De elektrische transitie bij Volkswagen draait op volle toeren. De ambitie is om het imago op te poetsen na het dieselgateschandaal, maar het Duitse merk verandert van identiteit met het nieuwe ID-gamma. Na de compacte ID.3 die de plaats inneemt van de elektrische Golf, komt het elektrische alternatief voor de Tiguan. En een model extra betekent ook een cijfer extra. Dit is dus de ID.4, maar is het ook de juiste auto op het juiste moment?
Duits modernisme
Waarom het de “juiste auto” zou zijn? Omdat het een SUV is, uiteraard. Net als de monovolumes begin deze eeuw is de markt nu gek op auto’s die hoog op hun wielen staan. Een SUV of crossover is dus logisch om de elektrische transitie te beginnen. Kijk maar naar de concurrentie bij Mercedes, Ford of Opel, om er maar een paar te noemen.
Deze ID.4 vertrekt dus van die basis. Het resultaat is een auto van 4,5 meter lang, 1,6 meter hoog, een degelijke bodemvrijheid en uiteraard wielkasten die bescherming krijgen in harde kunststof. Voor de rest is de stijl fundamenteel modern. Geen benzinemotor, dus geen radiatorrooster. In plaats daarvan gebruikt VW het nieuwe logo en een lichtstrook die de koplampen met elkaar verbindt. Op de flanken gebruiken de designers trucjes zoals een zilvergrijze lijn op het dak om dynamiek te suggereren, en de stevige onderkant van het koetswerk in zwarte kunststof om de dikte van de vloer te verbergen. De algemene stijl is die van de ID.3, maar een stuk ernstiger.
Sharing is caring
De familiebanden met zijn kleinere broers gaan dus verder dan alleen het esthetische. Onder het koetswerk huist het moduleerbare MEB-platform dat speciaal voor de elektrische modellen van de groep ontworpen werd. Net als de ID.3 krijgt deze SUV een lithium-ionbatterij in de vloer en een elektromotor op de achteras. Die onderdelen komen trouwens van de ID.3.
Volkswagen biedt twee batterijgroottes aan: 52 of 77 kWh, en dat is telkens de nettocapaciteit. De kleinste is gekoppeld aan een elektromotor van 150 of 170 pk, de grootste alleen aan een geheel van 204 pk en 310 Nm. In de beste omstandigheden geeft de kleine batterij deze ID.4 een rijbereik van 345 kilometer, de grote batterij een van 520 kilometer. Aan een snellader (125 kW) kan de grote batterij tot 80 procent worden volgeladen in 30 minuten.
Ruimte
De elektrische aandrijving en het moduleerbare platform hebben de ingenieurs uit Wolfsburg geholpen om de wielassen in de uithoeken te plaatsen, waardoor de overhangen beperkt blijven en – belangrijker – de wielbasis toeneemt (tot 2,7 meter). Dat is natuurlijk gunstig voor de interieurruimte. Resultaat: deze ID.4 biedt meer plaats dan een SUV uit een hoger segment, en heeft dan nog eens een koffer van 543 liter. Dat ruimtegevoel wordt nog eens versterkt door het minimalistische interieur.
Centraal op het dashboard prijkt een touchscreen van 10 duim (12 duim als optie) dat alle functies en bedieningen verzamelt. Mooi voor de esthetiek, maar knap lastig voor de ergonomie. Wellicht om Tesla achterna te gaan, lijkt Volkswagen de makkelijke en eenvoudige knoppen te zijn vergeten waar het voordien zo in excelleerde. Maar dat is natuurlijk vroeger.
Zoals een Volkswagen
Ondanks de voor het merk revolutionaire stijl en interieurruimte kan deze ID.4 zijn Duitse roots niet verloochenen. Dat merk je onderweg: deze elektrische SUV doet alles degelijk, maar blinkt in niets echt uit. En dat is typisch Volkswagen. Wel valt de doordachte geluidsisolatie op, net als de ultrakorte draaicirkel, op het niveau van dat van de Up. Aan de andere kant is het jammer dat Volkswagen voor een eerder stevige schokdemping heeft gekozen, maar dat zou snel opgelost moeten zijn met de adaptieve ophanging van de topversies.
Onze ID.4 was voorzien van de grote batterij en de motor van 204 pk. De prestaties zijn correct voor een SUV van 2,2 ton, maar er blijven twijfels over het rijbereik. Dat hangt natuurlijk stevig af van het gebruik: onze boordcomputer gaf 20,6 kWh/100 km aan, een respectabel verbruik maar wel nog ver van de opgegeven 17,6 kWh/100 km volgens de WLTP-cyclus. Een heen-en-weertje naar de zee via de snelweg deed het verbruik stijgen naar 26 kWh/100 km. En dan is er nog het laden: na drie Ionity-snelladers (350 kW) geprobeerd te hebben, laadde onze ID.4 niet sneller dan 50 kW. Aan die snelheid komt er 4 kilometer per minuut bij.
Conclusie
Met respectievelijke instapprijzen van 38.815 euro (52 kWh) en 46.160 euro (77 kWh) lijkt de ID.4 niet alleen de juiste auto op het juiste moment, maar ook voor de juiste prijs. Met een interessante interieurruimte en voldoende comfort zou dit wel eens het strijdwapen in de elektrische revolutie van Volkswagen kunnen worden.