In het kort
De nieuwe Volkswagen ID.7 wist een aantal jeugdfouten van de ID.3 en ID.4 uit. Vooral op het gebied van afwerking, ergonomie en elektrische prestaties. Dit is tot wat Volkswagen in staat is… als het de tijd neemt.
De nieuwe Volkswagen ID.7 wist een aantal jeugdfouten van de ID.3 en ID.4 uit. Vooral op het gebied van afwerking, ergonomie en elektrische prestaties. Dit is tot wat Volkswagen in staat is… als het de tijd neemt.
Het moet gezegd worden: tot nu toe zijn de elektrische auto's van Volkswagen, samengebracht onder de ID-familie, er niet echt in geslaagd om hun doel te raken. Het team uit Wolfsburg richt nu echter de pijlen op deze gloednieuwe ID.7.
Met zijn lengte van 4,96 meter is de nieuwe ID.7 niet alleen het vlaggenschip van het elektrische gamma van Volkswagen, maar ook van het complete merk. Om dat extra te onderstrepen werd er veel werk gemaakt van de stroomlijn. Waardoor de ID.7 uitpakt met een luchtweerstandscoëfficiënt van slechts 0,23 Cd. Daarmee is hij bij de besten van zijn klas! Dat gezegd zijnde: aerodynamica is geen kwestie van schoonheid. Want de ID.7 oogt nogal… saai.
Toch zijn er alle typische accenten van de ID-familie. Zoals het herkenbare LED-brilletje voorop, de doorlopende lichtstreep achterop en de chromen inzetstukken om de lijn van het dak te accentueren. Hoewel gebouwd op het modulaire MEB-platform, is deze ID.7 zo maar even 20 centimeter langer dan de ID.4 qua wielbasis.
In het interieur wijkt de ID.7 duidelijk af van zijn broers en zussen. Je ziet dat Volkswagen vanaf het begin een gesmaakt product wilde aanbieden. Zozeer zelfs dat de vroegere fouten van de ID.-familie zijn uitgewist. Nou ja, bijna allemaal. Het interieur is qua materialen mooi afgewerkt, zit onberispelijk in elkaar en is ergonomisch verbeterd. Zelfs de beroemde touchstrip onder het scherm, waarmee het volume en de temperatuur worden geregeld, is nu verlicht! Zo zie je maar hoe groot de fouten in het verleden waren...
Het scherm is overigens nog steeds aanraakgevoelig en meet nu 15-duim. Het toont een vernieuwd infotainmentsysteem met een flinke dosis duidelijkheid en gebruiksgemak. VW heeft ook de hoeveelheid informatie op het kleine scherm voor de bestuurder vergroot. Er is een grote middenconsole met veel opbergruimte, veel ruimte voor passagiers en een grote koffer met een inhoud van 532 liter. Ja, hij is kleiner dan de Passat Break maar laten we je een geheim verklappen: er komt binnenkort ook een ID.7 stationwagen!
In zijn communicatie laat Volkswagen maar al te graag weten dat de ID.7 uit kan pakken met een actieradius van wel 700 kilometer. Al mag je daar - voorlopig - nog niet van genieten. Pas volgend jaar komt de versie met een grotere accu van 85 kWh op de markt. Momenteel doet de ID.7 Pro het met een accu van 77 kWh (netto). Net zoals pakweg de ID.3 en ID.4.
De elektromotor op de achteras is echter volledig nieuw. Die verhoogt de prestaties en verbetert de efficiëntie. Daardoor spreek je tegenwoordig over 286 pk (in plaats van 204 pk) en het koppel stijgt flink richting 545 Nm. Da’s op het niveau van een Tesla Model 3 Standard Range… maar dan met grotere batterij! Volgens Volkswagen geraak je met de huidige ID.7 Pro 618 km ver (WLTP). Opladen kan dan weer aan 11 kW AC en 175 kW DC. Maar hoe doet hij het nu op de baan?
Dat brengt ons naadloos bij de vraag in onze titel. Is dit een elektrische Passat? Of eerder een vlaggenschip EV dat je mag zien als de spirituele opvolger van de Phaeton? We waren alvast aangenaam verrast door het weggedrag van de ID.7. Ten eerste door de zeer goed doordachte geluidsisolatie en ten tweede door het overheerlijk comfort van deze - durven we het te zeggen? - elektrische grand tourer.
Ons testmodel was ook uitgerust met adaptieve demping. De Comfort-modus filtert op briljante wijze de ruwheid van de weg en wiegt zijn passagiers terwijl de ID.7 met een zekere gratie voortbeweegt. Het is aangenaam, maar grenst aan het cartooneske. In de sportmodus en op bochtige wegen blijft de ID.7 strak en neutraal, ondanks zijn achterwielaandrijving. Onze test eindigde met een gemiddelde van 20,1 kWh/100 km. Dat is meer dan we hadden gehoopt... maar we hebben ons niet echt ingehouden. Schroefden we het tempo wat terug, dan zagen we een verbruik van om en bij de 15 kWh/100 km.
De ID.7 presenteert zich als een grote sedan én vlaggenschip van het gamma. Waardoor het uiteraard ook de duurste auto van de ID-line-up is. Met een prijs vanaf 66.340 euro steekt hij met kop en schouders uit boven de BMW i4, BYD Seal en Polestar 2. Al biedt de ID.7 stukken meer binnenruimte én een riante standaarduitrusting.
De ID.7 toont dat, als het merk er zijn tijd voor neemt, Volkswagen in staat is om grootse dingen te leveren. Dit vlaggenschip maakt komaf met de vaak gehekelde fouten van zijn broeders en biedt tegelijkertijd een royale binnenruimte en koninklijk comfort. De Phaeton kent zijn opvolger!
Volkswagen ID.7