Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Vergelijkende test: Audi A1 1.6 TDI vs Mini One D – Modegeschil

Tot nu toe heeft elke concurrent zich de tanden stuk gebeten op de Mini. De Fiat 500? Te cheap. De Citroën DS3? Te bleek. De Alfa Romeo Mito? Ernstig blijven hé. Maar nu, met de Audi A1 duikt de zwaarste concurrent voor de Mini op. Hip design, de Audi afwerking.

Maar is dat voldoende om de Mini van de Avenue Louise te verjagen? Uiterlijk kunnen de verschillen niet groter zijn. Naast de neo-retro stijl van de Mini, countert de Audi met een zeer bijdetijds jurkje. De Duitse Brusselaar neemt heel wat trekjes over van de grotere Audi’s. Zo beschikt hij over de in het oog springende grille, de led-dagrijlichten (die de gefacelifte Mini binnenkort ook krijgt) met een opvallende vorm (hier een sierlijke ‘S’).

De Audi straalt technologie uit, en is aerodynamisch vorm gegeven. Zijn Cx van 0,32 bevestigt dit. Vergelijk het even met de 0,36 van de Mini... Het strakke en elegante profiel van de A1 krijgt nog extra indruk met de (optionele) dakbogen in geborsteld staal. Jammer dat de minder rechtlijnige achterkant hier zo contrasteert.

26 cm verschil

Met een lengte van 3,95 meter tegenover 3,69 meter voor de Mini, lijkt de A1 bijna in een andere categorie thuis te horen. Maar die 26 extra centimeters waarover de A1 beschikt, komen wel de benen van de passagiers achterin ten goede. Ook in kofferruimte overtroeft de Audi moeiteloos de Mini, met 270 liter tegenover 160 liter. Al is 270 liter nog steeds veeleer klein.

Maar goed, de A1 is dus ruimer dan de Mini. Vooraan heb je bijvoorbeeld maar 3 cm minder plaats in de breedte dan in een Audi A3, je kan dus wel zeggen dat het er comfortabel zetelen is. Achteraan is dat minder het geval, en volwassen passagiers worden al snel geconfronteerd met de dakhemel.

In de Mini is het zeker niet beter, maar die heeft zijn ‘je ne sais quoi’ gevoel, waardoor je toch graag in de Mini plaatsneemt. De kleine ruitoppervlakte, de panoramische voorruit en de tiltschakelaars bezorgen de Mini nog steeds een uniek, en tot nog toe ongeëvenaard, interieur. Je voelt je meteen verbonden met de auto, ook al dragen de grote tellers in niets bij tot de leesbaarheid van de rij-info. De afwerking is helemaal niet zo bijzonder als je rekening houdt dat dit product uit de BMW-stal afkomstig is. De A1 daarentegen houdt op dat vlak de reputatie van Audi hoog. De plaatsing van de knoppen, de keuze van de plastics, de afwerkingskwaliteit: ze zijn allemaal boven elke twijfel verheven. Maar ook deze Audi ontbreekt het wat aan charme en inspiratie.

Berline vs karting

Op de weg charmeert de Mini met zijn kartgevoel. Hij springt bijna letterlijk van bocht naar bocht. Sommigen vinden hem niet comfortabel genoeg, maar dat is een kwestie van smaak. Laten we zeggen dat zijn ophanging wat beter mocht filteren, zoals die van de A1 doet.

De Audi weekt niet hetzelfde enthousiasme los als de Mini achter het stuur. Maar hij is veelzijdiger. Een stadswagen met de zekere wegligging en het comfort van een berline. Beide motoren komen standaard met een start/stop systeem. We kijken hier twee keer naar een 1.6 common rail turbodiesel met 105 pk. Beide brommen ze wat te veel naar onze zin. Het Audi motorblok is jonger en zuiniger. Hoewel hij slechts een vijfbak heeft ten opzichte van de zesbak in de Mini, heeft hij gemiddeld 0,5 l/100 km minder nodig dan de Mini.

Het eindverdict is al bij al eenvoudig. Rationeel gezien droogt de A1 de Mini op zowat elk denkbaar vlak af. Zelfs in prijs. De Audi A1 1.6 TDI 90 pk begint aan 17.950 euro. Met dezelfde basisuitrusting komt hij 500 euro goedkoper uit dan de Mini. Maar ondanks een rijkelijk personaliseringsprogramma, mist de A1 de charme van de Mini. Maar het mag duidelijk zijn: de A1 is veruit de zwaarste concurrent die de Mini ooit gehad heeft.

Bent u op zoek naar een tweedehands Audi ? Zie onze Audi occasies.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Porsche 718 Cayman GT4 RS (2022) banner

Porsche 718 Cayman GT4 RS: de juiste genen

Autotests · Vergelijk autotests
AS24 Land Rover Experience banner

Geduldig met het gas: op off-roadavontuur met Land Rover

Autotests · Vergelijk autotests
AS24 BMW banner

BMW M4: hooggespannen verwachtingen

Autotests · Vergelijk autotests
Ontdek meer