Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Ford Focus Clipper 1.5 Ecoboost 150 – Zee van plaats

Je kan elders vast een mooier design vinden, maar ruimer? Heel onwaarschijnlijk. Met de Focus Clipper bewijst Ford dat een SUV geen must is.

Het was Fords nieuwe designdirecteur voor Europa, de Nederlander Amko Lenarts, die het ons tijdens een preview van de nieuwe Focus al had ingefluisterd: één van Fords designmensen is een grote hondenliefhebber, en dus moest de grootste hondenkooi in de koffer van de Focus Clipper passen. Die missie is geslaagd, en biedt ook voor niet-hondenliefhebbers een boel voordelen.

Meer koffer dan een Kuga

Ten opzichte van de gewone Ford Focus (4,4 meter lang) is de Ford Focus Clipper al bijna 30 centimeter langer. Die extra ruimte komt integraal voorbij de achterwielen, en is dus pure extra kofferruimte. In gewone configuratie heeft een vijfdeurs Focus 375 liter aan koffer, in de Focus Clipper wordt dat liefst 608 liter. En met de achterbank plat kan dat zelfs 1.653 liter worden. Dat laatste is meer dan de huidige Ford Kuga, om maar even een vergelijking te maken. Het is ook meer dan een Audi A4 Avant, om een andere vergelijking te maken. Bovendien is de opening breed en hoog. En dan hebben we het nog niet over de plank waaronder nog een extra bergruimte schuilt. Ford voorzag ook in een handig systeem om de rolhoes makkelijk te verwijderen.

Draaien aan de automaat

Gewoon al door het feit dat de Ford Focus Clipper wat bergruimte betreft makkelijk zijn concurrenten en zelfs grotere en duurdere spelers het nakijken geeft, maakt hem wat ons betreft al één van de meest interessante auto’s van het jaar. Het was pas helemaal perfect geweest, had hij daar ook de beroemde Ford-rijdynamiek aan toegevoegd.

Is dat niet het geval? Nee, maar niet in dezelfde mate als vroeger. Vroeger was de Focus de leukst sturende auto in zijn klasse. Hij is nog steeds leuk, maar minder dan vroeger. De 1.5 Ecoboost turbobenzine is nochtans een goede partner. Met 150 pk heeft de driecilinder meer dan genoeg in huis om de Focus op dreef te houden, maar hij heeft toeren nodig. Hij haalt 100 km/u in 9,1 seconden, wat 0,2 seconden trager is dan de vijfdeurs met dezelfde motor. De Clipper is dan ook 40 kilogram zwaarder. De achttrapsautomaat blijkt in de praktijk niet altijd handig. Het duurt lang vooraleer hij bijvoorbeeld achteruit effectief inschakelt. De rijgeluiden vallen op eveneens in negatieve zin op. Ford geeft een gemiddeld verbruik op van 6,2 l/100 km (voor 138 g/km CO2). In de praktijk was dat bij ons 8,3 l/100 km, al kon dat cijfer veel beter: een groot gedeelte van de test hadden we haast, de rest van de tijd stonden we in de file… Laat ons zeggen dat het makkelijk 7,3 l/100 km had kunnen zijn.

Fileassistent

In de file genoten we wel van de makkelijk in te schakelen fileassistent. Die kwijt zich goed van zijn taak, alleen bij het naderen van een file mist hij precisie in de vertraging omdat hij te laat merkt dat het om stilstaand verkeer gaat. Maar al bij al is dit zeker geen slecht systeem, en maakt het de rit in de file een stuk comfortabeler. De 150 pk-variant is uitsluitend beschikbaar met de ST Line-uitvoering. Samen met de automaat komt de basisprijs op een behoorlijk gepeperde 29.535 euro te liggen. Met de manuele zesbak is dat 27.835 euro.

Ford Focus Clipper 1.5 Ecoboost 150 pk
Motor: driecilinder turbobenzine, 1.497 cc
150 pk bij 6.000 opm
240 Nm bij 1.600 opm
0-100 km/u: 9,1 sec
Top: 206 km/u
Verbruik: 6,2 l/100 km (gecorreleerde NEDC)
Testverbruik: 8,3 l/100 km
CO2: 138 g/km (gecorreleerde NEDC)
Prijs: 29.535 euro

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Porsche 718 Cayman GT4 RS (2022) banner

Porsche 718 Cayman GT4 RS: de juiste genen

Autotests · Vergelijk autotests
AS24 Land Rover Experience banner

Geduldig met het gas: op off-roadavontuur met Land Rover

Autotests · Vergelijk autotests
AS24 BMW banner

BMW M4: hooggespannen verwachtingen

Autotests · Vergelijk autotests
Ontdek meer