Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Vergelijkende test: Jaguar F-Type R vs Mercedes AMG GT S – Daar gaan de banden… en de 911 Turbo

Aan nieuwe GT’s geen gebrek momenteel. Alle constructeurs lijken hun vizier op hetzelfde slachtoffer gericht te houden. Iedereen wil het vel van de Porsche 911 Turbo. Hoe zit dat wanneer de Mercedes AMG GT S de Jaguar F-Type R tegenkomt onderweg?

Stel het u voor: u hebt net de jackpot met Euromillions gewonnen en er kan wel een nieuwe auto af. Maar welke GT kiezen? We zullen u helpen. Zo kregen we twee nieuwe GT’s ter beschikking die beide beter willen zijn dan de Porsche 911. Want laat ons eerlijk zijn: de Porsche 911, die zie je toch echt op elke hoek van de straat.

Het aanbod

We gaan geen tijd verliezen met de beschrijving van het sensuele lijnenspel van de Jaguar F-Type R of de goed gekozen rondingen van de Mercedes AMG GT, daar kan u beter zelf over oordelen in de beeldengalerie. Maar in het verkeer was het duidelijk de Mercedes die de meeste opgestoken duimen verzamelde. Daar zit zijn matzilveren kleur en het rode leder interieur natuurlijk ook voor iets tussen. Dat springt meer in het oog dan de ‘nachtblauwe’ Jaguar. Maar die is duidelijk eleganter. Een vriendin stelde het zo: de Mercedes AMG GT S is ‘fantastisch’, de Jaguar F-Type R is ‘orgastisch’. Allez bon.

Andere werelden

Het is een plezier om de beleving van deze bolides te kunnen delen met iemand. De Jaguar is een zachte cocon waarin je je comfortabel wentelt en waar je zacht wakker wordt. In de Mercedes-AMG lijk je meer in een race-omgeving te vertoeven. Je kruipt er i kuipstoelen, vindt een hoge transmissietunnel en een dik sportstuur. Beide GT’s beschikken over dezelfde knop, waar je in de praktijk maar moeilijk afblijft: de Dynamic knop in de Jag’ en de gelijkaardige toets in de GT S, waarbij je twee wilde beesten uit hun kooi laat.

V8-explosies

Een eerste indruk van het potentiële motorgeweld krijg je na het indrukken van de startknop. Je ontdekt twee niveaus. Het eerste bij de start wil vooral een blijvende impressie nalaten. Het tweede is verslavend en bevindt zich net voor de rode zone van de toerenteller. Beide V8’s zijn drukgevoed, en zijn eigenlijk elkaar waard op dat vlak. Ze borrelen bij stilstand, schreeuwen onder volgas en pruttelen wanneer je een versnelling terugschakelt. Je zou er tunnels voor gaan opzoeken om van dit concert te kunnen genieten.

Natuurlijk beschik je met dergelijke motoren over topprestaties onder je rechtervoet. Ze zijn beide quasi gelijk. De GT S met zijn 510 pk haalt 100 in 3,8 seconden. De F-Type R met 550 pk heeft 4,2 seconden nodig. In pure topsnelheid komt de Mercedes als eerste door aan 310 km/u tegen 300 in de Jaguar. In beide bolides primeert echter het rijgevoel op de pure prestaties.

Volgas

Onze testpiloot Scott Van Hooydonck zal ons niet tegenspreken. Hij ging op zoek naar de ultieme grens in beide monsters, en bevestigde onze indruk. Puur dynamisch is het de Mercedes die het beste compromis brengt in plezier/efficiëntie/acceleraties. Je voelt je automatisch meer racepiloot achter het stuur. Wanneer je de rijhulpen aan laat, kan je het ritme gevoelig verhogen zonder risico’s te lopen. De gestuurde ophanging, het snel gekalibreerde stuur en de bliksemsnel schakelende bak doen hier vanzelfsprekend hun duit in het zakje.

De Jaguar lijkt dan weer ontwikkeld om snel veel kilometers af te leggen, terwijl hij je in de watten legt met een zalig klinkende V8. Natuurlijk kan je er ook mee op circuit, maar je moet dan wel leven met een net iets minder levendig schakelende ZF-automaat. De afstellingen zijn minder radicaal. Ze vullen elkaar aan, dus in het ideale geval parkeer je ze gewoon allebeide in de garage. Nu nog juist Euromillions winnen.

Voor de ‘petite histoire’: de Jaguar is de goedkoopste aan 106.000 euro, de Mercedes kost in GT S-vorm 138.303 euro.

Met dank aan rijvaardigheidsschool Jesco in Puurs die de testpiste ter beschikking stelde: www.jesco.be

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Porsche 718 Cayman GT4 RS (2022) banner

Porsche 718 Cayman GT4 RS: de juiste genen

Autotests · Vergelijk autotests
AS24 Land Rover Experience banner

Geduldig met het gas: op off-roadavontuur met Land Rover

Autotests · Vergelijk autotests
AS24 BMW banner

BMW M4: hooggespannen verwachtingen

Autotests · Vergelijk autotests
Ontdek meer