De Kia gebruikt flink wat Fordtrucjes, en met resultaat. Net als de Roomster slaagt de Venga erin de doorgaans saaie MPV-look te doorbreken. De Venga oogt gebald en fit. De Roomster heeft net een facelift ondergaan, maar blijft in profiel met die eigenaardige knik zitten die je in je haar doet krabben: leuk, of krom design? De Venga oogt niet alleen compacter, hij moet in lengte ook 13 centimeter toestaan aan de 4,2 meter lange Roomster.
Moduleerbaar
Van buiten verschillend, maar van binnen zeer gelijk in aanvoelen. Je lijkt zowel in de Kia als in de Skoda over meer ruimte te beschikken dan de buitenkant aangeeft. En meer waar voor je geld, dat is altijd een leuk gevoel. In gewone configuratie beschikt de Kia over 444 liter aan koffer, de Skoda doet daar 6 liter bovenop. In beide kan je de achterbank verschuiven en de hellingshoek van de bank aanpassen. Je kan ze ook platgooien. In de Skoda gebeurt dat ‘old fashioned’, met eerst de zitting die recht gaat, en vervolgens de leuning die plat komt. Bij de Kia verdwijnt de hele bank in de bodem en verkrijg je zo een platte laadvloer.
Hoewel de Skoda wat benadeeld is door de plaats die de zitting inpalmt, is hij toch de ruimste. Maximaal kan hij tot 1.555 liter aan bagage kwijt, tegenover 1.341 liter in de Kia. Niet alleen door de betere cijfers, maar ook door zijn kleine opbergvakjes in de koffer, de praktische sjorhaken en de maximaal benutte laadbreedte, maken de Roomster de handiger keuze voor de Ikearun.
De Kia is dan weer de betere keuze om passagiers te vervoeren. Niet zozeer omwille van de beschikbare hoofdruimte – eersteklas bij beiden – maar wel om de betere beenruimte bij de Zuid-Koreaan. Ook biedt de vlakke bodem de passagier in het midden voldoende plaats om zijn voeten neer te zetten.
Vooraan scoort de Kia opnieuw punten. Niet alleen beschikt de Venga over uitstekende stoelen, zijn interieur is bepaald inspirerender dan de saaie Skoda. Alulook en hoogglans voor de plastic bedekking van het dashboard. Alleen lijkt het krasgevoeliger dan dat van de Skoda. De Kia maakt het helemaal af met zijn leukste der gimmicks: het in de achteruitkijkspiegel ingewerkte beeldscherm van de achteruitrijcamera. Daarvoor moet je wel 500 euro bijbetalen.
Oude motor
Voor beide testwagens hebben we de kleine dieselversies geselecteerd. In de Venga vind je onder de motorkap een 1.4 viercilinder common rail turbodiesel, goed voor 90 pk, 220 Nm en een gemiddeld verbruik van 4,5 liter (CO2: 117 gram). De Skoda in deze test was nog de oude 1.4 TDI driecilinder, goed voor 80 pk, 195 Nm en een verbruik van 5,1 liter (CO2: 135 gram). Hij wordt heel binnenkort vervangen door een 1.2 TDI met 75 pk en (stillere) common railinspuiting. De Kia is niet alleen stiller dan de oude TDI, maar dankzij zijn manuele zesbak en start/stop-technologie ook sneller en zuiniger.
Strak gespannen
De Venga stuurt strak, maar heeft een strak aangespannen ophanging nodig om dit meer dynamische rijgedrag aan te bieden. Dan biedt de comfortabeler afgestelde Roomster het betere compromis. Vooral, wie een scheurijzer zoekt, is hier toch aan het verkeerde adres.
In prijs doe je een betere zaak met de Skoda: deze kost 15.240 euro in zijn basisuitvoering. Kia vraagt 16.590 euro voor de beter uitgeruste en krachtiger Venga. In deze situatie krijgt de Venga onze voorkeur, maar het zou wel eens kunnen dat met de nieuwe 1.2 TDI de Roomster de rollen kan omdraaien.