De nieuwe generatie van de Volkswagen Golf is intussen ingeburgerd, en intussen is ook de uitrol van de sportieve Golf-varianten volledig afgehandeld. Dat gamma bestaat traditiegetrouw uit de Golf GTI en GTD, en sinds de vorige generatie ook uit de plug-inhybride GTE en radicalere GTI Clubsport. Traditiegetrouw is het de Golf R die helemaal bovenaan het sportieve gamma postvat. Ook nu komt die R er weer als Variant-breakversie, maar wij trokken op pad met de intussen klassieke vijfdeurs.
Vertrouwde vier
Laat ons eerst even het cijfermateriaal afhandelen. De Golf R gebruikt nog steeds de vertrouwde 2.0 TSI-viercilinder, die zijn basis deelt met de GTI-modellen en met een hele rist andere sportievelingen uit de Volkswagen-groep. In deze R krijgt hij echter flink wat vermogen: geen 300 of 310 pk meer zoals voordien, maar 320 pk en 420 Nm. Dat vermogen wordt nog steeds gekanaliseerd via een DSG-versnellingsbak met dubbele koppeling en zeven verzetten, en zorgt voor een sprinttijd naar 100 km/u in 4,7 seconden. De topsnelheid? Die is begrensd op 250 km/u. Maar daarover meteen meer.
Want het vermogen van de Golf R wordt traditiegetrouw naar de vier wielen gestuurd, maar voor deze nieuwe generatie heeft Volkswagen het een en ander aangepast. Het vermogen wordt niet alleen verdeeld tussen de voor- en achterwielen, maar ook tussen de achterwielen afzonderlijk. Vooraan houdt de elektronische XDS-sper de boel onder controle. Dat betekent dat je net als in de Ford Focus RS en de Mercedes-AMG A 45 S met deze Golf R enkele bescheiden drifts zou kunnen neerzetten.
Juiste modus
Daarvoor moet je wel het optionele R Performance-pakket bijbestellen (2.235 euro). Dat verhoogt niet alleen de topsnelheid van deze Golf R naar 270 km/u, maar voegt ook meer neerwaartse druk op de achterwielen toe dankzij een grotere dakspoiler, 19-duimsvelgen (standaard staat de Golf R op 18-duimsexemplaren) en twee extra rijmodi. De Nürburgring-modus zet alle rijparameters in de juiste stand voor een snelle ronde op Duitslands beroemdste circuit, de Drift-modus stuurt zoveel mogelijk vermogen naar de achterwielen en laat de teugels van het ESP losser. Helemaal uitschakelen kan ook, maar dat moet je even zelf doen.
Die rijmodi geven de Golf R weer wat extra gezichten. De vorige generatie koos meestal tussen dagelijks discreet of efficiënt hard, deze nieuwe generatie voegt wat extra laagjes toe. In de comfortabele rijmodi kiest de Golf R opnieuw voor een ontspannen en rustige rijstijl, in de Sport-stand komt daar de meedogenloze efficiëntie bij. In de Drift-modus houdt de R opvallend veel grip, en voel je hem echt vanuit de achterkant sturen wanneer je de bocht uitkomt.
Weinig discreet
De Golf R kiest visueel voor een iets minder exuberante stijl dan pakweg de GTI Clubsport, maar voor de kenners is de R een auto die meteen in het oog springt. Dat is bij deze nieuwe generatie niet anders. Hij krijgt net als de GTI Clubsport een dieper uitgesneden voorbumper, en voegt daar een prominent R-logo op de snoet aan toe. Achteraan krijg je ook nu weer aan weerszijden een dubbele uitlaat, in profiel vallen de zilvergrijze spiegelkappen op.
Binnenin krijg je stevige sportzetels die weliswaar nogal hoog gemonteerd staan, grotere schakelpeddels dan de GTI – die dus ook beter in de hand liggen – maar wel hetzelfde kleine pookje voor de versnellingsbak. Op- en neertikken met de pook gaat dus niet meer. Wel handig is dat de Golf R een ‘R’-sneltoets op het stuur krijgt, zodat je voor de rijmodi niet naar een knopje op de middenconsole moet tasten.
Prijzen
Voor de Golf R vraagt Volkswagen minstens 52.215 euro. Dat is een flinke 10.000 euro meer dan de GTI en zo’n 5.000 euro bovenop de prijs van de GTI Clubsport, maar je krijgt er ook wat meer vermogen en een ander karakter voor in de plaats. Wel moet je in het achterhoofd houden dat je moet bijbetalen voor het R Performance-pakket, dat wat ons betreft een aanrader is.
Dat is de adaptieve Dynamic Chassis Control ook (870 euro), maar de Performance-uitlaat van specialist Akrapovic (3.745 euro) kan je wat ons betreft achterwege laten. De Golf R klinkt door de huidige emissienormen sowieso bedeesder dan vroeger, maar wanneer je het onderste uit de kan haalt zorgt de standaarduitlaat op tijd en stond ook voor wat auditief entertainment.
Conclusie
Deze nieuwe R heeft zijn rechtmatige plek bovenaan het sportieve Golf-gamma opnieuw gevonden. Het klinisch efficiënte karakter van zijn voorganger maakt dankzij de uitgekiende vierwielaandrijving plaats voor een hyperhatch-karakter. Hou wel wat extra budget vrij voor de noodzakelijke opties om zijn karakter volledig te laten ontplooien...