De sportieve pagina in de VW Golf-catalogus covert vandaag heel wat modellen. Van de plug-inhybride GTE en dieselende GTD over de GTI Clubsport tot de rabiate Golf R. Maar de stamvader blijft natuurlijk nog steeds de Golf GTI, die anno 2021 aan zijn achtste generatie toe is. En Volkswagen wil graag dat je nog steeds de link legt met het origineel uit 1976. Dat betekent dat je vandaag dus nog steeds een GTI-logo en een rode lijn in het radiatorrooster krijgt en een ruitjesmotief voor de sportzetels.
Moderne Golf
Maar de Golf GTI van vandaag is natuurlijk nog steeds een moderne Golf, met veranderingen ten opzichte van zijn voorganger. Zo loopt er een ledstrook door het radiatorrooster die de koplampen met elkaar verbindt, bestaat de luchtinlaat onderaan de voorbumper uit één stuk en werden de mistlichten er als een soort finishvlag in geïntegreerd. De velgformaten variëren van 17 tot 19 duim, het GTI-logo op de achterklep heeft nu een centrale plaats gekregen onder het VW-logo. De uitlaatpijpen? Dat zijn er nog steeds twee, een aan elke kant.
Binnenin krijg je uiteraard het digitale interieur van de nieuwe Golf. Dat betekent dus een digitaal instrumentenpaneel, een groot centraal touchscreen met weinig ergonomische - en soms ronduit enerverende – bediening. Beide schermen hebben rood als achtergrondkleur, waardoor we meer dan eens verkeerd veronderstelden in de Sport-modus te rijden. De rode accenten keren op verschillende plaatsen terug in het interieur, onder meer in de ruitjesstof van de prima steunende sportzetels.
EA888
De achtste generatie van de Golf GTI staat op een evolutie van het MQB-platform van zijn voorganger, en ook onder de motorkap borduurt Volkswagen voort op het motorblok uit zijn voorganger. Dat krijgt ook vandaag nog de interne codenaam EA888 mee, en is de 2.0-viercilinder turbobenzine die je onder meer ook kent uit de Audi S3 en Cupra Formentor. In de Golf GTI is hij minder krachtig, al is 245 pk en 370 Nm ruim voldoende om hem in 6,3 seconden naar 100 km/u te laten sprinten en hem een begrensde topsnelheid van 250 km/u te laten bereiken.
De nieuwe Golf GTI kreeg ook een lichtere en stijvere voor- en achteras, een directere stuurinrichting en een scherper bijtend elektronisch gestuurd sperdifferentieel tussen de voorwielen. En dat voel je. De ophanging is stug zonder oncomfortabel te zijn, het stuur reageert direct, en de Golf GTI wil je meer rijgevoel geven dan de krachtigere producten uit de Volkswagen-stal met dezelfde motor. Die hebben wel extra pk’s, maar vaak ook een klinisch, efficiënt en geïsoleerd rijgedrag.
Geen manuele versie
Dat doet deze GTI dus beter. Hij stuurt gretiger in dan zijn voorganger, houdt zijn koers onverstoorbaar vast en beschikt op elk moment over tonnen grip. De truc is om de GTI in zijn Sport-rijmodus te rijden – of zelf aan de slag te gaan met de Individual-setting, want pas dan lijkt er ook wat karakter in het motorblok te komen. Een echte soundtrack dan weer niet, op een occasioneel plofje in de uitlaat na. De strengere uitstootnormen eisen een auditieve tol.
De DSG-versnellingsbak met zeven verzetten doet zijn werk probleemloos: hij reageert snel en foutloos, maar is bij ons jammer genoeg de enige mogelijke versnellingsbak. De manuele zesbak krijgen wij niet. Des te meer is het jammer dat die DSG-bak alleen met schakelpeddels achter het stuur te bedienen valt als je zelf aan de slag wilt: op de middenconsole prijkt dezelfde kleine keuzehendel voor de versnellingsbak als in de meer burgerlijke Golf-modellen.
Conclusie
Is deze achtste generatie van de Volkswagen Golf GTI een betere GTI dan zijn voorganger? Dat hangt ervan af hoe je het bekijkt. Verwacht je een sportievere, scherpere en speelsere GTI, dan vind je hier zeker je gading. Verwacht je de volwassenheid en beheerste sportiviteit van zijn voorgangers, dan zijn die zaken in deze nieuwe generatie wat verder te zoeken.