Net zoals het elk jaar weer Kerst wordt, frissen automerken hun gamma op gezette tijden op. Drie jaar na zijn Europese lancering kreeg de Volkswagen Arteon dus een bescheiden verjongingskuur. De grote nieuwigheid? De vierdeurscoupé op basis van de Passat is er nu ook als shooting brake. De Arteon Shooting Brake is dus de breakversie van een coupé, die... zelf de coupéversie is van een break. Makkelijk, toch?
Evolutie
De Arteon gebruikt nog steeds het moduleerbare MQB-platform, dat hij deelt met heel wat andere modellen van de Volkswagen-groep. Hij krijgt een (bijzonder) lichte facelift. De grootste evolutie zit in de lichtblokken. Die zijn vooraan en achteraan standaard voorzien van ledtechnologie, en krijgen twee nieuwe lichtsignaturen. Bij de Shooting Brake gaat de evolutie een stuk verder. Beide modellen delen immers dezelfde voorzijde, maar de daklijn van de Shooting Brake loopt vanaf de B-stijl uiteraard een stuk minder steil af. Resultaat: de nieuwe variant van de Arteon is eleganter, maar ook praktischer.
Hogerop
Die verbeterde praktische kant zie je duidelijk in het ruimere interieur van deze Shooting Brake. Zowel vooraan als achteraan beschik je over meer hoofdruimte, terwijl de grote wielbasis nog steeds zorgt voor aanzienlijk veel ruimte voor je knieën. Vreemd genoeg wordt de kofferruimte amper groter. Met 565 liter is ze amper twee liter groter dan die van de Arteon ‘coupé’, die nu als Fastback door het leven gaat. Aan de 650 liter van de Passat Variant kan de Shooting Brake dus niet tippen. En dat ligt natuurlijk aan de daklijn.
Beide varianten delen ook hetzelfde meubilair. In de nieuwe Shooting Brake zien we dus een herdacht dashboard, dat voortaan in zacht plastic is uitgevoerd en met namaakstiksels is afgewerkt. Het ziet er luxueuzer uit, maar de nieuwe aanraakbediening voor de klimaatregeling en het stuur verbeterden de ergonomie nauwelijks, integendeel...
Dorstig
In tegenstelling tot het koetswerkdesign gebeurt er heel wat meer onder de motorkap. Naast benzinemotoren van 150 en 190 pk en de diesels van 150 en 200 pk, verwelkomt de Arteon een plug-inhybride. Die wordt rechtstreeks overgeheveld uit de Passat GTE, heeft een systeemvermogen van 218 pk en een elektrisch rijbereik tot 59 kilometer. Wil je meer vermogen? Vrees niet: er staat namelijk ook een R-versie met 2.0 van 320 pk in de catalogus.
Ons testmodel beschikte over een nieuwe variant van de 2.0-turbodiesel. Die is 150 pk sterk en gekoppeld aan een versnellingsbak met dubbele koppeling en zeven verzetten. Hij werd herwerkt om zijn NOx-uitstoot te beperken en laat nu een gemiddeld WLTP-verbruik optekenen van 4,8 l/100 km en een NEDC-uitstoot van 107 g/km. Interessante cijfers... die we niet konden evenaren. Na 500 kilometer wilde de boordcomputer niet meer onder 8,5 l/100 km zakken.
Als een VW
Ondanks zijn dieseldorst kan de Arteon Shooting Brake toch schitteren, onder meer op de snelweg. De Shooting Brake gedraagt zich tegen hoge snelheden op asfalt comfortabel en goed gedempt. Als de rijpositie niet iets te hoog was en de ergonomie beter doordacht, konden we makkelijk tientallen uren achter het stuur doorbrengen.
Voor de rest hoef je er geen sportieveling in te zien, hoewel de grote break de fundamenten van een vierdeurscoupé overneemt. Het chassis is gezond en het weggedrag neutraal, maar de Arteon Shooting Brake laat vooral een perfecte mix tussen comfort en wendbaarheid zien, zoals een goeie VW.
Conclusie
Met een instapprijs van 40.300 euro rekent de Arteon Shooting Brake een meerprijs aan van zo’n 3.000 euro bovenop een Passat Variant. Toch komt hij verzorgder voor de dag, is hij beter uitgerust, even comfortabel en... beschikt hij over betere looks.