Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Test: Opel Corsa Electric, in de club van 400 (2023)
Félix Bouland · 20/10/2023 · 5 min gelezen
De Opel Corsa krijgt een verjongingskuur. De facelift levert hem een nieuwe snoet en geüpdatete technologie op. Maar belangrijker nog: de elektrische versie krijgt een nieuwe batterij die het rijbereik over de grens van de 400 kilometer tilt.
In het kort
De nieuwe Opel Corsa Electric maakt een flinke sprong voorwaarts op vlak van efficiëntie en rijbereik dankzij een nieuwe elektrische aandrijflijn. De visuele facelift is niet helemaal elegant verlopen, maar de vernieuwde technologie maakt wel het verschil.
De Opel Corsa mag dan wel de meest verkochte B-segmenter in Duitsland en Groot-Brittannië zijn, het is niet de auto die je op straat het vaakst tegenkomt. Ligt dat aan zijn al bij al weinig spannende looks? Daar wil Opel alleszins verandering in brengen met een tussentijdse facelift.
Exterieur
Een ‘facelift’ mag je bij deze Corsa zowel letterlijk als figuurlijk nemen. Het gaat om een update, maar de kleine Duitser krijgt effectief ook een nieuwe snoet. Het radiatorrooster verdwijnt voortaan in het zwart van de Opel Vizor, die beide lichtblokken met elkaar verbindt. De standaard ledlichtblokken met optionele matrixtechnologie krijgen een nieuwe lichtsignatuur. De horizontale lijn daarvan matcht met de rest van het Opel-gamma, maar vloekt een beetje met de bolle vorm van het lichtblok.
Voor de rest zijn er nieuwe bumpers met fijne zwarte accenten op de flanken, nieuwe velgen, een nieuwe koetswerkkleur en achterlichten met ledtechnologie. Tot slot laat de vernieuwde Corsa zijn chromen lijntje onderaan de ruiten achterwege en spelt hij zijn naam voortaan uit over de breedte van de kofferklep.
Interieur
Binnenin is de update minder zichtbaar. De topversie en zogezegd sportieve GS-uitvoering bekleedt zijn stoelen met een mix van imitatieleder en microvezel, maar het interieur blijft onveranderd. De onderhuidse technologie evolueert op zijn beurt wel.
Achter het stuur krijg je standaard een digitale instrumentencluster (7 duim groot op de Electric) terwijl het infotainmentscherm voortaan optioneel 10 duim groot is – maar vreemd genoeg niet op de elektrische versie met 136 pk. Het infotainment maakt trouwens een flinke sprong voorwaarts dankzij dezelfde software als in alle andere recente Stellantis-producten. De afwerking en interieurruimte wijzigen tot slot niet, met nog steeds harde plastics en een koffer van 302 liter (267 liter op de Electric).
Motor
Daarmee komen we bij de kern van de zaak bij deze update: de aandrijflijnen. Begin volgend jaar kmt er een milde hybride bij, maar de Corsa krijgt ook een extra elektrische versie. Niets nieuws, want dat is dezelfde als bij de recente Fiat 600e, Peugeot e-2008 en Citroën Ë-C4 X. Op één detail na...
De elektromotor op de vooras is eveneens goed voor 156 pk en 260 Nm, maar de batterij heeft in deze Corsa Electric een capaciteit van 51 kWh in plaats van 54 kWh bij de crossovers hierboven. De samenstelling is gelukkig dezelfde, net als de grotere energiedensiteit. Resultaat: het rijbereik van de Corsa Electric springt naar 402 kilometer, heel wat meer dan de 357 kilometer van de batterij van 50 kWh in de versie met 136 pk. Ook snelladen gaat rapper, nu aan 100 kW, om tot 80 procent bij te laden in 27 minuten.
Rijgedrag
We zouden liegen als we zeiden dat deze nieuwe aandrijflijn de Corsa helemaal transformeert. Onderweg is het dus moeilijk om het verschil van 20 pk extra te voelen. Ook op papier, want de prestaties zijn identiek: 0-100 km/u in 8,1 seconden. Waar dan het verschil zit? De krachtigere aandrijflijn is vooral efficiënter. Het officiële verbruik bedraagt 14,3 kWh/100 km (WLTP), maar na onze testrit klokten we zelfs twee tienden lager af. Het zit dus wel snor met dat rijbereik.
Voor de rest gedraagt deze Corsa Electric zich... als een Corsa-e. Op een naamsverandering na blijft deze stadswagen de basisprincipes van Opel toepassen: stevige stoelen en een al even stevige ophanging. Gelukkig is de geluidsisolatie prima.
Prijs
Vandaag kost de basisversie van de Opel Corsa Electric (136 pk/50 kWh) 36.350 euro. Voor deze nieuwe versie met 156 pk moet je uitwijken naar de uitvoering GS. Hij kost 38.450 euro, oftewel iets meer dan 1.000 euro extra bovenop de minder krachtige aandrijflijn in dezelfde GS-uitvoering. Met het extra rijbereik en de uitrusting is de keuze snel gemaakt.
Toch is er ook heel wat interne concurrentie. De meest betaalbare Opel Corsa blijft bijvoorbeeld duurder dan een Fiat 600e. Die laatste is dan weer groter, krachtiger en comfortabeler.
Besluit
Ondanks de wat gekunstelde visuele facelift loopt de Corsa voortaan in de pas met de rest van het Opel-gamma. De aandrijflijn loopt dan weer in de pas met de rest van de Stellantis-groep, met meer vermogen en een ruimer rijbereik. Dat gezegd zijnde komt de factuur hoger uit dan de externe... en interne concurrentie.