We schrijven 2005 wanneer Porsche zijn eerste Cayman onthult, en de meningen zijn – wat had je dan gedacht – verdeeld. Vrijwel iedere keer wanneer de Stuttgarters het wagen om iets te bouwen dat géén 911 is, wordt het resultaat namelijk op enig gefrons onthaald. Sindsdien worstelt de Cayman met de opgave om te bewijzen dat een Porsche geen 911 moet zijn om leuk te zijn, en die strijd bereikt nu zijn hoogtepunt.
Spierballengerol
Porsche heeft namelijk de koning aller Caymans ontwikkeld, en die komt in de vorm van deze 718 Cayman GT4 RS. Die bouwt natuurlijk verder op de beginselen van de reguliere GT4, maar giet er zijn eigen, pikante sausje overheen. Zo pronkt ook deze Cayman met het veelbesproken middenmotorsilhouet, dat wordt aangevuld met een extra uitbundige collectie spoilers en luchthappers. Die springen allemaal nog wat meer in het oog als je de auto bestelt met het Weissach-pakket, dat naast bijvoorbeeld de luchtinlaten en de motorkap ook heel wat onderdelen van het interieur door de koolstofvezelmal trekt.
Dat klinkt waarschijnlijk allemaal als nodeloos spierballengerol, maar geloof ons: dat is het niet. Zo krijgt de GT4 RS niet alleen een manueel verstelbare splitter onder de voorbumper, maar ook een enorme zwanenhalsspoiler op de kont die al een eerste hint geeft naar de genen van deze sportwagen. De uitstroomopeningen op de wielkasten zorgen er dan weer voor dat de voorwielen efficiënter tegen het wegdek kleven, en het feit dat de achterste zijruitjes vervangen worden door twee knoerten van luchtinlaten doet Porsche ook niet zomaar om je claustrofobie aan te wakkeren. Die bieden namelijk extra adem aan de motor, en nu kunnen we echt niet langer verzwijgen in welk rek het Cayman-team deze keer heeft mogen snuisteren.
Elke seconde telt
We hadden het namelijk al over die herkenbare spoiler, maar ook de motor is nagenoeg identiek aan die van een van de meest befaamde Porsches op de markt: de 911 GT3. Tussen de cabine en de achteras vind je dus een 4.0-liter zescilinder boxerblok dat er zonder enige vorm van drukvoeding toch in slaagt om 500 pk en 450 Nm koppel richting de achterwielen te sturen. Kenners merken echter op dat hetzelfde blok in de 718 toch 10 pk tekort komt ten opzichte van de 911 GT3, en dat klopt. Porsche verklaart dat door aan te geven dat de uitlaat van deze middenmotorbolide natuurlijk wat langer is dan die van de 911 met de motor achter de achteras, en die 10 pk’s daar ergens blijven hangen.
De overige 500 pk passeren in het geval van de 718 Cayman GT4 RS trouwens steeds langs een zeventraps PDK-automaat, terwijl de reguliere GT4 ook met een handbak verkrijgbaar is. Die biedt Porsche hier niet aan omdat de RS-versie resoluut gaat voor de beste prestaties. Met die manuele zesbak sprint een GT4-zonder-RS bijvoorbeeld een halve seconde trager naar de 100 km/u, en dat is een halve seconde teveel voor een auto met een RS-logo. Zelfs die PDK-bak wordt trouwens niet zomaar een-op-een overgenomen uit de gewone GT4, want Porsche past de verhoudingen aan zodat de versnellingen korter worden. Ook dat moet een vlottere acceleratie ten goede komen, en het resultaat mag er dan ook zijn. Deze GT4 RS sprint namelijk naar de 100 km/u in 3,4 seconden, nog eens een halve seconde sneller dan de reguliere GT4 met PDK.
Tot de toerentalbegrenzer
Het mag misschien vreemd klinken, maar die kortere versnellingen zorgen er ook voor dat je de wet wat minder overtreedt in je Porsche 718 Cayman GT4 RS. In het exemplaar zonder RS-suffix moet je namelijk al de 140 km/u aantikken om de motor in tweede versnelling naar de 8.000 toeren per minuut te sleuren, waar de rode lijn begint. In deze GT4 RS ligt die grens echter nog wat hoger, bij maar liefst 9.000 toeren, en die verschijnt al tussen de 110 en 120 km/u op je teller.
“Wie trekt zijn motor dan door naar de rode lijn?” kan je dan vragen, maar het antwoord luidt ongetwijfeld: “jij in een Porsche 718 Cayman GT4 RS.” Het geluid dat die boxermotor in de hogere regionen produceert is namelijk verslavender dan cafeïne, nicotine en alle andere -ines die je kan bedenken gecombineerd, en het blok stopt ook simpelweg niet met vermogen geven tot de toerentalbegrenzer er een einde aan maakt.
Dat je die extase kunt bereiken zonder de wet te overtreden, wil daarom niet zeggen dat de GT4 RS een mak lammetje is. Deze Porsche produceert namelijk zoveel grip dat het beangstigend is – of toch als je er je doel van maakt om de grenzen van die grip op te zoeken. Op droog wegdek liggen die grenzen trouwens ver buiten het bereik van je zelfbehoud, waardoor je na een paar snelle bochten al merkt dat je maag het eerder zal opgeven dan die Michelin Pilot Sport Cup-banden. Daar zit al die luchtgeleiding natuurlijk ook voor iets tussen, want als de splitter en spoiler afgesteld werden door iemand die weet wat hij of zij doet, geven ze deze GT4 RS tot 25% meer neerwaartse druk dan wat een reguliere GT4 kan opbrengen.
Tussen GT3 en GT4
Daar moet je natuurlijk wel iets voor over hebben, want voor 25% meer downforce betaal je méér dan 25% extra. Zo kost een reguliere Cayman GT4 tegenwoordig al minstens 108.441,65 euro – want elke cent telt blijkbaar bij Porsche – maar betaal je voor de RS-versie wel 157.620,65 euro. Dat is natuurlijk een enorme som geld, vooral wetende dat je nog diep in de buidel zal moeten tasten om je exemplaar op te leuken met wat kleurtjes en opties. Zo tikte onze testwagen maar liefst 204.296,40 euro aan, en dan ben je eigenlijk een klein huis door de bocht aan het sleuren.
Die balans keert echter volledig wanneer je de 718 Cayman GT4 RS niet gewoon vergelijkt met zijn RS-loze broertje, maar wel met een 911 GT3. Die kost namelijk standaard 190.893,23 euro, terwijl hij in essentie hetzelfde meesterwerk van een motor en gelijkaardige prestaties biedt. Sterker nog: terwijl de 911 die motor achter de achteras heeft zitten, kiest de 718 als vanouds voor de meer gebalanceerde middenmotorverdeling. Dat betekent dat je met een GT4 RS potentieel over het betere circuitwapen beschikt, terwijl je de auto nog in je lievelingskleur kunt steken en er een Weissach-pakketje van 13.754,07 euro – echt waar – aan kunt toevoegen voor je zelfs maar in de buurt komt van wat zo’n 911 GT3 moet kosten.
Conclusie
We gaan er geen doekjes om winden: de Porsche 718 Cayman GT4 RS is een schot in de roos. Hij mag dan geen 911-logo op zijn klep dragen, maar de auto verzoent wel het beste van die oer-Porsche met al het lekkers dat het 718-platform weet te bieden. Dat maakt hem eigenlijk meer dan gewoon een GT4-plus-RS, maar vertaalt zich ook in een aanzienlijk hoger prijskaartje.