Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Eerste contact: Volkswagen Golf Alltrack – Een Golf met vele talenten

verhoogde breaks. Bovendien, zo belooft VW, gaat het om meer dan wat opsmuk maar kan hij u echt uit enkele netelige situaties redden.

Concreet heeft deze VW Golf twee centimeter meer bodemspeling gekregen. Hij krijgt, vierwielaandrijving, extra carrosseriebeschermingen en dakrails. In optie kan je een wegklapbare trekhaak bestellen die onder de bumper schuilt. Tot zover het uiterlijk.

Volkomen Golf

Het interieur is dat van de Golf, daar dus geen verrassingen. Maar het gaat wel om de topafwerking. Standaard vind je dus een met leder overtrokken stuur, aluminium pedalenset en een leder/stof-stoelbekleding. Daarnaast heb je nog de automatische airco, een high-tech multimediasysteem en een pak rijhulpen.

Je vindt er talloze opbergvakken terug, je kan er vijf inzittenden kwijt en hij laat zich makkelijk indelen. De achterbank gaat plat, waardoor de kofferruimte groeit van 605 naar 1.620 liter. De leuning van de passagiersstoel kan ook plat, waardoor je lange pakketten in de auto kwijt kan.

Dynamisch, indien nodig

Om leven te brengen in deze Golf Alltrack, laat VW de keuze uit drie TDI-blokken – met 110 pk, 150 pk en 184 pk – en één TSI met 180 pk. Alleen, die is noch in België, noch in Frankrijk te verkrijgen. Afhankelijk van hun vermogen krijgen de motoren ofwel een manuele zesbak, ofwel een zestraps DSG. Voor deze test konden we beschikken over de krachtigste TDI met 184 pk en een DSG-bak. De motor is dezelfde als die in de Golf GTD, overigens.

De indrukken na de eerste kennismaking zijn positief. Het 2.0 blok met 184 pk en 380 Nm is wel luidruchtig, maar er staan mooie prestaties tegenover. Het gemiddeld verbruik blijft beperkt tot 8,5 l/100 km. Deze versie beschikte over het gestuurd onderstel DCC, met verschillende rijmodi waarbij een nieuwe offroadvariant. De 4Motion vierwielaandrijving is in staat om tot 100 procent van het motorkoppel naar een individuele wieltrein te sturen. Wat maakt dat op een gewone asfaltweg de Golf Alltrack zich gedraagt als een ordinaire voorwielaandrijver, maar op bochtige en natte of modderige wegen wordt hij plots heel efficiënt. Dankzij de Haldexkoppeling behoren spinnende voorwielen tot het verleden.

Overal door

Je kan ermee het bos in, maar verwacht geen Land Rover capaciteiten. De hellingshoeken die hij aankan, zijn beperkt. Toch kan je een stevige grindweg probleemloos aanpakken, en zelfs een mooie klim of afdaling vormt geen probleem. Zelfs wanneer het moeilijk wordt, heeft hij nog een elektronisch sperdifferentieel (EDS) dat via het ESP de doorslippende wielen kan afremmen. VW verwacht een cheque van 34.490 euro voor deze super-de-luxe Golf, die een serieuze kans maakt om harten te winnen bij mensen die niet in een SUV willen worden gezien.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Volkswagen ID.7 review

Test: Volkswagen ID.7, Passat of Phaeton? (2023)

Autotests · Volkswagen
VW Golf Variant (2023) banner

Test: Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI, de rationele gezinsvriend? (2023)

Autotests · Volkswagen
Volkswagen Amarok (2023) banner

Volkswagen Amarok: van het ene avontuur in het andere

Autotests · Volkswagen
Ontdek meer