De veranderingen zie je voornamelijk aan de andere motorkap en de bijgesneden bumpers rondom. Summier, we zegden het al. Wel heeft Nissan voorts nog aan het interieur gesleuteld. Vooral de schakelaars en de bekledingsmaterialen zijn anders, net als de chroomaccenten. Verder werd de isolatie van het interieur verbeterd. Nissan monteert ook een schitterend navigatiesysteem (Nissan Connect Premium). Hier worden niet enkel de Europese kaarten op de harddisk opgeslagen, er is ook 9 GB ruimte voor muziek en een interface voor iPods en andere muziekdragers.
Nog binnenin merken we ook technische aanpassingen, want de vierwielaandrijving van de Navara pick-up laat zich in navolging van de Pathfinder via een handige draaiknop bedienen. Het gros van de tijd rij je in 2WD (achterwielaandrijving) om het verbruik te drukken. Verder is er een 4WD high en een 4WD low (veldversnellingen).
Nieuwe V6
Onder de motorkap van de Pathfinder en de Navara vinden we vanaf dit najaar een V6-motor. Deze dieselmotor komt uit de alliantie Nissan-Renault, en werd eerder in tal van andere producten uit de groep gelanceerd. De diesel wordt gevoed door een common railinspuiting en maakt gebruik van een vette turbo. Dat geeft maximaal 230 pk en een vlotte 550 Nm aan trekkracht. De motor wordt enkel aan de automatische zeventrapsautomaat gekoppeld, die eerder in de snelle 370 Z werd gelanceerd. Gemiddeld heeft hij volgens Nissan genoeg aan 9,5 l/100 km.
In tegenstelling tot een handgeschakelde bak, heeft de automaat geen moeite met het potige koppel. Deze transmissie werkt prima in de geautomatiseerde modus. Wanneer je zelf schakelt, gaat het terugschakelen vrij langzaam, een euvel dat we in de Z niet ervoeren.
De motor is bijzonder efficiënt bij lage toerentallen en draait in stilte. Het leukste aan deze versie van de Navara is de ‘lichte vracht’ versie, waardoor je een flinke duit aan taksen uitspaart. Voor een ‘lichte vracht’ betaal je geen BIV en de jaarlijkse rijtaks wordt berekend op basis van gewicht en niet op vermogen of cilinderinhoud.
Naast de nieuwe V6 komt er ook een herwerkte variante van de bestaande 2.5 viercilinder diesel, en die is wel meteen beschikbaar. Hij levert 190 pk en kan naar keuze aan een manuele versnellingsbak of een vijftrapsautomaat worden gelinkt. De 163 pk versie blijft in de King Cab leverbaar.
Bijna te veel
Met de V6 wordt de Navara de snelste in zijn klasse. Aangenaam om rijden, dat wel, maar hij maakt meteen duidelijk dat de limiet is bereikt voor het onderstel De wagen gaat flink overhellen in bochten en duiken bij het remmen. Lichtpunt zijn de performante stoppers en de aanwezigheid van een ESC stabiliteitscontrole. De 2.5 dCi kost als Double Cab minimum 30.650 euro. De Pathfinder van zijn kant zal aan belang winnen omdat hij de Patrol, die uit het gamma verdwijnt, gedeeltelijk zal vervangen. Met de viercilinder diesel gaat hij vanaf 39.900 euro over de toonbank. Prijzen van de zescilinders werden nog niet bekend gemaakt.