Zet de nieuwe Golf – de zevende intussen - naast de oude, en je merkt dat hij enkele centimeters is gegroeid. Dankzij het nieuwe moduleerbare constructieprincipe voor dwarsgeplaatste motoren (MQB) is VW er in geslaagd de vooras een stuk meer naar voor in te bouwen. Het gevolg van MQB is een kostenbesparing, het voordeel voor u: meer ruimte binnenin.
Besparing leest zelden aangenaam, maar het laat zich de Golf niet aan zien. De kwaliteit blijft op niveau, en in de optielijsten is er de keuze om hout- of lederafwerking tegen meerprijs te laten leveren. Links en rechts is wel een stuk hard plastic te zien, dat verraadt dat het allemaal wat goedkoper moest. Maar alles bij elkaar is de Golf top.
Twee opties achteraan
Honderd kilogram weegt de nieuwe Golf lichter. Dat heeft opnieuw voornamelijk met besparingen te maken op het vlak van budget. Zo heeft VW de dure onafhankelijke achterophanging gedumpt. Alleen de versies met meer dan 122 pk krijgen nog zo’n dure oplossing, die de Golf wat agieler maakt. Wel beweert VW dat de nieuwe klassieke achteras minder weegt en daardoor eenzelfde effect geeft als de duurdere onafhankelijke ophanging. Alleen nam VW geen versies met de nieuwe as mee voor de eerste testritten. Voor de meeste gebruikers zal dat verschil nauwelijks te merken zijn. In de praktijk stuurt de Golf voorspelbaar en neutraal. Het stuur voelt licht aan.
Vijf afstellingen
In optie biedt VW een variabele rij-instelling aan, in vijf modi nog wel. Die hebben niet alleen een invloed op dempers, gaspedaal, stuur en actieve cruise control, maar ook op bijvoorbeeld de airco. Zo maakt de eco-stand absoluut zijn naam waar.
Aftrappen doet de Golf met de 1.2 TSI benzine met 85 pk. Dat is een basisversie, maar dankzij zijn 160 Nm koppel vanaf 1.400 opm is hij vlot voor het gewone verkeer. Alleen is de verleiding groot om het gaspedaal steevast wat dieper in te duwen, wat je verder weg leidt van de beloofde 4,9 l/100 km.
Cilinderuitschakeling
Een trapje hoger vinden we de 1.4 TSI benzine met 122 pk. Die beschikt over cilinderuitschakeling bij lage belasting, wat hem officieel doet rondkomen met 4,7 l/100 km. Met zijn 122 pk heeft hij genoeg in huis om de spurt naar 100 af te werken in 8,4 seconden, en een top van 212 km/u te halen.
Wie wil dieselen, heeft de keuze uit de 1.6 TDI met 105 pk en de 2.0 TDI met 150 pk. Met zijn 250 Nm beschikt de kleine diesel over even veel trekkracht als de 140 pk benzine. De 2.0 TDI haalt zelfs 350 Nm. De 1.6 TDI heeft volgens VW genoeg aan 3,8 l/100 km en de 2.0 TDI aan 4,1 l/100 km. Later volgt een Bluemotion, waarvan het 110 pk sterke studiemodel in Parijs volgens VW 3,2 l/100 km moet kunnen halen. Een hybride en een elektrische Golf staan eveneens gepland.
De precieze prijs van de Golf voor onze contreien hebben we nog niet, maar in Duitsland trapt hij af aan dezelfde prijs als zijn voorganger: 16.975 euro. Met de hogere BTW en wat opties moet je er bij ons dus niet van dromen om een degelijke Golf voor minder dan 20.000 euro te hebben. Geen enkele verrassing dus met de Golf 7.
Klik hier voor alle nieuws over het merk VW
Klik hier en zoek uw occasie VW Golf 7 tussen de duizenden tweedehands auto’s.
Klik hier voor een overzicht van VW Golf 7, en een selectie van tweedehandse