Het kan, maar er zijn randvoorwaarden. We hebben de nieuwe Volkswagen Passat GTE een week lang hoofdzakelijk als elektrische auto gebruikt. In ons geval betekent dat thuiswerken. Hoewel Volkswagen de batterijcapaciteit met 31 procent uitbreidde naar 13 kWh, blijft het reële rijbereik beperkt. Volkswagen belooft 54 kilometer in de WLTP-cyclus voor de break en 56 kilometer voor de berline, maar in de praktijk in winterse omstandigheden is het elektrisch liedje bij iets meer dan 30 kilometer voorbij. Het gemiddeld elektrisch verbruik ligt met 21,5 kWh/100 km ook redelijk hoog.
Thuis tanken
Anderzijds: je moet geen opofferingen maken wanneer je de VW Passat Variant GTE elektrisch gebruikt. Hij haalt tot 140 km/u elektrisch, en voelt met 115 pk elektrische pk’s vlot genoeg aan om zonder problemen mee te schuiven in de verkeersstroom. Bovendien, mits opleg voor de trekhaak, kan je er ook lasten tot 1,6 ton mee trekken. Nee, geen paarden zoals op de foto. Zo rijk zijn wij niet, maar een gewoon ‘karreke’ is geen enkel probleem. Een ander voordeel: door de beperkte capaciteit van het batterijpack is hij zelfs met een gewoon stopcontact vrij snel opnieuw bijgeladen. Aan een gewone stekker doet hij 5 uur over het laadproces, wanneer hij aan 3,6 kW per uur kan laden wordt dat 3,5 uur. In de praktijk kan je hem vaak twee keer op een dag opladen. Wij staken hem telkens in de stekker bij thuiskomst. Ook hier weer een voorwaarde: het is wel zo makkelijk als je op je eigen oprit kan laden en niet moet zoeken naar een publieke laadpaal… of een vrije plek voor de deur.
Clever systeem
Maar al bij al zijn die randvoorwaarden beperkt. En wat krijg je in de plaats? Een ontzettende veelzijdigheid. We hebben ons nu vooral gefocust op het elektrische gedeelte, maar van zodra de batterij leeg is, schakelt hij nauwelijks voelbaar over op de benzinemotor. Dat is nog steeds een 1,4-liter turbobenzine met 156 pk. Met zijn 50-liter tank gooit hij meer dan 500 kilometer rijbereik in de strijd. Wanneer je de gps gebruikt, zal de slimme Passat zelf het elektrisch bereik optimaal indelen en je zal verbaasd zijn hoeveel je via de remenergie aan stroom kan bijtanken tijdens het rijden. Zelfs met een lege batterij weet hij steeds nog wel een restje energie te vinden. Het is zoals de tube tandpasta die nooit helemaal op lijkt te raken.
Luxueus als een Phaeton
Het is vooral met de clevere dat de Passat GTE indruk maakt. Het offer is groot, de Passat Variant GTE kost bij ons minimaal 51.600 euro en dat is niet weinig geld. Maar in ruil krijg je een bijzonder veelzijdige auto die geen opofferingen vraagt. Je rijdt er zo ver mee als met een diesel, en je raakt vertrouwd – en verslaafd – met elektrisch rijden. Bovendien is het batterijpack goed weggewerkt, waardoor de koffercapaciteit nauwelijks wijzigt. Maximaal beschik je over 1.613 liter kofferruimte, 160 liter minder dan de gewone Passat Variant. Je behoudt bovendien een volledig vlakke laadvloer, en alle laadkabels zijn netjes opgeborgen onder de koffervloer.
Met tal van opties maak je van de Passat GTE een hoogtechnologische luxe-auto van het niveau van de Phaeton-limousine van weleer. In GTE-modus beschik je over een gecombineerd vermogen van 218 pk. Officieel verbruikt de Passat GTE 1,4 l/100 km en een CO2-uitstoot van 31 g/km, wat hem nog steeds interessant maakt als bedrijfswagen. Eind 2021 komt de volledig elektrische Passat op de markt.
Volkswagen | Passat Variant GTE |
---|---|
Motor | Viercilinder turbobenzine + elektrische motor, 1.395 cc |
Pk | 218 pk |
Nm | 250 bij 1.550 – 3.500 opm |
0-100 km/u | 7,6 sec |
Top | 222 km/u |
Verbruik (WLTP) | 1,4 l/100 km |
Testverbruik | 1,7 l/100 km |
CO2 (WLTP) | 31 g/km |
Prijs | 51.600 euro |