant ogende elektrische variant krijgt. Ook voor de Panda staat een elektrische variant voorzien in 2021.
Maar daar stopt het verhaal niet voor Fiat. In een eerste poging om de CO2-cijfers naar beneden te halen, biedt het merk nu al mini-hybride versies aan van de huidige 500 (inclusief de cabrio) en de Panda. Fiat heeft voor de gelegenheid zelfs een speciale lanceringsreeks gecreëerd die je herkent aan de blauwe kleur met dito inlegplaatjes, met stoelen die bekleed zijn met een Seaqual-stof die ontstaan is uit afval dat uit zee is opgevist en zo een nieuw leven kreeg.
Mini-hybride
Fiat gebruikt een Hybrid-badge, maar eigenlijk zijn beide mini-hybrides. Dit houdt in dat ze niet louter op batterijkracht alleen kunnen rijden. Wel beschikken ze over een bijkomende, grotere batterij die onder de bestuurdersstoel is ingewerkt. Via de alternator/starter kan de batterij bijladen tijdens het rijden en een kleine elektrische boost geven om de benzinemotor te ontlasten. De benzinemotor is bovendien nieuw. De 1-liter ‘Firefly’ benzine ziet zo zijn vebruik en uitstoot drastisch dalen naar 88 gram CO2 per kilometer voor de 500 en naar 89 gram voor de Panda. Het gemiddeld verbruik zakt volgens de officiële cyclus naar 3,9 l/100 km. Dit is respectievelijk 21 gram en 41 gram beter dan voorheen, een stevige winst wanneer de constructeurs weten dat elke gram telt om geen boetes te moeten betalen aan de Europese Unie.
Slim systeem
In de praktijk blijkt Fiats systeem bijzonder efficiënt. Bij een stevige acceleratie voel je de extra push van de elektrische motor, terwijl hij ook lekker soepel aan de inhaalmanoeuvres begint. Hij voelt krachtiger aan dan zijn 70 pk en 92 Nm doen vermoeden. Zijn typische driecilindergeluid past mooi bij de stadsomgeving, zonder storend luid te worden. Dankzij de manuele zesbak beschik je over voldoende souplesse in de lagere versnellingen, terwijl hij buiten de stad hierdoor lage toerentallen kan aanhouden die het verbruik en het lawaai beperkt houden.
Het hybride systeem nodigt de bestuurder ook uit via een signaal op het dashboard om eens de snelheid onder 25 km/u zakt, naar neutraal te gaan. Zo bolt de auto verder uit, met uitgeschakelde motor. Fiat noemt dit ‘zeilen’. Daarnaast is er ook ‘e-coasting’ waarbij je energie opslaat bij het uitbollen en e-braking, waarbij je de energie recupereert die vrijkomt bij het remmen. Het koppelingspedaal induwen volstaat om de motor opnieuw te horen starten.
Dit bijkomend rijcomfort en efficiëntie kost 1.000 euro meer dan de klassieke benzineversie. Dit brengt de prijs van de Fiat Panda (City Cross) op 12.590 euro en die van de Fiat 500 Pop op 13.790 euro.
Fiat | 500 Hybrid |
---|---|
Motor | Driecilinder turbobenzine, 999 cc |
Pk | 70 pk bij 6.000 opm |
Nm | 92 Nm bij 3.500 opm |
0-100 km/u | 13,8 sec |
Top | 167 km/u |
Verbruik | 3,9 l/100 km |
Testverbruik | 5 l/100 km |
CO2 | 88 g/km |
Prijs | 13.790 euro |