Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Volkswagen Golf Bluemotion – Druppelteller

Dankzij zijn CO2-uitstoot van 99 gram per kilometer, mag er 15 procent af van de factuur van een VW Golf Bluemotion. Gevolg: in plaats van meer dan 21.000 euro betaal je nog goed 18.000 euro. Maar welke compromissen moet de bestuurder daarvoor maken?

Volkswagen geeft een gemiddeld verbruik op van 3,8 l/100 kilometer voor de Golf Bluemotion, uitgerust met de 1.6 common rail turbodiesel met 105 pk. Dat is 0,7 liter minder dan diezelfde motor in een gewone Golf Trendline (20.290 euro). Waar zit het verschil?

Maatregelen

Met de Bluemotion-badge geeft VW enkele maatregelen aan waarmee het verbruik wordt gedrukt. Zo slaat de batterij de energie op die vrijkomt bij het remmen via een alternator, legt een start/stop-systeem de motor stil aan het rode licht, is het onderstel dichter bij het wegdek gelegd en ook de carrosserie krijgt enkele aerodynamische hulpstukken (spoilers) om de luchtweerstand te verminderen. De banden hebben een lagere rolweerstand en ook de velgen hebben een gladder design. Een schakelassistent op het dashboard signaleert je tenslotte wanneer je kan opschakelen of best een tandje terugschakelt. Het is wel even schrikken dat je ‘slechts’ over vijf versnellingen beschikt, maar de verhoudingen zijn langer gemaakt. Zo zijn zowel vierde als vijfde al een ‘overdrive’.

Wat geeft het in de praktijk? Een verbazend goed resultaat. Wie goed rijdt, schakelt gevoelsmatig net voor de assistent teken geeft om op te schakelen. De 1.6 beschikt over zijn maximum trekkracht tussen 1.500 en 2.500 opm, waardoor je mooi rond 2.000 opm kan opschakelen. In stadsverkeer merk je dat de lagere versnellingen kort genoeg zitten om telken rond 1.500 opm te blijven, waardoor je steeds over voldoende trekkracht beschikt. Dit vertaalt zich in vlot én zuinig rijden in stadsverkeer. Op de snelweg blijft bij legale snelheden de naald net boven 2.000 opm hangen. Alleen hier laten de langere verhoudingen zich voelen tijdens een inhaalmanoeuvre.

Rijbereik

Het verdict op de boordcomputer liegt er niet om. Zonder veel trucjes toe te passen, zie je een gemiddelde van 4,3 l/100 km verschijnen. Dat is niet de beloofde 3,8 liter, maar het leidt geen twijfel dat in een echte zuinigheidswedstrijd dit cijfer weldegelijk tot de mogelijkheden behoort. Vriestemperaturen waren schering en inslag tijdens onze testperiode, en dan blijft de automatische start/stop inactief. Met 55 liter in je tank raak je met ons testverbruik 1.280 kilometer ver.

In de prestaties zit er weinig verschil tussen een gewone Golf 1.6 TDI en de Bluemotion. Beiden halen 100 in 11,3 seconden en zijn goed voor een top van 189 km/u. Hetzelfde geldt voor de hernemingen. Geen spurtbom, maar een gewone vlotte jongen. Ook in het interieur merk je geen verschillen tussen een Bluemotion en de andere Golfs. Een kwalitatief hoogstaand, maar sober geëquipeerd interieur. Je kan je in de optielijsten laten gaan om hem beter, maar duurder, aan te kleden.

Zolang de staatskorting van 15% blijft gelden, is er eigenlijk geen reden om de gewone 1.6 TDI Trendline (19.640 euro) te verkiezen boven de goedkopere Bluemotion. Tenzij u een allergie heeft ontwikkeld voor ecobadges.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Volkswagen ID.7 review

Test: Volkswagen ID.7, Passat of Phaeton? (2023)

Autotests · Volkswagen
VW Golf Variant (2023) banner

Test: Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI, de rationele gezinsvriend? (2023)

Autotests · Volkswagen
Volkswagen Amarok (2023) banner

Volkswagen Amarok: van het ene avontuur in het andere

Autotests · Volkswagen
Ontdek meer