De HR-V mag dan wel een succes zijn voor Honda op wereldschaal, maar in Europa is hij een eerder discrete verschijning. Per Honda HR-V verkoopt Renault 10 Capturs. Terzijde: dat is eigenlijk een groot onrecht, want de Honda beschikt over stevig wat kwaliteiten. Maar goed, onbekend is onbemind, en daar kan je maar moeilijk iets aan veranderen.
Verdomd praktisch
Goed, we zullen u een handje helpen wat die wijzigingen betreft. Rond de grille krijgt hij een blinkend of gechromeerde rand die overloopt in de nieuwe lichtblokken. Achteraan zien we een nieuwe chroomafwerking tussen de lichtblokken. Het interieur ondergaat geen belangrijke wijzigingen, maar de materialen voelen aangenamer aan. Er is ook nog een detail waar het verderop over zullen hebben.
Dit is een goede gelegenheid om er nog eens op te wijzen hoe praktisch de Honda HR-V wel is. Dit is ontegensprekelijk één van de ruimste en meest handige SUV’s in zijn categorie. De koffer is minimaal 470 liter groot, wat aardig is voor een auto die slechts 4,33 meter meet in de lengte. Van de achterbank kan je ook het zitkussen opplooien, iets wat geen enkele andere constructeur biedt. Hij is zo handig als een Jazz, maar ziet er gewoon wat hipper uit.
En dan
Maar de echte nieuwigheid is dat Honda een Sport-versie in de catalogus heeft gepropt. En die is meer dan zomaar een sportief aangeklede versie, zoals je dat bij andere merken kan hebben. Naast de meer sportieve koetswerkkit en het rode leder op de boordplank, krijgt de Honda HR-V Sport ook een 1.5 turbobenzine met 180 pk waarmee hij 100 haalt in 7,8 seconden.
Honda heeft ook gewerkt aan de torsiestijfheid van de HR-V via een simpel trucje om geen dure ingrepen aan de structuur te moeten ondernemen. Vooraan en achteraan zijn langs de binnenkant van de chassisstructuur dwarsdempers geplaatst die de torsiebewegingen in de bochten opvangen. Hieraan zie je toch weer dat Honda echt een ingenieursmerk is. Voel je het verschil ook echt? Moeilijk te zeggen, maar je merkt wel dat de HR-V graag bergwegen uitzoekt.
De 1.5 turbo is om te beginnen wild en krachtig. Hij blijft duwen tot aan de rand van de toerenteller. Echt een plezier. Daarnaast zorgde Honda voor een heel goed gespreide versnellingsbak, die uitstekend geleid wordt via een korte versnellingspook met kleine slag. Honda zegt dat het zich liet inspireren door de S2000. De HR-V Sport is daarnaast ook beschikbaar met een continu variabele versnellingsbak, die wat meer slipt maar best goed werk levert. We zouden hem niet zomaar afserveren.
De wegligging van de HR-V Sport hoort bij het beste wat dit segment te bieden heeft. De rolbewegingen blijven beheerst, hij is evenwichtig en voelt erg dynamisch aan. De achtertrein toont zich levendig voor de bestuurder die hierom vraagt… We zouden kunnen klagen dat de ophanging vooraan het wat lastig heeft met stevige remmanoeuvres en wanneer ze in de bocht zwaar op de proef wordt gesteld. En hier en daar heeft hij het moeilijk om zijn vermogen aan het asfalt kwijt te kunnen. Maar eerlijk? Het is muggenziften. Want wat overeind blijft is dat de Honda HR-V Sport een handige en leuke SUV is die het DNA van Honda alle eer aandoet. We hebben ons er goed mee geamuseerd.
Honda vraagt 31.530 euro voor de HR-V Sport, wat niet overdreven is.
Honda HR-V Sport |
---|
Motor: viercilinder turbobenzine, 1.498 cc |
182 pk bij 5.500 opm |
240 Nm bij 1.900 – 5.000 opm |
0-100 km/u: 7,8 sec |
Top: 215 km/u |
Verbruik (WLTP): 6,7 l/100 km |
Testverbruik: 8,8 l/100 km |
CO2 (WLTP): 151 g/km |
Prijs: 31.530 euro |