Natuurlijk komt hij bekend voor. De Polestar 1 is eigenlijk de concept car die Volvo’s nieuwe designtaal inluidde in 2013, en waaraan we de XC90, V60 en vele andere Volvo’s te danken hebben. Maar voor de coupé zelf bleek geen plaats in Volvo’s portefeuille. Maar met een spectaculaire hybride aandrijving en onder een andere merknaam, ligt dat anders. Polestar was de huistuner van Volvo, maar groeide uit tot een eigen merk dat deels eigendom is van Volvo en deels van het Chinese Geely is. De ontwikkeling vindt in Zweden plaats, de productie in China. Polestar richt zich op nieuwe aandrijfvormen en gaat zelfs puur elektrisch vanaf de Polestar 2. Maar niet de Polestar 1…
‘Sorry, wat?’
Om zich een imago eigen te maken en om de prachtige coupélijn in te vullen, maar ook om de prijs van meer dan 150.000 euro te rechtvaardigen, waren indrukwekkende prestaties nodig. Prestaties waarvan je ‘sorry, wat?’ zou zeggen. Om dat te bereiken heeft Polestar enkele elementen bijeengebracht. De 2-liter benzine viercilinder van Volvo bijvoorbeeld, met turbo, compressor en gedurende 4 seconden ook nog een elektrische boost van 68 pk. Hierdoor krijgt de vooras liefst 375 pk en 520 Nm te verwerken. Achteraan voeden drie batterijpacks die samen 34 kWh aan stroom opwekken. Die voeden twee elektrische motoren op de achteras die nog eens 232 pk en 480 Nm toevoegen, samen dus maximaal 600 pk en 1.000 Nm… maar ook 2.350 kilogram. Toch haalt de Polestar 1 100 km/u in 4,2 seconden en een top van 250 km/u.
1.500 exemplaren
De Polestar 1 wordt vanaf het einde van dit jaar geleverd, in een erg gelimiteerde productie. Er komen slechts 1.500 exemplaren, à rato van 500 stuks per jaar. De productie van 2020 is al uitverkocht. Wij mochten rijden met een prototype dat al erg dicht bij het serieproduct aanleunt. Het lichte gehuil van de overbrenging van de elektrische motoren dat we horen wordt volgens Polestar nog helemaal weggewerkt. Ofwel rijd je fluisterstil elektrisch, ofwel knalhard hybride met een heerlijk geluid van de 2-liter benzine.
4 à 5 l/100 km
We beginnen elektrisch. Polestar 1 wordt dan puur op de achterwielen aangedreven. Hij is volgens de WLTP-norm goed voor 125 kilometer elektrisch rijbereik. In de praktijk lijkt 100 kilometer er zeker in te zitten. Tot 100 km/u gaat hij vlot mee met de verkeersstroom. Daarboven neemt de hybride het over om zelf de beste combinatie tussen elektrische motoren en de brandstofmotor te zoeken. In de praktijk verbruik je dan 4 tot 5 l/100 km, en hoef je het gas niet te sparen.
Stuurwonder
Polestar 1 is ontwikkeld door chassisgoeroe Joakim Rydholm, die in een stevige stunt geslaagd is. Voor een auto van 2,3 ton stuurt de Polestar 1 onwaarschijnlijk dynamisch. “Deels komt dat door de software. We laten de elektrische het koppel vectorieel verdelen over beide achterwielen, wat kleine verschillen oplevert. Hierdoor duwen we via de achteras de neus van de auto opnieuw naar binnen wanneer hij tegen de limiet aanbokst. Erg leuk.” Daarnaast heeft Rydholm ook geopteerd voor een erg klassieke maar heel efficiënte ophangingssetup met regelbare Öhlins-dempers. Daardoor voelt Polestar 1 zowel lichtvoetig aan, maar volgt hij ook onverstoorbaar zijn lijn over bulten en hobbels. De Polestar 1 is zowel fun als efficiënt. Bovendien hoef je niet wakker te liggen van het elektrisch rijbereik. Opladen aan een driefasenstekker duurt 2,7 tot 5,6 uur. Door de batterijen hou je nauwelijks (125 liter) koffer over. Dat en de prijs zijn eigenlijk de enige minpunten.
Polestar | 1 |
---|---|
Motor | 2 elektrische motoren + turbobenzine viercilinder, 1.969 cc |
PK | 600 pk |
Nm | 1.000 Nm |
0-100 km/u | 4,2 sec |
Top | 250 km/u |
Verbruik (WLTP) | 0,8 l/100 km |
Testverbruik | 4,8 l/100 km |
CO2 | nog niet bekend |
Prijs | 157.700 euro |