Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: VW Beetle 2.0 TSI – Snelle Kever

Na een eerste, niet helemaal geslaagd poging om de Kever-legende te doen herrijzen, is VW klaar voor een tweede rondje. Maar deze keer ziet het er allemaal veel beter uit.

Dat komt eerst en vooral door het uiterlijk. Volkswagen is resoluut voor langer en lager gegaan in het design. Het dak is lager, wat hem meer dynamiek geeft en hem breder doet voorkomen. Sportief, en dat is ook wat we kunnen zeggen van het 2.0 TFSI motorblok. 200 pk is die sterk. Het gaat om dezelfde motor die we ook in de Golf GTI terugvinden, maar dan 10 pk minder krachtig. En in de Beetle schuilt nog meer Golf: de wieltreinen en het chassis. Allemaal elementen die onderstrepen hoe ernstig VW de nieuwste Beetle wel neemt, want de Golf, daar kan je best een aardig stukje mee sturen. Maar daar komen we zo op terug. Want voor het overige moet je wel zoeken naar de Golf-gelijkenissen.

Zonnetje

Waar degelijke, maar klassieke interieurs de norm vormen bij Volkswagen, is de Beetle één van de uitzonderingen. Een zonnetje in huis, met bovendien individualiseringsmogelijkheden die zelfs een Mini, een Fiat 500 en een Citroën DS3 jaloers maken. In het interieur is veel ruimte vrijgemaakt voor een band in carrosseriekleur, maar helaas beschik je hierdoor over minder opbergmogelijkheden.

In optie kan je resoluut de sportieve toer op gaan, met onder meer de keuze uit aluminium pedalen, rode bekleding van de stoelen en drie extra tellers, waarvan er één een chrono is.

Frustrerende DSG

We hadden het er net over, de Beetle deelt het merendeel van zijn mechaniek met de Golf. Je hoeft je er dan ook niet over te verbazen dat de Beetle een gezond weggedrag tentoon spreidt. Hij is nauwelijks op een fout te betrappen, zelfs in de bochten, zelfs wanneer het nat ligt.

Op de weg leren we zijn 200 pk en 280 Nm naar waarde te schatten. Bij elke duw op het gaspedaal volgt er actie (0 naar 100 km/u in 7,5 sec). Hij wordt daarin kundig gesteund door de zestraps DSG met dubbele koppeling, overigens de enige keuzemogelijkheid. Die is weliswaar snel, maar we merkten ook op dat ze het soms moeilijk heeft om het koppel vlot op het asfalt te krijgen. Zeker wanneer het wegdek nat ligt, kan je mits een zware voet de voorwielen in de problemen brengen. Maar wat ons nog het meest stoorde, was het ontbreken van schakellepels aan het stuur. Hierdoor moet wie manueel wil schakelen naar de pook grijpen, of de automatische stand blindelings vertrouwen. Alleen zijn we intussen zo vertrouwd geraakt met die hendels, dat we op een bochtige weg instinctief zochten aan het stuur om een mogelijkheid te vinden om zelf een versnelling lager of hoger te schakelen. Zonder resultaat. En dus moeten we ons heil wel zoeken in de sportstand. Die toont zich kundig, en hier kan je ook het meest profiteren van het leuke sportgeluid dat de viercilinder voortbrengt. De sound had overigens best nog iets meer mogen doordringen in het interieur.

Wie er van houdt

De 2.0 TSI is de top van het Beetle-gamma. En dat merk je aan de prijs: 25.880 euro. Nog voor je aan de optielijst begonnen bent. Ook aan de pomp moet je met een hoger budget rekening houden. VW geeft zelf 7,7 l/100 gemiddeld op, maar tijdens de test zagen we het verbruik maar zelden onder 9 l/100 km zakken.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Volkswagen ID.7 review

Test: Volkswagen ID.7, Passat of Phaeton? (2023)

Autotests · Volkswagen
VW Golf Variant (2023) banner

Test: Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI, de rationele gezinsvriend? (2023)

Autotests · Volkswagen
Volkswagen Amarok (2023) banner

Volkswagen Amarok: van het ene avontuur in het andere

Autotests · Volkswagen
Ontdek meer