Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Eerste contact: VW Beetle 2.0 TSI – Re-revival

VW stoft de Kever-erfenis nog eens af en begint aan een nieuw hoofdstuk met deze Beetle. De tweede revival al, en èèn die bewonderende blikken wist los te weken.

Volkswagen associëren we doorgaans met betrouwbaar en een beetje saai, zoals in de Polo, de Golf en de Passat. Maar het merk kan ook emotie losweken, denken we maar aan de Kever en het Bulli-busje. En zowel met de nieuwe Beetle als met de Bulli geeft VW aan te willen aanknopen bij een modebewuster publiek. De Beetle maakt met zijn lage dak veel duidelijk: hij moet kopers weglokken bij Mini.

Nu, toen VW in 1998 de New Beetle voorstelde, was dat met gelijkaardige bedoelingen. Ondanks een beloftevolle start, wist die nooit de hoge verwachtingen in te lossen. In een carrière die 13 jaar duurde, wist VW er maar net iets meer dan 1 miljoen exemplaren te verkopen. De nieuwe Beetle lijkt meer potentieel te hebben.

Eigentijds

Deze keer heeft Volkswagen van de Beetle een resoluut eigentijdse auto gemaakt, met retro-knipogen. Zo blijft hij met zijn bolle wielkasten wel duidelijk refereren naar de echte Kever. Vooraan behoudt hij een hoge aaibaarheidsfactor, terwijl de led-dagrijlichten aangeven dat we weldegelijk bijna in 2012 zijn. Door het lagere dak komt hij resoluut gespierder en mannelijker voor de dag dan de vorige New Beetle. De optionele grote spoiler versterkt die indruk alleen maar.

Trek de deur open, en je belandt in een aangename omgeving. Chroomrandjes geven de Beetle een premiumgevoel, het echte handschoenkastje viert zowaar zijn rentree en bovenop het dashboard prijken centraal 3 sympathieke tellertjes. En goddank is het bloemenvaasje uit de vorige New Beetle ergens onderweg gesneuveld.

Ruimte

Zelfs grote mensen vinden makkelijk een goede plaats achter het stuur, met nog voldoende vrije hoofdruimte. Dat gaat dan wel ten koste van de ruimte op de achterbank, verboden terrein voor mensen van meer dan 1,80 meter. De koffer is dan weer 100 liter groter geworden, met een interessante 310 liter in standaardconfiguratie. Met de achterbank plat wordt dat 905 liter.

Het enige kritiekpunt heeft betrekking op de materiaalkeuze. VW heeft ons sinds jaar en dag gewoon gemaakt aan zachte plastics, maar opteert in de in Mexico geproduceerde Beetle toch voor een harde plasticafwerking. Waarmee Volkswagen meteen duidelijk maakt dat het vooral klanten zoekt in de VS en in China, die een broertje dood hebben aan binnenafwerking. Jammer voor ons.

Turbobenzine

Voor onze eerste kennismaking kregen we alleen de huidige topmotor ter beschikking: de 2.0 TSI turbobenzine met 200 pk en 280 Nm. In combinatie met de zestraps DSG dubbele koppelingsbak, geeft dat de vlotte powerstroom die je mag verwachten van dit vermogen. In 7,5 seconden haalt hij 100 km/u, voor een top van 223 km/u. VW geeft een gemiddeld verbruik van 7,7 l/100 km (CO2: 179 gr/km) op, terwijl we onze testrit afklokten met 8,6 l/100 km.

Herfst

Hij mag dan wel de motor van de Golf GTI bezitten, dat maakt van deze Beetle nog geen kleine GTI. Wie hem met de juiste ambities bestuurt, zal aangenaam verrast zijn door het vlotte weggedrag van de Beetle, maar verwacht geen sportwagen.

Vanaf de herfst staat hij in de handel. Belgische prijzen hebben we nog niet, wel al de Duitse en die geven toch ook al een idee. Volkswagen wil 27.100 euro voor de hier geteste top-Beetle, maar voor 17.000 euro rij je in Duitsland al met het 105 pk sterke 1.2 TSI basismodel buiten. Er is ook een 1.6 TDI voorzien.

Klik hier voor alle nieuws over het merk VW

Klik hier en zoek uw occasie VW Beetle 2.0 TSI  tussen de duizenden tweedehands auto’s.

Klik hier voor een overzicht van VW Beetle, en een selectie van tweedehandse

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Volkswagen ID.7 review

Test: Volkswagen ID.7, Passat of Phaeton? (2023)

Autotests · Volkswagen
VW Golf Variant (2023) banner

Test: Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI, de rationele gezinsvriend? (2023)

Autotests · Volkswagen
Volkswagen Amarok (2023) banner

Volkswagen Amarok: van het ene avontuur in het andere

Autotests · Volkswagen
Ontdek meer