Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Volkswagen ID.3: versnelde verandering?

Volkswagen kiest resoluut voor de elektrische auto met deze nieuwe ID.3. Die wil de elektrische auto bereikbaarder maken, maar kan hij de overstap naar elektrisch versnellen?

De e-Golf is dood, lang leve de e-Golf! Dat moeten de Volkswagen-ingenieurs gedacht hebben bij het begin van dit nieuwe grote project. De nieuwe ID.3 is immers niet zomaar een elektrisch model dat aan het gamma uit Wolfsburg wordt toegevoegd. Hij is de eerste van een hele familie elektrische modellen die hetzelfde doel hebben: de elektrische auto bereikbaarder maken, zoals de Kever dat voor de alledaagse auto deed, alweer ettelijke decennia geleden.

AS24 ID3 rijdend

Blanco blad

Met die immense opdracht – en de ambitie van de groep als een zwaard van Damocles boven het hoofd, vooral op vlak van imago – vertrokken de teams van Volkswagen van een blanco blad. De nieuwe ID.3 staat dus op een gloednieuw platform dat specifiek werd ontwikkeld voor elektrische aandrijvingen. Het heet MEB, is uiteraard moduleerbaar en zal de basis vormen voor heel wat toekomstige elektrische modellen, waaronder de Skoda Enyaq iV of Cupra El-Born.

Bij Volkswagen krijgt deze nieuwe C-segmenter voorlopig een elektromotor van 204 pk en 310 Nm op de achteras en een lithium-ionbatterij met nettocapaciteit van 58 kWh onder de koffervloer. In de toekomst komt daar nog een minder krachtige motor bij (146 pk) en twee andere batterijpakketten (45 en 77 kWh).

AS24 ID3 voor

Klein maar groot

Elektrische platformen bieden meer flexibiliteit. De Duitse ingenieurs hebben de overhangen dus tot een minimum kunnen beperken om de wielbasis te vergroten. Met meer dan 2,7 meter tussen de wielen zegt VW graag dat de ID.3 “het formaat heeft van een Golf maar de interieurruimte van een Passat”. Dat is geen marketingpraat. De interieurruimte van deze ID.3 is inderdaad indrukwekkend. De kofferruimte is daarentegen niet echt uitzonderlijk, met een capaciteit van 385 liter. Identiek aan die van een Golf dus.

AS24 ID3 achter

Futuristisch

In tegenstelling tot de Golf en alle andere modellen van het VW-gamma neemt het dashboard van de ID.3 je mee naar een andere wereld. Een minimalistische wereld, want het interieur lijkt wel ontdaan van alle versiering. Het zorgt er zelfs voor dat je even moet zoeken naar hoe enkele basiszaken bediend worden. Het vereenvoudigde dashboard bevat alleen een touchscreen dat zowat alle functies van de auto verzamelt, de radio, navigatie, klimaatregeling en zelfs de rijhulp.

Op de stuurkolom heeft Volkswagen een klein scherm gezet met essentiële informatie. Deze ID.3 heeft trouwens geen startknop. Je hoeft alleen in te stappen en de hendel achter het stuur – net als in de BMW i3 – in D te zetten en je bent weg. Eenvoudig en goed, maar ook minder goed. Tijdens onze testperiode liep het centrale scherm frustrerend genoeg meerdere keren vast waardoor we zelfs aan de kant van de weg moesten gaan staan om de simpelste functies terug te vinden. Slechte punten voor de ergonomie dus.

AS24 ID3 dashboard

Wendbaar

Onderweg weet deze C-segmenter, die 1,8 ton op de weegschaal zet, te verrassen door zijn wendbaarheid. Met de motor op de achteras geeft hij het stuur immers vrij spel voor een korte draaicirkel. De elektromotor van 204 pk is bovendien levendig en bereid, terwijl in het chassis het talent van de Duitse ingenieurs doorschemert doordat het zo evenwichtig is. We missen alleen gevoel in het rempedaal. Dat pedaal heb je trouwens veel nodig: de ID.3 doet aan intelligente regeneratie. Met andere woorden: hij recupereert alleen energie bij het naderen van een rotonde of wanneer hij een auto voor zich opmerkt. Gelukkig is er nog een B-modus op de versnellingsbak om te regenereren wanneer je het gaspedaal lost.

Ook het comfort is op de afspraak, zowel qua ophanging, qua stuur als qua geluidsisolatie. Ons testmodel was een ID.3 1st met batterij van 58 kWh. Volgens de WLTP-cyclus moet dat een rijbereik van 420 kilometer opleveren. Maar enkele snelwegritten en lage temperaturen leverden een gemiddeld verbruik van 20 kWh/100 km op. Met een lichte rechtervoet en veel stadsverkeer is een gemiddelde van 15 kWh/100 km wel mogelijk, en dus een rijbereik van zo’n 350 kilometer.

AS24 ID3 rijdend achter

Conclusie

Deze nieuwe ID.3 laat zien dat Volkswagen niet alleen zijn imago maar ook zijn producten wil veranderen. Je merkt snel dat de Duitsers met een krap budget hebben moeten werken, aan de ergonomie en aan de afwerking met weinig flatterende harde plastics. De aandacht lijkt vooral gelegen te hebben bij de praktische kant, het chassis en de elektrische aandrijving: deze ID.3 rijdt homogeen en evenwichtig. En die toegankelijkheid? Met een prijs van 35.650 euro lijkt de ID.3 58 kWh al zijn rechtstreekse concurrenten achter zich te laten.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Volkswagen ID.7 review

Test: Volkswagen ID.7, Passat of Phaeton? (2023)

Autotests · Volkswagen
VW Golf Variant (2023) banner

Test: Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI, de rationele gezinsvriend? (2023)

Autotests · Volkswagen
Volkswagen Amarok (2023) banner

Volkswagen Amarok: van het ene avontuur in het andere

Autotests · Volkswagen
Ontdek meer