De Lancia Aurelia B20GT is een icoon. Maar de ‘Fuorilegge’ behandeling – dat is overigens gewoon Outlaw – in het Italiaans, maakt hem zo mogelijk nog knapper. En meer dan een Outlaw die vanalles doet wat niet mag, brengt de Aurelia B20GT die uit de ateliers van het Britse Thornley Kelham komt een ode aan de meest bekende B20GT: de Bracco-auto.
Mille Miglia
Giovanni Bracco is één van Italiës meest legendarische piloten. In de lange wedstrijden bleef hij overeind op een dieet van sigaretten en chianti. Noem hem gerust de Keith Richards van de racerij, want Bracco was in staat tot uitzonderlijke prestaties. Zo zorgt hij in de Mille Miglia van 1951 bijna voor een stunt door met zijn vrij standaard Lancia Aurelia B20 GT Series 1 de race te winnen. Bracco rijdt lange tijd aan de leiding, en moet pas helemaal aan het eind op de lange rechte stukken naar Brescia de veel krachtiger Ferrari Tipo 340 van Villoresi voorlaten. Wacht, het is nog niet gedaan. Met dezelfde auto rijdt Bracco vervolgens naar de 24 Uren van Le Mans, om er naar de race te gaan kijken. Blijkt er nog een startnummer vrij, dus Bracco rijdt vrolijk de race mee met zijn B20GT… en wint in de 2-liter klasse. Vervolgens gaan Bracco en de Aurelia richting Carrera Panamericana, een snelheidsfeest dwars door Mexico. Om de stroomlijn van de coupé te verbeteren, knipt Lancia een deel van het dak weg om de beroemde lage look te creëren. Aha.
Achtergelaten in Mexico
Bracco crasht en laat de auto in Mexico achter. Hij zal pas veel later opduiken… en bij Thornley Kelham gerestaureerd worden. “Het was een klant die ons aan het werk had gezien met de Bracco-auto, die het ons influisterde: dat hij ook wel voor iets gelijkaardig te vinden zou zijn”, zegt Wayne Kelham. “We hebben een beperkte productie van acht stuks in gedachten. Om de puristen gerust te stellen: ook wij zijn Aurelia GT-liefhebbers, dus geen sprake van dat we een goede auto zouden opofferen om onze Outlaw te maken. We vertrekken van minder gegeerde Series 5 en 6-modellen die in staat van ontbinding verkeren.”
Lager
De transformatie is ingrijpend en neemt 5.000 uren in beslag. De dakstijlen verliezen 8 centimeter aan staal, wat de Aurelia B20GT ineens nog veel dynamischer maakt. Bovendien worden de vleugels verbreed, wat niet alleen extra cool-factor geeft, maar ook toelaat het spoor met 1,5 centimeter te verbreden. In de motorkap steekt een Nardi-luchtopening. “De richtingaanwijzers vooraan hebben we in de koplampen verwerkt. De bumpers hebben we weggelaten. Achteraan zie je Series 2-lichten en een Monza-tankklep. De kofferklep lijkt identiek, maar is helemaal anders. We hebben de achterruit ook wat lager gelegd.” De opvallend hoog geplaatste, ronde zijspiegels zijn een eigen creatie van Thornley Kelham.
Grotere V6
De zescilinder gromt heerlijk. De 2,5-liter V6 is vervangen door een 2,8-liter V6. “De motor uit de Flaminia in opgeboorde vorm. Hij beschikt over 175 pk, onder meer dankzij een moderne, elektronische injectie.” De uitlaat is volkomen vrij gelaten en knettert heerlijk. Naarmate de toeren stijgen laat de V6 meer van zijn Italiaanse charisma horen. Dit is nog eens karakter, vergeet al die moderne motoren. Een Italiaanse zespitter spoort je aan om te gaan rijden. “Oh, je zou er de hele dag 180 mee kunnen doen”, voegt Kelham nog toe.
Het kleine houten stuur in combinatie met de kleine kuipstoelen geeft de Aurelia B20GT Outlaw al het karakter dat je maar kan wensen. Hij krijgt ook een rolkooi, maar die is zwart geschilderd en valt zo nauwelijks op. De pook van de vierbak lijkt aan je been verbonden en zorgt voor een heerlijk intiem contact met de auto. De tellers zijn die van de originele Aurelia. Heerlijk ouderwets modern, maar er hangt wel een stevig prijskaartje aan vast. Een project als dit kost vlot meer dan 500.000 euro, wanneer je de donorauto meerekent. Maar je behoort wel tot een exclusief clubje, want Thornley Kelham maakt er slechts acht stuks van.