De G-klasse is de Defender van Mercedes. Sinds 1979 in de weer, en sindsdien zag hij zijn fanbase alleen maar groeien, om op een punt te belanden waar Mercedes hem onmogelijk uit zijn aanbod kon schrappen. Moderniseren was het enige antwoord, en daar is Mercedes generatie na generatie voortreffelijk in geslaagd, zonder aan het DNA van de originele Geländewagen te raken.
Klaar voor de apocalyps
Over de nieuwe Mercedes G-klasse schreven we al dat hij trouw blijft aan het klassieke recept en als echte 4x4 zelfs de apocalyps de baas kan. Maar met zijn nieuwe onderstel wist Mercedes hem op asfalt gevoelig te verbeteren. Met de G350d heeft de G-klasse er eindelijk een basismodel bij, in diesel bovendien. Nu, basismodel. Wie de G500 laat staan om goedkoper af te zijn, komt behoorlijk bedrogen uit. De G500 met zijn V8 benzine kost iets meer dan 110.000 euro, de G350d zescilinder is met zijn 103.576 euro niet zo veel goedkoper.
Waarom zou je dan wel voor de diesel opteren? Wel, toen we de G500 testten, tekenden we een verbruik op van 15 l/100 km. Hij perst bovendien met 600 Nm quasi evenveel Nm uit zijn zescilinderblok als de V8 doet (610 Nm), bij een lager toerental bovendien. In sleepvermogen is er geen verschil, zowel de diesel als de benzine trekken vlot 3,5 ton.
Vlot & discreet
De Mercedes G350d krijgt de zes-in-lijn turbodiesel uit de E-klasse en de GLE. Mercedes configureert hem met 286 pk – er is ook een duurdere G400d met 330 pk – en met standaard negentrapsautomaat. Hoewel de G-klasse 2.451 kilogram weegt (leeg), komt hij bijzonder vlot uit de hoek met deze diesel. Die is discreter dan de 500. Je mag dan wel eens kicken op het geluid van zo’n heerlijke V8, maar op lange ritten valt op dat je deze diesel nauwelijks hoort. Qua comfort scoort hij hoger. Wat geeft dat in verbruik? Met een gemiddelde van 10,6 l/100 km doken we vlot onder het opgegeven WLTP-gemiddelde van 11 l/100 km. Wat ons bij een nieuw gegeven brengt: tot nu toe werden we belast volgens de NEDC-cijfers die onder het reële gemiddelde lagen. Met WLTP krijgen we in sommige gevallen blijkbaar een belasting opgelegd die boven het reële cijfer ligt.
Klassieke tellers
De basisprijs ligt hoog, er bestaat dus geen G-klasse meer onder 100.000 euro, maar anderzijds zorgt Mercedes er wel voor dat de meeste comfortitems standaard voorzien zijn. Wat dat betreft: eigenlijk vinden we het klassieke dashboard met wijzerplaten mooier en beter bij de G-klasse passen dan het volledig digitale scherm (optie). Verder zijn de sterke punten weerhouden van de E-klasse, maar ook diens tekortkomingen. Ondanks toegenomen afmetingen – hij is 5,3 centimeter langer – blijft de beenruimte op de achterbank nog steeds niet royaal te noemen. En voor een auto van 4,76 meter blijft de koffer behoorlijk bedroevend. 660 liter is minder dan je verwacht, al kan je natuurlijk steeds de drie stoelen achteraan individueel neerklappen.
Voor het dagelijkse leven lijkt de 350d meer dan voldoende voor de G-liefhebber. Hoe minder toeters en bellen, hoe beter. Precies zoals het DNA van de G-klasse dat voorschrijft.
Mercedes | G350d |
---|---|
Motor | zes-in-lijn turbodiesel, 2.925 cc |
Pk | 286 pk bij 3.400 – 4.600 opm |
Nm | 600 Nm bij 1.200 – 3.400 opm |
0-100 km/u | 7,7 sec |
Top | 199 km/u |
Verbruik (WLTP) | 11 l/100 km |
Testverbruik | 10,6 l/100 km |
CO2-uitstoot (WLTP) | 290 g/km |
Prijs | 103.576 euro |