Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Volkswagen Amarok 2.0 TDI 163 4Motion – Reinard en Bambi achterna

De Volkswagen Amarok heeft een hoog Country life-gehalte. Voor wie op het platteland woont - of zich daar waant - is dit de ideale duivel-doet-al. Zijn naam betekent ‘wolf’, en voor één keer mag het beest mee met de jager.

Onze dag met de Amarok begint stijf vroeg: om half zes ’s morgens hebben we afspraak om te gaan jagen in de Noord-Limburgse weilanden. Het is schemerdonker en we banen ons een weg door paden en weggetjes. De Amarok trekt zich moeiteloos over de dode stammen die de route versperren. Op kruipsnelheid sluipen we verder richting jachtgebied, al is de tweeliter diesel jammer genoeg veel te luidruchtig om de wakkere beestjes niet op te schrikken.

Zware ‘remork’?

Een tweeliter? De ingewijde naast ons fronst eens flink de wenkbrauwen. "Dat is toch wat minnetjes om mijn zware ‘remork’ te trekken, niet?” Ja en neen. De diesel, die afkomstig is van de Volkswagen Transporter, heeft uiteraard minder inertie als de potige 2,5- of 3-liters van de Japanse concurrentie, maar hij kan wel mooi een geremde aanhanger van 2.800 kg de baas. Het voordeel van zijn kleinere longinhoud zou dus een lager verbruik moeten zijn. Helaas wordt die redenering niet helemaal doorgetrokken. Volkswagen geeft een normverbruik van 7,8 liter/100 km op (206 g CO2/km), maar doe daar gerust een litertje bij. Ook hadden we liever een automaat gereden, maar die was tijdens onze test nog niet beschikbaar. De handgeschakelde zesbak schakelt ietwat stroef, maar ligt volledig in lijn met het karakter van de Amarok.

Heavy Duty or not

Qua aandrijving biedt Volkswagen drie keuzes en dat is uniek:een  4x2-tweewielaandrijving en een permanente of inschakelbare 4MOTION vierwielaandrijving. Voor het veldwerk is hij standaard voorzien van ESP met hillholder en afdalingsassistent, inschakelbare offroad ABS en een sperdifferentieel achteraan. Voor het onderstel kan je kiezen uit twee set-ups, namelijk de gewone versie of de Heavy Duty-configuratie met achteraan strakkere bladveren. In dat laatste geval lever je op de openbare weg aardig wat comfort in en ook offroad worden de bulten en kuilen met brutere schokken verteerd. Pas nadat je de bak volstouwt, voelt de Heavy Duty Amarok zich meer op zijn gemak.

Grote maag

De ‘wolf van Wolfsburg’ (die eigenlijk in Argentinië wordt gebouwd) heeft een grote maag. Zijn laadoppervlakte bedraagt maar liefst 2,52 m² - een record in zijn klasse. Je kan er dus moeiteloos twee europaletten in kwijt en dat is toch wel handig. Ander sterk punt is zijn afwerking en materiaalkeuze in het interieur. Misschien niet op-en-top Volkwagen en het blijft een utilitair voertuig, maar andere pick-ups zoals bijvoorbeeld de Nissan Navara laten hier grotere steken vallen.

Onze jachtpartij is zonder bloedvergieten verlopen. Reinard en Bambi waren ons te snel af. Aan de Amarok zal het niet gelegen hebben. Die werd in Duitsland door het 'Jäger' magazine nog uitgeroepen tot beste jachtauto. Niks geschoten? Gooi de bak dan maar vol hout!

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Volkswagen ID.7 review

Test: Volkswagen ID.7, Passat of Phaeton? (2023)

Autotests · Volkswagen
VW Golf Variant (2023) banner

Test: Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI, de rationele gezinsvriend? (2023)

Autotests · Volkswagen
Volkswagen Amarok (2023) banner

Volkswagen Amarok: van het ene avontuur in het andere

Autotests · Volkswagen
Ontdek meer