Zoals gewoonlijk evolueert de Passat zachtjes. De strak getrokken lichtblokken vormen nu één geheel met het smalle radiatorrooster met zijn grote lamellen in chroom. De algemene indruk, zeker achteraan, is die van een Passat die net op dieet is gezet.
Die gelijkenis met de vorige generatie merk je ook achteraan de Mondeo op. Daar is vooral sprake van evolutie. Vooraan is het verschil groter, met horizontaal getrokken lichtblokken en een imposant radiatorrooster. De Mondeo domineert visueel, de afmetingen bevestigen die indruk. De Passat is liefst 11 cm korter (4,77 meter tegen 4,87 meter) en 3 cm lager (1,46 meter tegen 1,49 meter). De carrosserievorm met grote achterklep maakt de Mondeo alleen maar massiever.
Andere ambiance
Een grote kofferklep geeft de Mondeo wel een praktisch voordeel. De Volkswagen mag dan wel een grotere koffer hebben (586 liter tegenover 541 liter), maar de opening is smal en de laaddrempel hoog, wat handicaps zijn. De indrukwekkende koffer gaat bovendien niet ten koste van de ruimte op de achterbank, want in de Passat zit je zelfs nog iets ruimer dan in de – grotere – Ford. Vooraan zijn de rollen omgedraaid, want daar zitten de bestuurder en de passagier het best dankzij de beter ontworpen stoelen, waarin je zachtere kussens aantreft.
In de Passat blijft soberheid de boventoon voeren, geheel in lijn met de traditie die VW in zijn interieurs heeft uitgebouwd. Het lijnenspel kon meer inspiratie gebruiken, maar je treft er wel een top multimediasysteem aan en een volledig digitaal dashboard met een groot lcd-scherm achter het stuur. Daarop worden klassieke tellers geprojecteerd, die je kan instellen naar eigen smaak. Ze kunnen net als in de Audi TT ook kleiner worden, waarna bijvoorbeeld de kaart van het navigatiesysteem tussen de tellers kan worden geprojecteerd. De Mondeo is daarentegen tevreden met klassieke tellers. Ook hier is alle info beschikbaar in één oogopslag, maar de Mondeo lijkt toch niet in dezelfde tijd te leven als de Passat. Hetzelfde geldt voor het multimediasysteem. Alles is aanwezig, maar het is minder ergonomisch in het gebruik.
Dynamiek of comfort
We kozen voor deze test telkens de 2.0 turbodiesel met 150 pk. Bij Ford komt die met 350 Nm aan trekkracht, bij VW is dat 340 Nm. Beide merken beloven een bijzonder laag gemiddeld verbruik: 4,1 l/100 km (107 gr/km CO2) en 4,0 l/100 km (106 gr/km) met de manuele zesbak. Op een gemengd parcours waren we verbaasd van de 4,7 l/100 km die de Passat liet optekenen, en tevreden met de 5,2 l/100 km in de Mondeo. Die laatste betaalt de prijs van zijn 1.578 kilogram, 103 kilogram meer dan de Passat. Dat gewicht voel je ook op de weg. De Passat stuurt en voelt lichter aan. Verwar dat niet met sportieve ambities, want die heeft de Passat niet. Daarvoor is zijn stuur te licht afgesteld, en zijn motor en versnellingsbak te zeer op comfort gericht. Dynamiek was net het sterke punt van de Mondeo. Zijn ophanging is soepeler, maar behoudt wel een goede controle over de rolbewegingen van het koetswerk. Je krijgt meer stuurgevoel, door een directere stuuroverbrenging in de Mondeo. De voortrein communiceert beter en de versnellingsbak laat zich beter bedienen. Alleen, hij rijdt logger dan de Passat.
Het verschil maken is een kwestie van aspecten prioriteit geven: de Mondeo is praktischer, de Passat heeft technologisch een voorsprong. De VW is ook zuiniger en levendiger, de Mondeo overklast de Passat dan weer wanneer het op comfort en rijgevoel aankomt. Blijft de prijs, en daar neemt de Ford een lengte voorsprong. Je hebt hem aan 29.950 euro tegenover 32.490 euro voor de Passat.