Met de komst van de Shooting Brake-versie in zijn tussentijdse update heeft de Arteon een flinke dosis extra persoonlijkheid gekregen. Deze fraai ogende break is echter in feite gewoon een stationwagenversie van de 5-deurs coupé... En die staat dan weer op de basis van een Passat.
Vroem!
Deze update van de Arteon bracht echter niet slechts één cadeau met zich mee. Nee, want naast de nieuwe carrosserievariant is ook het volledige gamma wat uitgebreid. Aan de top van het aanbod vinden we nu de R-versie. Bij Volkswagen staat die R synoniem voor vierwielaandrijving en een 2.0 liter motor met een flinke brok vermogen.
Dit recept verandert niet voor de Arteon. Het modulaire platform waarop de Arteon is gebaseerd, is immers hetzelfde platform dat VW gebruikt voor de meeste van zijn modellen. Onder de motorkap vinden we dus de beroemde 2.0-liter viercilindermotor op benzine – intern EA888 genoemd – die alle R-modellen gemeen hebben, net als de Golf GTI. In dit geval levert hij 320 pk en 420 Nm koppel.
Hij is uiteraard gekoppeld aan een geautomatiseerde zeventrapsversnellingsbak met dubbele koppeling (DSG), die op zijn beurt het vermogen naar alle vier de wielen overbrengt. Net als de Golf R is de Arteon uitgerust met het nieuwe 4Motion R-Performance-systeem met een actief sperdifferentieel op de achteras dat koppelverdeling tussen de achterwielen mogelijk maakt. De vierwielaandrijving helpt de stationwagon niet alleen om bochten te nemen, maar zorgt er ook voor dat de Arteon R in 4,9 seconden de 100 km/u bereikt.
Sportkledij
Om het vermogen onder de motorkap te combineren met de aangename esthetiek van een shooting brake, heeft de Arteon R een veel sportiever ogende voorbumper. De grille is daarbij zwart gespoten, terwijl extra luchtinlaten frisse lucht naar de voorste remschijven sturen. Aan de zijkant blijft de lijn van de Shooting Brake ongewijzigd, terwijl de achterkant nu is voorzien van een speciale bumper met vier trapeziumvormige uitlaatpijpen. Het plaatje wordt uiteraard afgewerkt door een reeks R-logo's.
En als we het dan toch over R-logo's hebben, het interieur staat er eveneens vol van. Ze zijn te vinden op de deurpanelen, op de kuipstoelen – die zijn bekleed met een apart carbonachtig leder maar wel een voorbeeldige steun bieden – en op het nieuwe sportstuurwiel. Dat laatste is volledig omhuld door geperforeerd leder en heeft ook nieuwe aanraakgevoelige bediening – een minpunt, wat ons betreft – met een nieuwe R-knop om tussen de rijmodi te schakelen – een pluspunt. De rest van het interieur is overgenomen van de conventionele Arteon en komt dus rechtstreeks uit de Passat, inclusief het verouderde infotainmentsysteem.
Verborgen aard
Als je er voor het eerst mee rijdt, lijkt de Arteon R Shooting Brake zijn sportieve inborst opmerkelijk goed te verbergen. De ophanging is misschien iets stugger en de carrosserie staat 20 mm dichter bij de grond, maar de adaptieve demping gaat met verve om met de oneffenheden van de weg. Bovendien klinkt de viercilindermotor alsof hij is gedempt door een serie roetfilters, zo zwak is zijn stem. Dat wil zeggen, totdat je de juiste rijmodus kiest...
In ‘Sport’, wordt de Arteon R namelijk wakker, en in 'Race' laat hij al helemaal zijn tanden zien. De kleppen gaan open en laten de 2.0-liter motor zingen, en de versnellingsbak vindt zijn weg en kiest de juiste versnelling op het juiste moment, terwijl de progressieve besturing strakker wordt en de bekrachtigingsassistenten ontspannen. Dit is waar de Arteon R zijn ware aard toont: asfalt slikken. Van bocht tot bocht verbergt deze grote estate zijn omvang en gewicht. Als het interieur niet anders was, zou je denken dat je in een Golf R zat!
De top van het gamma
Met een prijs van 66.960 euro staat de nieuwe Arteon R Shooting Brake niet alleen aan de top van zijn eigen gamma, maar is hij ook het op één na duurste R-model, net na de Touareg R. Voor dezelfde efficiëntie op de weg en een even grote bagageruimte, doet een Golf R station het net zo goed – en dat voor €13.000 minder...
Conclusie
Deze R-versie met zijn 320 pk lijkt de ontbrekende schakel te zijn in het gamma van de Arteon Shooting Brake. Behalve dat hij krachtiger is, is het vooral zijn dualiteit die hem misschien wel tot de ideale gezinsauto maakt. Hij is comfortabel voor de alledag, praktisch met zijn grote bagageruimte en een lust voor het oog. Maar wanneer de stemming toeslaat, verandert hij met een druk op de knop in een aangename, over het asfalt golvende sportwagen.