We schreven het eerder al, maar de verhoogde break is eigenlijk de originele crossover. De kruisbestuiving tussen een gezinsbreak en een SUV combineert de ruimte van die eerste met de bodemvrijheid en vierwielaandrijving van die tweede. Maar het segment van de vrijetijdsbreaks blijft al bij al bescheiden, zeker als je vergelijkt met de B-segmenters op hoge poten die we vandaag ‘crossover’ noemen.
Langere wielbasis
Toch schuiven er steeds meer modellen mee aan tafel. Zo ook de Volkswagen-groep. Dat was met de Audi A6 Allroad midden jaren 90 weliswaar een van de pioniers, maar wachtte tot enkele jaren geleden om de Golf en Passat Variant op hogere poten te zetten en ze tot ‘Alltrack’ om te dopen. De nieuwe Golf Variant, op basis van de achtste generatie Golf, krijgt wel al van meet af aan een Alltrack-versie.
Deze nieuwe Alltrack – en dus ook de Variant – gebruikt uiteraard de fundamenten van de vijfdeurs-Golf, maar krijgt een iets langere wielbasis: met 2,69 meter is ze een kleine 7 centimeter langer. In totaal meet de Alltrack vlot 4,63 meter. Die extra ruimte gaat in de eerste plaats naar de passagiers op de achterbank, en uiteraard ook naar de koffer. Die laat 611 liter aan bagage toe, en 1.642 liter met de achterbank neergeklapt. De technisch verwante Skoda Octavia Scout doet met 640 liter en 1.700 liter weliswaar beter.
Ruig aan de buitenkant, braver binnenin
Herkennen doe je deze nieuwe Golf Alltrack in de eerste plaats aan zijn hoger postuur. Met 1,51 meter is hij een goeie centimeter hoger dan de gewone Golf Variant, en dat verschil zit bijna volledig in de met 15 millimeter toegenomen rijhoogte. Bij een vrijetijdsbreak hoort uiteraard wat stoerder bumperwerk. Dat uit zich bij de Alltrack in een voorbumper die zijn inspiratie haalt bij de Golf GTI. Zwarte en glanzende kunststof zorgen voor het avontuurlijke accent. Die combinatie vind je ook terug in de zijschorten en de achterbumper, terwijl de wielkasten alleen met zwarte kunststof worden omrand.
Binnenin zijn de specifieke inzetstukken en zetelbekleding en het Alltrack-opschrift op het stuur de voornaamste verschillen met de gewone Variant, en dat mocht wat ons betreft wat meer zijn. Je ziet hier dus het dashboard dat je van de vijfdeurs-Golf kent, met het digitale instrumentenpaneel van 10 duim en het centrale infotainmentscherm dat standaard ook 10 duim groot is. We zijn nog steeds maar koele minnaars van dat systeem, dat niet uitblinkt in gebruiksvriendelijkheid. Ook niet als je de stembediening gebruikt.
Benzine en diesel
Onder de motorkap van deze Alltrack plant Volkswagen één benzinemotor en één dieselblok. Het gaat om de 2.0 TSI van 190 pk en de 2.0 TDI van 200 pk. Beide motoren zijn gekoppeld aan de intussen klassieke DSG-versnellingsbak met dubbele koppeling en zeven verzetten, en sturen hun vermogen standaard naar de vier wielen. De benzineversie kan aanhangers tot 1.700 kilogram slepen, de diesel mag ze tot 2.000 kilogram trekken.
Wij reden onze testrit met die 2.0 TDI. De zelfontbrander beschikt over een royaal koppel van 400 Nm, sprint naar 100 km/u in 7,1 seconden en haalt een topsnelheid van 229 km/u. Nu de diesel al enkele jaren in de ban is geslagen is het na al het recente elektrogeweld weer even wennen aan het ruwere werkmanskarakter. Toch zorgt de combinatie tussen dat stevige koppel en de DSG-versnellingsbak zoals vanouds voor een soepel reagerende aandrijflijn.
Comfortabele reiswagen
Een die bovendien voldoende zuinig is: Volkswagen geeft een gemiddeld WLTP-verbruik op van 5,6 tot 5,8 l/100 km en een CO2-uitstoot van 147 tot 153 g/km, afhankelijk van je gekozen opties. Wij verbruikten met 6,0 l/100 km net iets meer, maar geraakten op een volle tank wel ruim 900 kilometer ver. Een extra troef voor wie de Golf Alltrack vaak als reiswagen wil inzetten.
Bij het rijden merk je dat de Alltrack wat zwaarder en gezapiger reageert dan de gewone Golf. Door zijn toegenomen rijhoogte vangt hij spelingen in het wegdek net wat beter op dan de gewone Variant, temeer omdat de krachtigere motoren bij de Golf ook recht hebben op een meerarmige achteras in plaats van een eenvoudigere torsieas. Onze testwagen was weliswaar voorzien van de optionele adaptieve ophanging en 18-duimsvelgen, maar zelfs met de standaardophanging en 17-duimsvelgen zal de Alltrack liever soepel dan stug zijn.
Dat is vooral handig als je van plan bent om de platgereden paden te verlaten en een stapje naast het asfalt te zetten. De Golf Alltrack heeft daarvoor een extra ‘Offroad’-rijmodus, die het ABS anders laat reageren en je helpt bij het afdalen. Prima voor modderige hellingen en dito weien, maar verwacht er geen dartele berggeit van.
Conclusie
De Volkswagen Golf Alltrack (vanaf 41.600 euro) is nog steeds een familievriend met een avontuurlijke instelling. Bij ons heeft hij weliswaar alleen echt meerwaarde als je de vierwielaandrijving nodig hebt, bijvoorbeeld wanneer je regelmatig een trailer sleept. De gewone Golf Variant biedt immers even veel ruimte, een ruimer en fiscaal gunstiger motoraanbod, en een iets aantrekkelijkere prijs.