Sinds de restyling van 2016 is de naam veranderd naar 718. Tegelijk maakten alle Cayman-versies de switch van een zescilinder naar een viercilinder turbomotor. Een keuze die Porsche maakte omwille van milieunormen. Hoewel de prestaties allerminst ontgoochelend te noemen zijn, wisten de viercilinders de puristen toch niet helemaal voor zich te winnen. Het is dus vooral om die laatste tevreden te stellen dat deze 718 Cayman GT4 er komt. Dat is niet alleen de meest hardcore Cayman van de bende, maar hij brengt ook de terugkeer van de beroemde zescilinder boxermotor. De kern van Porsche.
Zoals vroeger
Porsche heeft geen half werk geleverd. Dit is echt een flat-six zoals vroeger. Jawel, hij beantwoordt ook aan de jongste uitstootnormen, maar bovendien heeft hij ook lak aan turbo’s. Dit is een lekker ouderwetse atmosferische motor zoals we ze graag hebben. Zijn 420 pk moet je helemaal tegen het einde van de toerenband gaan zoeken: bij 7.600 opm. Wie het beste wil van de GT4, moet de motor in die zone houden. Zijn maximale trekkracht van 420 Nm bereikt hij pas bij 5.000 opm. De 718 Cayman GT4 trekt de lijn consequent door. Hij verzaakt ook aan een automatische versnellingsbak. Hij opteert voor een manuele zesbak met korte pook en precieze schakelbewegingen. Je mag dus gerust trekken aan de versnellingsbak en de motor volop laten schreeuwen. Die klimt onstuitbaar in de toeren. Pas bij 8.000 opm grijpt de begrenzer in. Het geluid is typische Porsche-zescilinder natuurlijk. Wat heerlijk.
Naar het circuit
Vanzelfsprekend is de motor maar een deel van het verhaal. De Cayman GT4 kreeg tal van aanpassingen aan het onderstel. Achteraan bijvoorbeeld is een nieuwe diffusor geplaatst die de lucht beter geleidt en voor 30 procent van de neerwaartse druk op de achteras zorgt. Daar komt nog een vaste spoiler bij, die 20 procent meer neerwaartse druk geeft dan op de vorige Cayman GT4. Aan boord zie je de sporen van de dieetkuur: het multimediasysteem en de airco zijn opties hier, en linten vervangen de deurgrepen. Het resultaat? Hij weegt slechts 1.420 kilogram. Voor de liefhebbers van trackdays: een rolkooi met FIA-keuring is beschikbaar in optie.
Betere afstellingen
Voor deze kennismaking trokken we naar een circuit. Een veeleisend circuit bovendien met tal van lastwissels, hoogteverschillen en blinde bochten. Het duurt niet lang om te begrijpen dat de Cayman GT4 erg vergevingsgezind is. Op circuit benadert hij de perfectie. De voortrein snijdt messcherp, het chassis is evenwichtig en de koetswerkstijfheid benadert de perfectie.
Het gevolg: hij kan ontzettend hoge bochtensnelheden aan, die de passagiers ongetwijfeld de stuipen op het lijf zullen jagen maar de amateur-racers zullen verblijden. Een nieuweling achter het stuur tankt hier snel vertrouwen. De efficiëntie die hij tentoon spreidt is verbluffend. Sturen doe je omzeggens met de vingers in de neus. Misschien is dat weer een reden voor de puristen om te klagen…
Porsche | 718 Cayman GT4 |
---|---|
Motor | zescilinder boxer, 3.995 cc |
Pk | 420 pk bij 7.600 opm |
Nm | 420 Nm bij 5.000 - 6.800 opm |
0-100 km/u | 4,4 sec |
Top | 304 km/u |
Verbruik | 10,9 l/100 km |
CO2 | 249 g/km |
Prijs | 99.074 euro |