Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Volkswagen Golf Variant – Grote spaarpot

Het gamma van de zevende generatie van de VW Golf breidt gestaag uit. In het najaar komt de Variant eraan, met in zijn zog de superzuinige TDI Blue Motion.

De Golf blijft een gigantisch succesnummer, ook al blijft de compacte middenklasser zijn conservatieve stijl trouw en brengt een nieuw model nooit grote verrassingen. Dat verhindert niet dat zopas het 30 miljoenste exemplaar van de band liep, waarmee de Golf de meest verkochte personenwagen aller tijden is. Volkswagen is dus zeker nog niet plan dit model af te voeren, want het blijft de ruggengraat van het gamma, net zoals de 911 bij Porsche. Daarom wordt niet geaarzeld ook de nodige varianten aan te bieden om het trouwe publiek aan zich aan te binden. Zo wordt in de herfst de nieuwe Variant gelanceerd, de breakversie die weer aanzienlijk ruimer en polyvalenter werd.

Kingsize

De Golf Variant maakt gebruik van het bekende flexibele MQB-platform, dat toelaat de dimensies aanzienlijk te laten groeien, zonder het gewicht de hoogte in te jagen, terwijl ook de veiligheid op een hoger niveau komt te staan. Concreet betekent dit dat de nieuwe Variant heel wat meer bagage kan slikken en toch een goede 100 kg lichter werd. De koffer van de vijfzitter heeft een inhoud van 605 liter (evenveel als grote broer Passat!) die na het neerklappen van de achterbank toeneemt tot een riante 1620 liter. Bovendien werd ook aan de functionaliteit gedacht. Zo verzekert de brede en hoog openzwaaiende achterklep een makkelijke toegang tot de koffer, kan je de achterzetels eenvoudig met een hendeltje aan de kofferwand naar voor klappen, en ook langere spullen tot 2671 mm raken moeiteloos in de Golf Variant dankzij de neerklapbare rechtervoorstoel. Misschien een opportuniteit voor begrafenisondernemers die een low budget corbiar zoeken.

De Golf Variant is bovendien niet alleen zeer ruim en functioneel, maar komt ook erg elegant voor de dag. De designers slaagden erin het toegenomen volume mooi te kneden tot een stijlvolle break met de nodige presence. Geen eenvoudige opdracht, want het koetswerk werd aanzienlijk langer (+28 mm), breder (+18 mm) en tegelijk ook lager (-23 mm).

TDI Blue Motion: 3,2 l/100 km en 85 g/km CO2!

De Golf Variant komt in september op de markt en wordt begin 2014 gevolgd door de Blue Motion. Dat is een superzuinige variante van de 1.6 TDI die door de intensievere aanwending van technologische snufjes het verbruik en de uitstoot nog verder doet dalen tot 3,2 l/100 km en 85 g/km CO2! Dat zijn cijfers voor de hatch, de break slikt 0,1 liter meer en stoot 2 gr extra uit, wat nog steeds opmerkelijk is. Het lijkt misschien vreemd dat Volkswagen niet meteen deze spaarversie in de strijd werpt, maar het Duitse merk maakt zich sterk dat de ‘gewone’ 1.6 TDI met een CO2-uitstoot van 99 gr/km in een eerste fase de kopers zal kunnen overtuigen.

Het klinkt allemaal leuk, maar wat is er nu zo revolutionair aan de ‘Blue Motion’? Het antwoord is dat het hele technische wagenconcept verder op de spits werd gedreven om een beter rendement te halen, met het gekende resultaat. De ingrepen hebben zowel betrekking op het koetswerk, het onderstel, de motor als de transmissie. Zo werden de ventilatieopeningen in de snuit vrijwel volledig dichtgemaakt, de bodemplaat vlak gemaakt, de ophanging 15 mm verlaagd en een specifieke dakspoiler gemonteerd om een bijzonder gunstige stroomlijn met Cd van 0,27 te bekomen. Verder staat de Golf Blue Motion op banden met zeer lage rolweerstand en kreeg de zesversnellingsbak langere verhoudingen. Uiteraard werd ook de 1.6 TDI niet vergeten die in deze eco-configuratie goed is voor 85 pk en 250 Nm koppel. De viercilinder maakt gebruik van een nieuwe commonrail directe injectie, heeft een lagere interne wrijving en raakt sneller op bedrijfstemperatuur. Het resultaat is verbluffend met een verbruik dat 15% daalde, terwijl de Golf Blue Motion nog steeds een top van 200 km/u haalt.

De Golf Variant is kost minstens 19.680 euro en heeft telkens een meerprijs van 1.500 tot 1.700 euro tegenover de hatch.

Klik hier voor alle nieuws over het merk VW

Klik hier en zoek uw occasie VW Golf Variant tussen de duizenden tweedehands auto’s.

Klik hier voor een overzicht van VW Golf Variant, en een selectie van tweedehandse

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Volkswagen ID.7 review

Test: Volkswagen ID.7, Passat of Phaeton? (2023)

Autotests · Volkswagen
VW Golf Variant (2023) banner

Test: Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI, de rationele gezinsvriend? (2023)

Autotests · Volkswagen
Volkswagen Amarok (2023) banner

Volkswagen Amarok: van het ene avontuur in het andere

Autotests · Volkswagen
Ontdek meer