Die eigenzinnige oplossingen van Subaru, die bestaan uit standaard vierwielaandrijving voor alle modellen en vooral: de beroemde boxer-opstelling voor zijn viercilinders met horizontaal tegenover elkaar opgestelde cilinders. Wanneer Subaru een diesel voor de Europese markt moet maken, dan doet het wat niemand voor mogelijk hield: een diesel boxermotor maken. En dus, wanneer er een hybride moet worden gemaakt, dan mag het eigenlijk niemand verbazen dat Subaru het boxer-principe aanhoudt. Die vinden we eerst terug in de XV en in de nieuwe Forester.
Nog geen gegevens
Zoals gezegd: Subaru blijft trouw aan wat het merk heeft groot gemaakt. De 2-liter benzine is en blijft dus een boxermotor, waaraan een elektrische motor wordt toegevoegd met 16 pk en 65 Nm. Die laatste is geïntegreerd aan de CVT traploze automaat. De batterijen zijn in het chassis verwerkt en hebben een capaciteit van 0,6 kWh… wat bijzonder weinig is en verklaart waarom het puur elektrisch rijbereik onder 2 kilometer ligt. Bovendien moet je in de praktijk zijdezacht omspringen met het gaspedaal, wil je vermijden dat de benzinemotor komt bijspringen.
Het objectief van Subaru: de elektrische kracht moet de benzinemotor ontlasten, wat het verbruik omlaag moet halen. Hoeveel? Goede vraag, want de cijfers voor Europa zijn nog niet bekend. Technische data zijn er al evenmin. Volgens Subaru is de e-Boxer 10 procent zuiniger dan de gewone 2-liter benzine. Zijn CO2-uitstoot ligt onder 150 g/km. Jammer genoeg konden we niet eens zelf het verbruik checken, want de testritten vonden niet op de openbare weg plaats maar in een rijopleidingscentrum. Zo moest het effect van de hybride duidelijker worden.
Voor de overbrenging
Het grootste voordeel van de hybride aandrijving is de snellere respons van de mechaniek wanneer je bijvoorbeeld op het gas komt na een bocht. Dan voel je meteen dat er 65 Nm extra ter beschikking zijn, en dat laat zich merken in de werking van de vierwielaandrijving. De auto houdt onderstuur beter onder controle en volgt de ideale lijn beter. We konden het systeem testen in snelle bochten, haarspeldbochten en uitwijkmanoeuvres en kunnen stellen dat de e-Boxer zeker een positieve bijdrage levert aan het reeds uitstekende rijgedrag van Subaru’s. Hij heeft iets meer gewicht, maar dat is wel beter geplaatst en laat een nog betere gewichtsverdeling toe.
Maar niet sportief
Alleen: verwacht niet dat de Subaru e-Boxer ook maar enig sportief talent heeft. Er lijkt zelfs meer sprake van een handicap. Want een CVT als deze, dat durven ze zelfs bij Toyota niet meer voorstellen. Met het gas op de plank volgt er eerst niets. De versnellingsbak lijkt niet in verbinding te staan met de wielen en laat een groot deel van het motorvermogen verloren gaan. De eerste reactie is ontegensprekelijk: ‘hoe, is dit een Subaru’? Maar eigenlijk…
De perceptie in Europa van het merk Subaru wordt nog steeds gevormd door de successen van de Impreza in de rallysport, en door de extreme straatversies ervan. Alleen, dat is maar een deel van de geschiedenis van het merk. In Japan en in de Verenigde Staten kopen vooral goede huisvaders en huismoeders een Subaru. De constructeur heeft vooral rond vierwielaandrijving een veiligheidsimago opgebouwd. De boxermotor en de vierwielaandrijving dienden vooral om zich een veilige weg te banen op door de winter geteisterde Japanse wegen. Alleen de Impreza zorgt voor een sportieve toets in het gamma. Wanneer de e-Boxer een Subaru nog veiliger maakt, ten koste van een zekere wolligheid, dan is dat maar zo.
Subaru | Forster e-Boxer |
---|---|
Motor | Viercilinder boxer, benzine-hybride, 1.995 cc |
PK | 150 (+16) pk bij 5.600 - 6.000 opm |
Koppel | 195 (+65) Nm bij 4.000 opm |
Prijs | 33.995 euro |