De Speedster kwam er oorspronkelijk op vraag van de Amerikaanse Porsche-invoerder Max Hoffman. Die had voldoende vraag in de VS naar een eenvoudige en lichtere cabrio-versie van de Porsche 356. Met James Dean als grote fan en eigenaar van een Porsche 356 Speedsters, vliegen de auto’s in de Westkust in de VS als zoete broodjes over de toonbank. Het is vervolgens wachten tot de jaren ’80 vooraleer Porsche met de G-reeks 911 het kunstje nog eens overdoet, waarna ook de ‘964’ 911 een Speedster krijgt, net als de ‘993’. Al is die laatste slechts op twee exemplaren geproduceerd bij Porsche.
Vervolgens is het wachten tot 2010 vooraleer we nog eens een 911 Speedster krijgen, en opnieuw is hij erg exclusief. Als ‘adieu’ aan de 997-generatie produceert Porsche 356 911 Speedsters. De verwijzing naar het beginmodel is duidelijk. Ook deze nieuwe 911 Speedster krijgt een symbolisch aantal: 1.948. Hiermee verwijst Porsche naar zijn geboortejaar. Aandringen hoeft niet meer, ze hebben reeds allemaal een eigenaar gevonden. Ook bij ons zijn er enkele gelukkigen.
Gebruikelijke ingrediënten
De nieuwe Speedster is volledig volgens het klassieke recept opgebouwd: kleinere voorruit, stoffen dakje dat je met de hand moet op zijn plaats moet leggen. Alleen de vergrendeling is elektrisch geregeld. Hij weegt ook een stuk minder. Zo krijgt hij een kofferdeksel uit carbon, en ook de stoelen zijn opgebouwd rond een carbon omhulsel. De deurgrepen zijn vervangen door linten in koetswerkkleur. Voor zowel het multimediasysteem als de airco moet je naar de optielijst grijpen.
Zo krijgt de purist een Porsche 911 Speedster die slechts 1.465 kilogram weegt. Natuurlijk heeft hij achteraan een dakdeksel met de beroemde dubbele bulten, typisch voor de Speedster. Nostalgische zielen kunnen opteren voor het Heritage Package, waarbij je de oorspronkelijke witte en grijze lakkleuren krijgt in combinatie met een kastanjekleurig interieur. Zo zagen we de concept vorig jaar ook, een knipoog naar de 356 Speedster.
Sensationeel
De Speedster maakt dus nog steeds gebruik van de technische basis van de 991 911. Bovendien deelt hij een flink stuk van zijn mechaniek met de beroemde GT3. Dat begint met de grote 4
De ingenieurs hebben de respons op het gaspedaal nog verbeterd ten opzichte van de GT3. Via rev-matching (automatisch tussengas) krijg je een haast ongelofelijke respons. De prestaties zijn er dan ook naar. Hij heeft voldoende aan 4 seconden om 100 km/u te halen. Maar meer dan het spurtje puur je genoegen uit de Speedster op een weg waar de bochten elkaar opvolgen. Hier etaleert de Porsche 911 Speedster alle savoir-faire van het merk. Het dak wegnemen heeft geen gevolgen op de stijfheid van het koetswerk. Hij blijft erg stabiel, daarin geholpen door de vierwielsturing uit de 911 GT3. De achtertrein volgt dus precies de lijn van de voorwielen, waarbij torque vectoring voor de tractie zorgt. Hij overdondert je met sensaties. Geen twijfel mogelijk: die 1.948 gelukkigen hebben hun 276.339 euro.
Porsche 911 Speedster |
---|
Motor: zescilinder benzine, 3.996 cc |
510 pk bij 8.400 opm |
470 Nm bij 6.250 opm |
0 – 100 km/u: 4 sec |
Topsnelheid: 310 km/u |
Verbruik: 13,8 l/100 km |
Testverbruik: 16,5 l/100 km |
CO2 : 317 g/km |
Prijs: 276.339 euro |