Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Special: AutoScout24 Special – De oldtimers van morgen - Deel 6

De hele zomer lang gaan we in op een vraag die geregeld terugkeert: wat wordt de oldtimer van morgen, waarin kan ik investeren? Elke week presenteren we u drie youngtimers die net het statuut van oldtimer krijgen of gekregen hebben.

Jawel, we zijn reeds aan het einde van onze zomerreeks beland. Maar misschien is dit slechts een ‘au revoir’. We eindigen de reeks in schoonheid, met enkele kleine roadsters. Ongetwijfeld heeft onze test met de nieuwe Mazda MX-5 ons geïnspireerd.

Mazda MX-5

Dit is dé moderne roadster par excellence. Diegene die in 1989 een uitgestorven soort opnieuw op de kaart zette.

Eigenlijk is het voor u het moment om u een eerste generatie Mazda MX-5 aan te schaffen. Ja, die met de opklaplichten (1989-1997). Behalve de roestvorming op de klassieke plaatsen – wielkasten en onder de kofferplank – is hij zo betrouwbaar als Zwitserse staatsobligaties. De mechaniek is robuust, en het interieur mag dan wel de goedkope jaren ’80-stempel uitdragen, hij doorstaat wel de tand des tijds. Zelfs de stoffen kap vormt zelden een bron tot ergernis. Het ‘mica’ ruitje in de kap daarentegen moet wel vaker vervangen worden. Er zijn gelukkig veel clubs en veel auto’s beschikbaar. Je zal je niet snel verbranden aan een MX-5.

Moet je daarom toehappen op een MX-5 van minder dan 2.000 euro? Toch een beetje voorzorg in acht nemen. Verborgen kosten kunnen snel oplopen. Moet je dan een ‘concours’ MX-5 kopen van meer dan 8.000 euro? Daar lijkt de verkoper ons dan weer wat optimistisch. Blijf onder dat bedrag, en je zal met plezier vaststellen hou jouw MX-5 in waarde stijgt. Terwijl je vrolijk onder een lentezonnetje van de rit geniet.

BMW Z3

We gaan de uitzonderlijke Z1 hier even buiten beschouwing laten, maar dan is het eigenlijk met de populaire Z3 dat BMW de weg heeft teruggevonden richting de roadster. Daar had het Duitse merk nochtans een legendarisch model in voortgebracht, de 507. Dat is nu één van de meest gewaardeerde classics ter wereld. De Z3 is tussen 1995 en 2003 geproduceerd, wat hem wat jong maakt voor onze reeks. Je zal nog enkele jaren geduld moeten uitoefenen vooraleer er een O-plaat aan kan. Maar je ziet nu al hoe de interesse – en de prijs – stijgt. Hoe dat komt? Misschien zit de downsizing er voor iets tussen. Die maakt plots dat een roadster met een echte zes-in-lijn uit München plots gegeerd is. Je vindt ook Z3’s met viercilindermotoren, betrouwbare 1.8 exemplaren met 116 pk of 1.9 met 140 pk. Die heb je al vanaf 2.000 euro, maar dat zijn vaak exemplaren met meer dan 200.000 km en met al een behoorlijk zwaar leven achter de rug. 200.000 kilometer is ook vaak het moment waarop de koppakking ‘adios’ zegt.

Voor een correcte auto moet je rekenen op minstens 5.000 euro. Wie de top wil, die kiest voor een romige en soepele zescilinder met zijn typische klank. Keuze zat eigenlijk: 2.0 150 pk, 2.2 170 pk, 2.8 190 pk, 3.0 230 pk en natuurlijk, de Graal, de Z3M met 3.2 met 320 pk. De vraagprijs volgt de pikorde in het landschap, met de M die tussen 15.000 en 20.000 euro schommelt bovenaan. Sommigen vragen zelfs al 30.000 euro, wat er duur is. Maar wie weet heeft hij wel de juiste ingrediënten om dat op termijn te rechtvaardigen: dit is een BMW, een roadster volgens klassiek recept, een zescilinder en nog een echte M van voor het turbotijdperk. Voor een beperkter budget – je moet ook aan de taksen denken – vind je een 2.0 voor om en bij 8.000 euro, of een 2.8 voor 10.000 euro.

MGF

We sluiten af met de laatste poging van een beroemd Brits merk om overeind te blijven. De MG F werd tussen 1995 en 2002 geproduceerd, zijn opvolger – de TF – volgde tussen 2002 en 2007. Hij is bijzonder omdat hij achterwielaandrijving met een centraal geplaatste motor combineert. Dat helpt hem aan een uitstekende wegligging en een veilig gedrag voor je de limiet bereikt. In de regen laat hij zich ook ontzettend makkelijk driften. In zijn tijd gold hij als evenwichtiger dan een MX-5 of een Z3. Wat misschien nog meer zal verbazen is zijn mechanische betrouwbaarheid. Over de 1.8 viercilinder van de MG F doen weinig duistere geruchten de ronde. De eerste versies hadden 120 pk, dat werd later 140 pk. Aan het einde was er een MG F Trophy met 160 pk. Die laatste is de leukste, maar eigenlijk hebben ze allemaal voldoende pit om u te doen glimlachen achter het stuur. Hij beschikt ook over een erg aangenaam geluid. Er is ook een 1.6 met 111 pk, maar die is te nipt voor deze auto.

Aandachtspunten? Ga vooral de staat van het stoffen dak na. Dat is zijn zwakste punt. Voor het overige vormt roest een klassiek aandachtspunt. Onderdelen zijn nog makkelijk te vinden, via ofwel clubs of via het officiële dealernetwerk. Daar bestaat MG wel nog. Door zijn slechte bereikbaarheid durven de werkuren voor arbeid aan de motor wel oplopen.

Je vindt al MG F’s in een op het eerste gezicht goede staat vanaf 1.500 euro. Maar om gerust te slapen, zouden we op een meer verzorgd exemplaar van 5.000 euro jagen. Alleen een Trophy is meer waard dan dat. Wie meer vraagt, zit al aan de prijs van binnen twee jaar.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Porsche 718 Cayman GT4 RS (2022) banner

Porsche 718 Cayman GT4 RS: de juiste genen

Autotests · Vergelijk autotests
AS24 Land Rover Experience banner

Geduldig met het gas: op off-roadavontuur met Land Rover

Autotests · Vergelijk autotests
AS24 BMW banner

BMW M4: hooggespannen verwachtingen

Autotests · Vergelijk autotests
Ontdek meer