Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Volkswagen Golf R Variant: godgloeiende!

Volkswagen schuift ook van deze generatie Golf zijn R naar voren als meer praktische breakversie Variant. 320 pk en meer kofferruimte? Zeg ons, waar tekenen we!

Pro

Voordelen

  • - Ongelooflijk polyvalent
  • - 
Indrukwekkende vierwielaandrijving
  • - 
Nu met meer koffer!
Contra

Nadelen

  • - Prijskaartje
  • - 
Optiepolitiek VW
  • - 
Uitlaatlijn mist karakter

Bijna dag op dag een jaar geleden reden we voor het eerst de nieuwe generatie Golf R. Toen kropen we achter het stuur van een Golf R-vijfdeurs, vandaag nestelen we ons achter het stuur van de breakversie, de Golf R Variant. Wat doet zo’n extra rugzakje achteraan de sportiefste der Golfen? Tijd om dat uit te zoeken.

Volkswagen Golf R Variant (2022) rijdend, frontaal

Anonieme krachtpatser

Bij de vorige generatie van de Golf R zwichtte Volkswagen voor de roep van het publiek. Dat publiek wou namelijk al langer de extreem snelle aandrijflijn van de R in de meer praktische breakversie Variant. Een keuze die is blijven hangen blijkbaar, want ook bij deze generatie mag de Golf R Variant terugkeren.

Het is ook nu weer een auto die vrij anoniem door het straatbeeld wil laveren. De bumpers mogen dan wel iets sportiever ogen en de vier einddempers verraden zijn sportieve inborst wat… maar parkeer deze Golf R Variant naast een Renault Mégane R.S. en die Fransoos ziet er plots wel heel overdreven gestileerd uit. Een Golf met R-Line pakket ziet er niet veel anders uit… maar rijdt wel een stuk anders.

Volkswagen Golf R Variant (2022) statisch, achteraanzicht

Wat een souplesse…

Want waar je doordeweekse Golf R-Line het vaak rooit met een 110 pk sterke 1-liter driecilinder, sluimert er onder de kap van een volbloed Golf R Variant wel wat anders. Verwelkom de ondertussen bijna iconische EA888, een 2-liter viercilinder turbobenzine van Volkswagen die ondertussen al aan zijn vierde generatie zit. Een nucleaire krachtbron die met zo’n souplesse zijn vermogen weet neer te zetten dat je VW beticht van hekserij.

In deze laatste iteratie is het blok bovendien nog eens een stevige 320 pk en 420 Nm koppel sterk. Wat de motor mist in auditief engagement (lees: hij klinkt nogal gemuilkorfd) maakt hij ruimschoots goed door zijn dagelijkse inzetbaarheid. Dit is een feilloos apparaat dat hoogst illegale snelheden met een vingerknip weet neer te zetten. Niet in minst door de alertheid van de DSG 7-automaat met dubbele koppeling.

Volkswagen Golf R Variant (2022) interieur

VDM, noteer die letters

Echte R-adepten weten echter dat zo’n Golf R meer is dan zijn motor. Want zowat alle componenten van de ophanging en het chassis werden wel tegen het licht gehouden, aangepast of vervangen. Het resultaat is dat deze Golf R Variant dan wel de carrosserie van een reguliere Golf mag dragen… onderhuids blijft er niet veel bij het oude. De befaamde vierwielaandrijving met “Haldex”-koppeling tekent ook nu weer present. Al is VW’s nieuwe truc in de hoed een computerchip die door het leven gaat als VDM (“Eddy” was al bezet). Die Vehicle Dynamics Manager verwerkt in milliseconden een kleine tiental parameters en stuurt continu de (optionele) adaptieve ophanging en vierwielaandrijving aan.

Wat dat in het dagelijkse leven wil zeggen? Zet deze Golf R Variant in Sport en hij klauwt zich doorheen de bochten met een beangstigend gemak. Geen drama, geen geschreeuw van de banden of koppelstuur, wel gewoon Duitse efficiëntie. Maak echter niet de fout door te denken dat deze R daardoor minder leuk is, want de chip maakt deze rakker een stuk speelser dan zijn voorganger. Voortaan graag in elke auto Volkswagen, zo’n VDM!

Volkswagen Golf R Variant (2022) rijdend, vooraanzicht

Waarom een Golf R Variant?

Tja, inderdaad. Waarom zou je extra geld neerleggen voor een langere en zwaarder versie van een puike hothatch? Wel, misschien voor het toegenomen gebruiksgemak. Want - spoiler alert - in zo’n R Variant past meer in de koffer dan in de R-vijfdeurs. Bovendien is bij dagelijks gebruik dat rugzakje achterop amper voelbaar. Zo mogelijk belangrijker nog; dit is hét betaalbare (nu ja) antwoord op pakweg een Audi RS 6 Avant.

De Golf R Variant weet namelijk net als dat snelle gerief van Audi rijcomfort te verzoenen met laadvolume en indrukwekkende performance. Zet ‘m in Comfort en de ophang vaagt alle oneffenheden in de baan weg, een coast-functie tempert het verbruik en de 320 pk’s laten zich gedwee bedienen. Dit is zo’n auto om landen mee te doorkruisen in alle gemak. Van de zonnige wegen in het zuiden van Frankrijk richting de besneeuwde paadjes in Noorwegen. Deze Golf R Variant is een uitzonderlijke alleskunner. Laat daar geen twijfel over bestaan.

Volkswagen Golf R Variant (2022) koffervolume

Wacht, hoeveel?

Het valt dan ook wat pijnlijk te noemen dat Volkswagen een van zijn beste auto’s ooit achter een vrij exuberant prijskaartje steekt. Nu weten wij niet hoe het met je portefeuille is gesteld, maar 56.010 euro voor een snelle Golf, dat pikt toch even in onze hersenpan. Zullen we de pijn wat verzachten? Volkswagen vraagt geen eurocent meer voor deze R Variant in vergelijking met de R-vijfdeurs. Kijk, da’s dan toch een beetje sympathiek van de Duitsers.

Bovendien kan VW de prijs rechtvaardigen door de unieke positie van de Golf R Variant. Zo zijn er voor de vijfdeursuitvoering wel wat concurrenten te vinden maar verdwijnen die bij de overstap naar de break. Een Mercedes-AMG CLA 35 4MATIC Shooting Brake is een potentieel alternatief. Al voelt die niet alleen minder potent aan, hij kost met zijn basisprijs van 64.735 ook nog eens een grob meer. Geloof het of niet, maar de auto die het dichtst in de buurt komt van deze Golf R Variant is de zowat 90.000 euro kostende Audi RS 4 Avant met V6. Jep, zo indrukwekkend is de aandrijflijn van deze Golf R met rugzak.

Volkswagen Golf R Variant (2022) rijdend, achteraanzicht

Conclusie

Dat de nieuwe Golf R een dijk van een auto is wisten we je vorig jaar al te vertellen. De Golf R Variant heeft ons echter volledig uit onze sokken geblazen. Dit is een hyperpolyvalente sportwagon die qua prestaties ver boven zijn gewicht bokst. De Audi RS 6 Avant voor het werkvolk! Al kan je ‘m bezwaarlijk een koopje noemen…

Volkswagen Golf R Variant 2.0 TSI 4Motion (2022)

  • Motor: 2.0 viercilinder, turbobenzine
  • Vermogen: 320 pk
  • Koppel: 420 Nm
  • Overbrenging: Automatisch, dubbele koppeling, zeven verzetten
  • 0-100 km/u: 4,7 s
  • Topsnelheid: 250 km/u
  • Verbruik: 7,7 l/100 km (WLTP)
  • CO2-uitstoot: 176 g/km (WLTP)
  • Catalogusprijs: € 56.010

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Volkswagen ID.7 review

Test: Volkswagen ID.7, Passat of Phaeton? (2023)

Autotests · Volkswagen
VW Golf Variant (2023) banner

Test: Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI, de rationele gezinsvriend? (2023)

Autotests · Volkswagen
Volkswagen Amarok (2023) banner

Volkswagen Amarok: van het ene avontuur in het andere

Autotests · Volkswagen
Ontdek meer