Bij Volvo houdt men graag vast aan tradities. Terwijl iedereen gefixeerd is op SUV, kan er bij Volvo geen sprake van zijn om de vrijetijdsbreak aan de kant te schuiven. Volvo zweert dit concept al trouw sinds 1997. Na de grote V90 is de tijd nu rijp om de kleinere V60 een Cross Country-behandeling te geven. Die herken je meteen aan de grote plastic beschermstukken rond de wielkasten, de standaard 18-duim velgen en de 6 centimeter hoger gelegde carrosserie. Hierdoor beschikt hij over een bodemspeling van 20,3 centimeter, waarmee de Volvo V60 CC in één klap beter doet dan al zijn concurrenten: de Audi A4 Avant Allroad, de Opel Insignia Country Tourer, de Skoda Octavia Scout, de Subaru Outback en de Volkswagen Passat Alltrack. En de V60 CC heeft ook vierwielaandrijving.
Welzijn aan boord
Het interieur van de Volvo V60 CC is op enkele decoratieve elementen na identiek aan dat van de gewone V60. We herkennen een origineel en goed afgewerkt interieur, met het opvallende 9-duim scherm dat als een tablet functioneert. Een digitale cockpit is eveneens beschikbaar. Daarbij worden de klassieke tellers vervangen door een multifunctioneel en een individueel te configureren scherm. Achteraan behoort de beenruimte tot de beste in het segment, alleen voor de passagier in het midden is het krap. De koffer beschikt over een inhoud van 529 liter onder de bagagehoes. Dat is meer dan de andere premium-breaks. De Audi A4 Avant bijvoorbeeld heeft 505 liter. Maar grote spelers als de Skoda Octavia Combi (610 liter) en de VW Passat Variant (650 liter) doen beter.
Wel benzine en diesel, maar geen hybride
Onder de motorkap vinden we uitsluitend 2-liter viercilinder turbomotoren. Bij de diesels zien we de D3 met 150 pk en de D4 met 190 pk. Bij de benzinemotoren is er alleen een T5 met 250 pk. Een democratische basismotor staat daar voorlopig niet gepland. Alle motoren zijn aangenaam en krachtig. Ze komen standaard met vierwielaandrijving en met een achttrapsautomaat. Die laatste schakelt zacht bij een rustige rijstijl, maar mist wat schakelsnelheid wanneer het tempo wordt opgedreven. Het stuur voelt bijzonder licht aan, maar laat weinig info doorstromen naar de bestuurder. In tegenstelling tot de gewone V60 heeft Volvo geen plug-in hybride V60 CC voorzien.
Op bevroren ondergrond
Om deze V60 CC te ontdekken nam Volvo ons mee naar het Noorden van Zweden, ter hoogte van de poolcirkel. Daar vroor het nog -26 graden op het moment van onze test, en was het meer waarop we reden dus nog helemaal bevroren. IJzig, maar wel ideaal om deze avontuurlijke break aan de tand te voelen. Met zowel de stoelverwarming als de stuurverwarming op maximum is de koude ver te zoeken en genieten we volop van het hoge zengehalte van dit interieur. Op ijs blijkt hij net zo evenwichtig als een klassieke V60. Onze test bleef beperkt tot winterse omstandigheden, maar we vermoeden dat deze verhoogde break op asfalt wat meer koetswerkbewegingen zal moeten toestaan. Vooral omdat zijn klassieke ophanging iets zachter is afgesteld en hij niet over een gestuurde ophanging beschikt. Hoe dan ook blijft deze gezinsbreak erg aangenaam en voelt hij levendiger aan dan een SUV.
De Volvo V60 Cross Country voegt iets meer rijhoogte toe aan de kwaliteiten van de gewone V60: stijl, rijcomfort en een aangenaam interieur. Hij is een niche- en luxeproduct, wat zich vertaalt in een veel steviger prijs. Maar met gelijkaardige motor en uitrusting is hij nog steeds goedkoper dan een premium-SUV. Hij blijft ook leuker om sturen op asfalt dan een SUV, en hoeft daarom in het terreinwerk nog niet meteen onder te doen. Op een moment waarop de SUV alleen maar meer op elkaar beginnen te lijken, is zo’n verhoogde break een originele keuze. Eens iets anders dus, voor wie prijs stelt op een auto die er avontuurlijk uitziet.
Volvo V60 Cross Country D3 |
---|
Motor: viercilinder turbodiesel, 1.969 cc |
150 pk bij 4.250 opm |
350 Nm bij 1.500 – 2.500 opm |
0-100 km/u: 9,9 sec |
Top: 195 km/u |
Verbruik: 5,3 l/100 km |
CO2 : 135 g/km |
Prijs: 44.100 euro |