Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Vergelijkende test: Audi S4 vs. Infiniti G37 vs. Opel Insignia OPC – Compressor, turbo of meer cc?

Drie sportieve limousines ontmoeten elkaar. Allen beschikken ze over een V6, die ofwel door een compressor, door een turbo, of door meer cc extra worden gestimuleerd. Wat is de leukste oplossing? We bekijken het in een driekamp tussen de Audi S4, de Infiniti G37 en de Opel Insignia OPC.

Alleen al uiterlijk zie je drie verschillen. De Infiniti treedt hier op als de wat teruggetrokken gentleman in het gezelschap. Hij valt nauwelijks op in het straatbeeld, wat wel een prestatie is voor een auto van 4,8 meter. Ook de A4 houdt het anoniem en strak, maar straalt wel wat meer sportiviteit uit. Anders dan bij de Insignia, die de volledige aandacht van het OPC-departement kreeg.

Hetzelfde verhaal voor het interieur. De Japanner verwent met brede, comfortabele stoelen. Wie voor de ‘S’ gaat, krijgt naast een sportchassis ook sportstoelen en... een sperdifferentieel plus vierwielsturing. Maar voor deze test moesten we het helaas met het meer comfortabele GT-model doen. Door de steil geplaatste voorruit komt hij vooraan wat klein over, maar objectief gesproken kan je niet over het plaatsaanbod klagen. De afwerking is van hetzelfde niveau als de Opel, maar blijft onder die van de Audi. De Opel beschikt overigens over goede Recarostoelen, die zowel comfortabel zijn voor lange ritten, als steun bieden in snel genomen bochten.

Klein verschil

Hoewel ze alledrie verschillende oplossingen gebruiken, bedraagt het verschil uiteindelijk slechst 13 pk. Audi heeft de S4 uitgerust met een 3.0 V6 met Rootscompressor, goed voor 333 pk en 440 pk. Opel kiest voor een 2.8 V6 turbo – ook te vinden in de Saab 93 – en tekent 325 pk en 435 Nm.

Infiniti ten slotte, opteert voor een 3.7 V6 – zoals in de Nissan 370Z – om 320 pk en 360 Nm te kunnen aanbieden. De Audi grijpt meteen aan, en knalt weg. Op onze chrono haalde hij de 100 km/u in 4,8 seconden. De Infiniti volgt met 6,1 seconden, de Opel heeft nog twee tienden meer nodig.

Dorst

De G37 lust het gretigst de hoge toerentallen. Dat vertaalt zich in het verbruik, zou je denken. Maar nee, met een testgemiddelde van 13,4 l/100 km is hij de zuinigste. De Audi dronk gemiddeld 13,9 liter, en de Opel had nog 0,6 liter meer nodig. Officieel geeft Audi 9,7 liter (CO2: 225 gr) op, Opel 11,4 liter (268 gr) en Infiniti 10,5 liter (146 gr).

De Opel is standaard uitgerust met een dynamisch chassis, al blijf je behalve op circuit beter weg van de keiharde sportstand. Dankzij zijn vierwielaandrijving stuurt de Insignia OPC neutraal, snel en zeker door de bochten. Iets waar ook de Audi van geniet, dankzij zijn quattro permanente 4WD. Alleen schuift hij iets sneller over zijn voorwielen weg. Dat kan je verhelpen door het optionele sportdifferentieel te bestellen. De Infiniti is duidelijk minder sportief, maar merkelijk comfortabeler. 320 pk is meer dan genoeg voor deze achteras.

Dure jongen

Zelfs ondanks zijn prijs van 52.000 euro, wint de Audi deze kamp: te snel en te goed voor de anderen. De Opel kost ‘slechts’ 43.999 euro, maar zijn motor ontgoochelt wat.

De Infinti is wat ons betreft de aangename verrassing. De GT kost slechts 41.220 euro, voor de S moet je rekenen op 43.750 euro. Vierwielaandrijving is mogelijk tegen meerprijs. Hij is wat minder sportief, maar je krijgt heel wat auto voor je geld. Alleen wordt zijn eigenaar fiscaal zwaarder gestraft dan de anderen.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Porsche 718 Cayman GT4 RS (2022) banner

Porsche 718 Cayman GT4 RS: de juiste genen

Autotests · Vergelijk autotests
AS24 Land Rover Experience banner

Geduldig met het gas: op off-roadavontuur met Land Rover

Autotests · Vergelijk autotests
AS24 BMW banner

BMW M4: hooggespannen verwachtingen

Autotests · Vergelijk autotests
Ontdek meer