Ze zien er niet alleen geinig uit, de Daihatsu Materia en de Nissan Cube zijn ook bijzonder praktisch. Hoewel ze minder dan 4 meter lang zijn – even lang als een VW Polo dus – kan je er verbazend veel in kwijt.
Stap in, en je vraagt je af wie in ’s hemelsnaam met zo’n ruimteaanbod kan concurreren. De Nissan is met 3,9 meter de langste hier. Zoals zijn naam aangeeft is hij met 1,7 meter breedte en 1,67 meter hoogte een echt doosje. Hierdoor vinden zelfs reuzen nog een comfortabel plaatsje op de achterbank.
. De Materia moet het met 18 centimeter minder doen in de lengte. Toch heb je in de Daihatsu het gevoel in de grootste auto te zitten, zeker met de verschuifbare achterbank helemaal richting koffer geduwd (ook de Nissan heeft er zo eentje). Zo houd je wel slechts 260 liter koffer over in de Cube en 181 in de Materia. Met de achterbank naar voor wordt dat 460 liter (Cube) en 294 liter (Materia). En dan kan natuurlijk de achterbank nog plat ook. Alleen de Materia beschikt over een vlakke laadvloer.
De Nissan pakt uit met een deur die links opendraait, in plaats van de traditionele klep in de Materia. Zo lang je over voldoende plaats beschikt om de deur te openen, stelt dat weinig problemen.
Vernieuwend vanbinnen
In de Cube 1.6 tref je het ene na het andere vernieuwende idee aan. Zo kan je balpennen verankeren en houdt een matje op het dashboard lichte voorwerpen vast. De vormgeving is leuk, de afwerking OK. Standaard krijg je voor je 17.400 euro ESP mee, net als manuele airco, radio-cd met aux-ingang, panoramisch dak, bluetooth en 6 airbags. Grote luxe, quoi.
De Materia heb je al met een 1.3 benzine vanaf 16.890 euro, maar met de 1.5 kost hij 17.890 euro. Die heeft airco, radio/cd + MP3, ESP, 6 airbags en lichtmetaal velgen standaard. Hoewel hij blauwe led-sfeerverlichting rond de luidsprekers heeft, straalt de Materia toch minder hipheid uit dan de Cube. Daarvoor mist zijn dashboard frivoliteit.
Vlotjes
Beide zijn vlotte jongens. De Materia beschikt hier over een 1.5 benzinemotor met 103 pk en 132 Nm. De Cube heeft een 1.6 met 110 pk en 153 Nm, maar weegt 200 kg meer dan 1.035 kilogram wegende Materia. Die steekt zijn snuit als eerste over de meet in de 0 tot 100 km/u (10,8 sec tegenover 11,3), maar delft het onderspit in het verbruik. Nissan geeft 6,6 liter op (CO2: 151 gr/km), Daihatsu 7,2 liter (CO2:169 gr/km). Ook in het echt wint de Nissan, met een testgemiddelde van 7,6 liter tegenover 8,1 voor de Daihatsu. Zijn grote frontale oppervlakte (een enorme voorruit) speelt hem hier parten. Beide beschikken over een manuele vijfbak, een automaat is beschikbaar als optie, en zelfs vierwielaandrijving is mogelijk in het geval van de Materia.
In het verkeer voelen de Cube en de Materia gewoon vlot aan. De Cube ligt wat zekerder op het asfalt en veert comfortabeler. De Materia voelt wat wendbaarder aan, maar schokt meer op slechte wegen.
Kiezen
Beide hebben hun charmes, maar het is toch de Cube die het pleit in zijn voordeel beslecht. Niet alleen goedkoper in aankoop, maar ook zuiniger en leuker vormgegeven.