Revolutie en de Golf, dat heeft nooit goed geklikt. Ook nu weer is de Golf 7 uiterlijk gewoon de verderzetting van de vorige generatie Golf. Met de ogen dicht herken je hem, en dat is precies wat VW wil. Maar onderhuids is dit een belangrijke nieuwe Golf. Hij beschikt over het MQB modulair platform, dat gebruikt wordt door de hele groep. Bij ons zal hij bovendien meteen worden uitgerust met Dynamic Chassis Control, die je toelaat te kiezen uit 5 rijmodi: comfort, normaal, sport, eco of individueel. Zo ziet u maar weer dat elk snufje van een BMW of Mercedes uiteindelijk zijn weg naar beneden vindt.
Smartphone
Het interieur volgt gedwee de lijn die het uiterlijk design heeft uitgestippeld: vooral niet choqueren. Golf V- en Golf VI-rijders zullen er zich meteen in thuisvoelen. De strenge lijn kan niet camoufleren dat VW het hele multimediasysteem vernieuwd heeft. Zo beschikt het over een intelligent aanraakscherm. Wanneer je hand in de buurt komt, roept het al menu’s op het scherm op. En net zoals bij een smartphone kan je met vingerbewegingen in- en uitzoomen op de kaart. Dit is maar één voorbeeld van de vele nieuwe technologie waarmee je de Golf kan uitrusten.
Echt dynamisch
Bij ons zal vooral de 1.6 TDI met 105 pk met het grootste deel van de verkoop aan de haal gaan. Fleetmanagers zullen zijn CO2-uitstoot van 99 gr/km appreciëren, boekhouders ook. Alleen konden we hem nog niet testrijden bij de eerste kennismaking. VW reed alleen de 2.0 TDI met 150 pk en 320 Nm voor. Een bijzonder soepele motor al van in de laagste toerentallen. Hij profiteert duidelijk van de dieetkuur die VW de Golf oplegde. Hij verloor een honderdtal kilo’s. Het huwelijk met zowel de manuele zesbak als de DSG verloopt rimpelloos. Deze Golf is echt dynamisch. Beter nog, ook de bestuurder mag mee delen in het rijplezier. Het nieuwe platform geeft de bestuurder meer rijplezier onder meer dankzij een nieuw ontwikkelde achtertrein met meervoudige links. Deze is wel uitsluitend voor de duurdere en krachtigere Golfs. De stuurinrichting toont zich precies en communicatief, en de achtertrein mag wat meer geplaatst worden dan VW voorheen toeliet. Bijzonder efficiënt, al zullen sommige die-hards het wel betreuren dat in de nieuwe Golf het ESP totaal niet meer kan worden uitgeschakeld. Maar pure sport is ook de roeping van de Golf niet, die in zijn comfort- en eco-stand een rijcomfort aan de dag legt dat van een hoger niveau lijkt te komen. Aan de buitenkant hoor je de motor wel, aan de binnenkant niet.
Goedkoper
Hoewel de kwaliteiten van de Golf alleen al hem op het hoogste schavot plaatsen, doet VW er deze keer nog een schep bovenop. Met een betere uitrusting komt hij (iets) goedkoper voor de dag dan de vorige generatie Golf. De 2.0 TDI 150 komt wel uitsluitend in Highline-uitvoering naar ons land, en zal dan beginnen aan 25.200 euro. De rijkost belooft relatief laag te liggen, want VW geeft een verbruik op van 4,1 l/100 km (CO2: 106 gr/km).