Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Volkswagen Golf GTE – VW’s enige alternatief

Nu dieselgate VW in een wurggreep houdt, is het uitkijken naar de uitweg die de groep kan vinden. Eén oplossing heeft het al in handen: de onwaarschijnlijk competente Golf GTE.

Dieselgate, dat is slikken voor Volkswagen op dit moment. Maar voor ons kan het ook positieve gevolgen hebben. Misschien raken we zo wel sneller dan verhoopt af van die vervuilende diesel, die finaal weinig goeds doet voor ons klimaat.

Beter dan Prius

Op dit moment heeft VW eigenlijk al een alternatief voor de TDI, in de vorm van de GTE, de plug-in hybride Golf. Het heeft Volkswagen jaren geduurd om de Toyota Prius bij te benen. Maar met de Golf GTE maakt het merk duidelijk dat het niet alleen op gelijke hoogte wil komen als Toyota, maar dat het zelfs ronduit de kop in het hybride segment ambieert.

De VW Golf GTE is verbazingwekkend. Een gemiddelde pendelaar kan hem quasi integraal als een elektrische auto gebruiken. Je beschikt over een reëel elektrisch bereik van 40 à 45 kilometer. Daarbij kan zelfs een beperkt snelwegtraject gerekend worden, waarbij je 120 km/u op batterijkracht haalt. Maar met alleen snelweg duikt het elektrisch rijbereik snel.

Vlotte sprinter

In tegenstelling tot een elektrische Golf, is dat rijbereik gewoon een getal dat je ziet passeren en geen angstdroom dat je elk moment stil kan vallen. Is de batterij leeggezogen, dan doe je gewoon verder op de benzinemotor. VW opteerde voor een krachtige combinatie. Je krijgt een 1.4 TSI benzinemotor met 150 pk, en daarbovenop acteert een elektrische motor met 102 pk. Beide kunnen in GTE-modus samen 204 pk naar de voorwielen brengen, wat de sprint naar 100 in slechts 7,6 seconden verklaart. Maar ook op batterijkracht alleen blijft de VW Golf GTE meer dan vlot genoeg om met het verkeer mee te glijden. In hybridemodus hoor je slechts af en toe de benzinemotor tussenbeide komen. VW komt in de testcyclus uit op een gemiddeld verbruik van 1,5 l/100 km voor een CO2-uitstoot van 35 gr/km. De praktijk is vanzelfsprekend anders, maar eigenlijk blijf je op een gemengd parcours met gemak onder 5 l/100 km, wat hem op slag even goed maakt als een diesel. In onze testervaringen is dit een première.

Volkswagen rekent een theoretisch rijbereik voor van 1.000 kilometer, maar in principe kan dat afhankelijk van je verplaatsingen veel meer worden. Wij konden hem dagelijks aan de stekker leggen en hadden na 600 kilometer testwerk nog steeds een halve tank benzine over. Eigenlijk beschik je over alle voordelen van een elektrische auto, zonder de nadelen.

Hoe duur? Ai

Goed, aan alle sprookjes komt een einde. De prijs is een koude douche. De VW Golf GTE kost je 38.920 euro, wat meer is dan de GTD (33.350 euro) en ook de GTI is goedkoper (34.090 euro). Ja, zelfs de e-Golf kost minder (37.110 euro). De Golf GTE is dus duidelijk niet voor iedereen weggelegd, al compenseert hij met een betere fiscaliteit. Het is nu alleen nog wachten op een breakversie, dan heeft hij een gezin pas echt alles te bieden.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Volkswagen ID.7 review

Test: Volkswagen ID.7, Passat of Phaeton? (2023)

Autotests · Volkswagen
VW Golf Variant (2023) banner

Test: Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI, de rationele gezinsvriend? (2023)

Autotests · Volkswagen
Volkswagen Amarok (2023) banner

Volkswagen Amarok: van het ene avontuur in het andere

Autotests · Volkswagen
Ontdek meer