Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Eerste contact: VW XL1 – Testgemiddelde? 2,2 l/100 km

Hoe rijdt Volkswagens revolutionaire XL-1? Vooral, hoeveel verbruikt hij in het echt? Wij mochten het zelf ondervinden rond Genève, en kwamen uit op 2,2 l/100 km. Wie doet beter?

VW heeft de XL aangekondigd met een officieel gemiddeld verbruik van 0,9 l/100 km. Daarmee is hij de realisatie van alweer een droom van Ferdinand Piëch, drijvende krahct achter de VW-groep. Al tien jaar geleden liet die een eerste concept zien van een 1 liter-auto. Die is er nu.

VW plant jaarlijks 250 stuks van de XL-1 te produceren in Osnabrück, in de voormalige Karmann-fabriek. De precieze prijs is nog onbekend, maar zal in de buurt van een Porsche komen. Wees gerust, in de XL-1 schuilt zoveel technologie, dat het nu al duidelijk is dat VW dit prestigeproject met veel verlies aan de man brengt. Want wie wil eindigen met een tweezitter van slechts 795 kilogram, die moet zwaar investeren in composietmateriaal en andere toptechniek.

Hoorbaar

Dat elk onderdeel op de weegschaal heeft gelegen, merk je snel aan boord. Vooral in het gehoor. Weinig isolatie, waardoor je elke inslag van een steentje tegen de carbon carrosserie duidelijk hoort. Ook de kunststof zijruiten laten veel lawaai door, en wanneer ze koud zijn, knarsen de keramische remmen luid. De tweecilinder diesel hoor je ook duidelijk achter je rug tekeer gaan.

Die motor is niet meer dan een gehalveerde 1.6 viercilinder TDI. Uit 0.8 liter blijven nog 48 pk en 120 Nm over. Daar komt elektrische kracht bij, verspreid over twee motoren aan de achterwielen. Het gaat hier om een plug-in hybride die aan het stopcontact kan worden bijgeladen. Maximaal komen er nog 27 pk en 140 Nm bij. Volgens VW geeft dat dan een top van 160 km/u, een acceleratie naar 100 in 12,7 seconden en een verbruik van 0,9 l/100 km. Schakelen doet hij via een DSG-dubbele koppelingsbak, die de achterwielen bedient.

50 km ver, en dat tot snelheden van meer dan 100 km/u, kan hij zuiver elektrisch rijden. Met een druk op de knop kan de chauffeur assistentie van de TDI oproepen. Wanneer de batterij leeg is, springt hij automatisch bij. Anders regelt de elektronica de ideale combinatie. De TDI kan als generator gebruikt worden om de batterij bij te laden. Aan een gewoon stopcontact laad je de batterijen in twee uren volledig op.

Heel normaal

Rijden is kinderspel, je legt de pook in D, en hij vertrekt. Quasi geluidloos. Het interieur bevat overigens veel elementen van de Golf. Hoewel de XL-1 slechts 1,67 meter hoog is, hebben ook langere mensen niet over ruimte te klagen.

Sturen doet hij als elke andere auto, ook al beschikt hij niet over stuurbekrachtiging: te zwaar. Maar zelf bij het manoeuvreren heb je geen enkele moeite om de 115-banden vooraan te doen draaien. Het is wennen aan het ontbreken van zijspiegels. VW verving die door camera’s die een beeld projecteren aan de vleugeldeuren. Maar je vertrouwt toch vooral op de blik over de schouder in het begin.

De test verliep over de wegen rond Genève, helemaal geen vlak parcours dus. Het resultaat was 2,2 l/100 km op de boordcomputer. Weliswaar niet de beloofde 0,9 l/100 km. Maar we hadden wel de indruk dat de 2,2 liter nog voor verbetering vatbaar is. Redelijk indrukwekkend.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Volkswagen ID.7 review

Test: Volkswagen ID.7, Passat of Phaeton? (2023)

Autotests · Volkswagen
VW Golf Variant (2023) banner

Test: Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI, de rationele gezinsvriend? (2023)

Autotests · Volkswagen
Volkswagen Amarok (2023) banner

Volkswagen Amarok: van het ene avontuur in het andere

Autotests · Volkswagen
Ontdek meer