Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Special: AutoScout24 Special – De oldtimers van morgen - Deel 4

De hele zomer lang gaan we in op een vraag die geregeld terugkeert: wat wordt de oldtimer van morgen, waarin kan ik investeren? Elke week presenteren we u drie youngtimers die net het statuur van oldtimer krijgen of gekregen hebben.

Wij hopen dat onze zomerreeks u al op gedachten heeft gebracht om een toekomstige oldtimer te zoeken. Nog niet? Dan hier een nieuwe poging, nu met 'bommetjes' uit de jaren '80.

Renault Super 5 GT Turbo

Wanneer we aan de kleine bommetjes uit de jaren ’80 denken, dan komt de Renault Super 5 GT Turbo niet op de eerste plaats… maar hij bungelt ook niet achteraan het klassement. In 1985 lanceerde Renault deze eigen concurrent van de snelle Peugeots. Zijn motor is een quasi onverwoestbare 1.4. Maar de Garett T2 Turbo die het vermogen naar 116 pk stuwt (en naar 120 pk vanaf 1987) is dat niet. Hij moet elke 100.000 kilometer worden vervangen. Een aandachtspunt wanneer u op zoek gaat naar eentje. Het valt ons op dat in onze advertenties heel wat verzorgde exemplaren opduiken. Blijkbaar zijn de eigenaars voorzichtig met hun 5 Turbo omgesprongen. Het moeilijkste is een standaard exemplaar te vinden, want veel ‘vijfjes’ zijn ten prooi gevallen aan tuning.

Je vindt bijvoorbeeld maar zelden exemplaren met de oorspronkelijke velgen, die je zou kunnen verwarren met die van een Clio Williams. Iedereen lijkt de velgen te hebben vervangen door sportievere exemplaren. De prijzen starten aan 5.000 euro voor een correct exemplaar dat aandacht nodig heeft, en waar wat tuningstukken moeten worden verwijderd. Voor 8.000 tot 10.000 euro heb je een prachtexemplaar. Meer dan 10.000 euro uitgeven lijkt ons geen verstandige beslissing. Ja, de prijs kan nog wel wat stijgen, maar hoeveel rek zit er nog op?

VW Golf GTI II

Ja, we hebben het hier over de Golf 2, niet over de eerste generatie Golf GTI waar iedereen steeds de mond van vol heeft. Waarom? Omdat je voor een eerste generatie Golf GTI al vlot meer dan 10.000 euro betaalt. En dan heb je geen topexemplaar. De Golf GTI 2 heb je al vanaf 2.500 euro. Jouw voordeel: ze bestaan in heel wat verschillende soorten. Zo is er de Golf GTI 2 met acht kleppen (112 pk), 16 kleppen (136 pk), er is de zeldzame Match (met digitaal dashoboard en BBS-velgen met honingraatpatroon) en de G60 met compressor (160 pk). Uiterst zeldzaam is de Rallye, met spatbordverbreders en rechthoekige lichtblokken.

Dankzij de vele VW-clubs is info vinden en wisselstukken opzoeken geen enkel probleem. Aan dat laatste zal je zelfs weinig nood hebben wanneer je 5.000 euro uitgeeft, want daarvoor heb je al een betrouwbaar exemplaar. Zelfs indien je voor een G60 wil gaan, adviseren we toch om niet meer uit te geven dan 12.000 euro. Je grootste zorg is – net als bij de R5 GT Turbo – een niet-getuned exemplaar te vinden. Succes.

Peugeot 205 Rallye

Eerst het goede nieuws: van de 205 Rallye heeft Peugeot 30.111 stuks gebouwd. Voor het slechte nieuws verwijzen we u door naar gespecialiseerde YouTube kanalen als ‚best of Rally Crashes’ en ‚Idiots of the Nürburgring pt I-IV’. De Rallye was de 205 GTi voor wie er zich geen kon permitteren, en hij is bijgevolg zelden ‚gesoigneerd’. Zijn reputatie was nochtans terecht. Door twee dubbele Weber-carburatoren aan de 1.3 viercilinder toe te voegen, kwam de dappere 205 met de kenmerkende witgeschilderde stalen wielen toch aan 103 pk. Door zijn lage gewicht kwam hij toch aan 7,7 kg/pk, en hoefde hij al bij al weinig onder te doen voor de 1.6 GTi. Daarvan nam hij overigens de ophanging over, maar niet de stuurinrichting. Door zijn smalle banden was de Rallye nog levendiger.

Zijn Spartaans interieur heeft de tijd maar met moeite doorstaan, maar we vallen nog steeds als een blok voor de Peugeot Talbot Sport bestickering, een verwijzing naar grootse rallydagen. Niet alleen is een mooie Rallye vinden tegenwoordig moeilijker dan een GTi te zoeken, maar om de carburatie op punt te houden heb je echte specialisten nodig. De prijs is intussen al gestegen naar 5.000 tot 7.000 euro. Blijf weg van competitie-exemplaren.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Porsche 718 Cayman GT4 RS (2022) banner

Porsche 718 Cayman GT4 RS: de juiste genen

Autotests · Vergelijk autotests
AS24 Land Rover Experience banner

Geduldig met het gas: op off-roadavontuur met Land Rover

Autotests · Vergelijk autotests
AS24 BMW banner

BMW M4: hooggespannen verwachtingen

Autotests · Vergelijk autotests
Ontdek meer